Projekt „Aktywator społeczny przy ulicy Ołbińskiej we Wrocławiu” to projekt dyplomowy Mateusza Michalaka. Jego promotorem był dr hab. inż. arch. Paweł Kirschke, profesor uczelni z Katedry Architektury Użyteczności Publicznej, Podstaw Projektowania i Kształtowania Środowiska Politechniki Wrocławskiej.

Mateusz Michalak zwrócił uwagę na „martwe” punkty na mapie Wrocławia. To zapomniane i zaniedbane miejsca, w których tkwi ogromny potencjał. Właśnie w takim miejscu, na działce wzdłuż linii kolejowej pomiędzy wiaduktem nad ul. Trzebnicką a zajezdnią tramwajową Ołbin przy ul. Ołbińskiej zaprojektował budynek usługowy, kładkę nad torami i park.

Kompleks składa się z dwóch brył, które połączone mają być terenowymi schodami. W ten sposób powstała wolna przestrzeń zachowująca oś widokową. Forma obiektu nawiązywałaby do zróżnicowanej faktury i kształtu grudy węgla, elewacje natomiast powstałyby z drewna, stali i betonu jako nawiązanie do otoczenia.

Budynek „Aktywator” ma skupiać ludzi i aktywizować ich do wspólnego działania. W budynku pojawić ma się wiele lokali gastronomicznych, kluby muzyczne, strefa do wspólnej pracy, przestrzenie do organizacji spotkań, wykładów i warsztatów.

W projekcie ważne znaczenie ma kładka o szerokości 10 metrów. Kładka ciągnie się od dworca Nadodrze do mostu kolejowego nad kanałem miejskim. To promenada dla pieszych i rowerzystów, która może tłumić hałas przejeżdżających pociągów. Kładka ma łączyć się z parkiem liniowym – czyli terenami zielonymi o wydłużonym kształcie, ciągnącymi się wzdłuż linii kolejowej. Kładka ma mieć zieloną ścianę zbierającą deszczówkę do specjalnych zbiorników. Zebrana tam woda będzie służyć do podlewania terenów zielonych wokół budynku. Taka zielona konstrukcja pozwoli też oczyszczać powietrze i obniżać odczuwalną temperaturę.

Inspirowałem się m.in. nowojorskim High Line, jednym z najbardziej oryginalnych parków na świecie, znajdującym się właśnie na estakadzie kolejowej. Kładka jest bardzo ważna w moim projekcie nie tylko ze względu na stworzenie miejsc rekreacji i zieleni, ale także ze względu na kwestie komunikacyjne, które mają istotne znaczenie w kontekście powstających w tej okolicy nowych inwestycji mieszkaniowych. Kładka otworzyłaby alternatywne pieszo-rowerowe połączenie między osiedlami. Tym samym dałaby nowe spojrzenie na tereny kolejowe i  być może zachęciła miasto do zagospodarowywania takich opuszczonych i zaniedbanych miejsc – opowiada Mateusz Michalak.

Dyplom absolwenta Politechniki Wrocławskiej został doceniony przez jury konkursu Wrocławska Magnolia.

Czytaj też: Osiedle | Wrocław | Renowacja | Urbanistyka

źródło: Politechnika Wrocławska

Zobacz