Projekt le Grand Paris ma na celu budowę automatycznego metra, którego trasa będzie toczyć się wokół Paryża, wzdłuż obrzeży miasta.
Trzy główne stacje będą służyć rozwojowi przedmieść Paryża- Saint Denis, Clichy-Montfermeil oraz Le Bourget. Łącznie zaplanowano wybudowanie 72 nowych stacji, a w każdym z przedmieść stanie główna stacja, która będzie miejscem kultowym i charakterystycznym. W międzynarodowych konkursach, wygrało trzech architektów: Hiszpan Enric Miralles Benedetta Tagliabue z biura EMBT został wybrany na przygotowanie projektu stacji Clichy- Monfermeil przy współpracy z francuskimi architektami i inżynierami z Bordas+ Piero. Elizabeth de Pontzamparc, Brazylijka zamieszkała w Paryżu zaprojektowała stacje Le Bourget, a Japoński architekt Kengo Kuma został ogłoszony wygranym konkursu na projekt stacji w Saint Denis.
Do znanych budowli zaprojektowanych przez Kengo Kumę należy Teehaus we Frankfurcie. Słynny architekt przedstawił nowy plan dla stacji paryskiego metra Saint-Denis Pleyel. Projekt zakłada, że stacja stanie się łącznikiem między Saint- Denis, położonym na północnych przedmieściach Paryża, a stolicą Francji. Każdego dnia 250 000 osób korzysta ze stacji. Jest to najwyższa liczba przemieszczeń się ludności w związku z pracą. Nowa stacja metra byłaby wielkim udogodnieniem jak i zaproszeniem dla Paryżan do wizyty w Saint Denis.
Stacja Kengo Kumy będzie mieć 45,000 metrów kwadratowych, 9 pięter, w tym 4 piętra poniżej ziemi. Znajdziemy tam sklepy, multimedialną bibliotekę oraz centrum biznesowe. Każde piętro stacji będzie przedłużeniem przestrzeni publicznej, w której poziomy będą łączyć się poprzez spirale. Projekt ma na celu otworzyć przedmieścia oraz stworzyć interakcje ze stolicą. Dzięki nowej stacji, miasto Saint Denis zwiększy swoje znaczenie.
Gare Saint- Denis Pleyer będzie zbudowany w kształcie klina. Architekt planuje użyć szkła oraz stali. Materiały te mają przypominać tory kolejowe. Te prawdziwe tory, naziemne, będą znajdować się w przedniej części budynku, a wstęp do metra będzie na poziomie piwnicy. Wokół stacji zbiegać będą pochyłe tarasy, które prowadzić będą do ogrodu na dachu, idealnego na odpoczynek po pracy.
Który z projektów podoba Wam się najbardziej?
Autor:Karolina Hein
Zdjęcia od: Kengo Kuma & Associates, EMBT oraz Elizabeth de Pontzamparc.