Nadchodzi nowe oblicze paryskiego metra?

Projekt le Grand Paris ma na celu budowę automatycznego metra, którego trasa będzie toczyć się wokół Paryża, wzdłuż obrzeży miasta.

Trzy główne stacje będą służyć rozwojowi przedmieść Paryża- Saint Denis, Clichy-Montfermeil oraz Le Bourget. Łącznie zaplanowano wybudowanie 72 nowych stacji, a w każdym z przedmieść stanie główna stacja, która będzie miejscem kultowym i charakterystycznym. W międzynarodowych konkursach, wygrało trzech architektów: Hiszpan Enric Miralles Benedetta Tagliabue z biura EMBT został wybrany na przygotowanie projektu stacji Clichy- Monfermeil przy współpracy z francuskimi architektami i inżynierami z Bordas+ Piero. Elizabeth de Pontzamparc, Brazylijka zamieszkała w Paryżu zaprojektowała stacje Le Bourget, a Japoński architekt Kengo Kuma został ogłoszony wygranym konkursu na projekt stacji w Saint Denis.

Do znanych budowli zaprojektowanych przez Kengo Kumę należy Teehaus we Frankfurcie. Słynny architekt przedstawił nowy plan dla stacji paryskiego metra Saint-Denis Pleyel. Projekt zakłada, że stacja stanie się łącznikiem między Saint- Denis, położonym na północnych przedmieściach Paryża, a stolicą Francji. Każdego dnia 250 000 osób korzysta ze stacji. Jest to najwyższa liczba przemieszczeń się ludności w związku z pracą. Nowa stacja metra byłaby wielkim udogodnieniem jak i zaproszeniem dla Paryżan do wizyty w Saint Denis.

Stacja Kengo Kumy będzie mieć 45,000 metrów kwadratowych, 9 pięter, w tym 4 piętra poniżej ziemi. Znajdziemy tam sklepy, multimedialną bibliotekę oraz centrum biznesowe. Każde piętro stacji będzie przedłużeniem przestrzeni publicznej, w której poziomy będą łączyć się poprzez spirale. Projekt ma na celu otworzyć przedmieścia oraz stworzyć interakcje ze stolicą. Dzięki nowej stacji, miasto Saint Denis zwiększy swoje znaczenie.

Gare Saint- Denis Pleyer będzie zbudowany w kształcie klina. Architekt planuje użyć szkła oraz stali. Materiały te mają przypominać tory kolejowe. Te prawdziwe tory, naziemne, będą znajdować się w przedniej części budynku, a wstęp do metra będzie na poziomie piwnicy. Wokół stacji zbiegać będą pochyłe tarasy, które prowadzić będą do ogrodu na dachu, idealnego na odpoczynek po pracy.

Który z projektów podoba Wam się najbardziej?

10394034_10153376457854638_3121141578712332169_n

Autor:Karolina Hein

Zdjęcia od: Kengo Kuma & Associates, EMBT oraz Elizabeth de Pontzamparc.