Trasa tramwajowa WKRÓTCE

Aleja Jana Pawła II w Warszawie z zielonym torowiskiem i nowymi przystankami

Tramwaje Warszawskie zapowiedziały, że aleja Jana Pawła II w Warszawie wkrótce będzie wyróżniać się zielonym torowiskiem. Podobne zmiany nastąpią też na ulicy Stawki, przy placu Grunwaldzkim i na rondzie Radosława.

Przebudowane trasy z zielonym torowiskiem mają być bardziej przyjazne. Położone zostaną nowe tory, a część przystanków zmieni swoje lokalizacje. Tramwajarze pracują teraz nad całościowym projektem zmian.

Ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie projektu budowlanego potrzebnego do przebudowy alei Jana Pawła II, ul. Stawki, ronda Radosława i placu Grunwaldzkiego. Projekt obejmie nie tylko przebudowę samych torów tramwajowych, ale zmiany w organizacji ruchu samochodowego, rowerowego i pieszych – informują Tramwaje Warszawskie.

Dziś torowiska na tym obszarze wypełnione są tłuczniem. Wkrótce kamień zniknie, a w jego miejscu położony zostanie rozchodnik. To roślina, którą coraz częściej widać na torowiskach w Warszawie. W sumie tramwajarze planują posadzenie rozchodnika na odcinkach o łącznej długości trzech kilometrów. Dodatkowo przyjęta koncepcja zmian zakłada, że w ciągu alei Jana Pawła II poszerzone zostaną pasy zieleni wzdłuż torów. Dotychczas ich nie było, bo jezdnie teraz dochodzą niemal do samych szyn. Aleja została zaprojektowana z trzypasmowymi jezdniami pod koniec lat 40. jako trasa N-S. Była to sztandarowa inwestycja w latach 50.

Kolejne zmiany obejmą przystanki, które mają zostać poszerzone. Ma to usprawnić korzystanie z komunikacji miejskiej osobom z niepełnosprawnościami, seniorom i opiekunom z dziećmi. Przystanki mają być na tyle szerokie, że będzie możliwy na nich montaż wiat. Co ważne, przystanki na alei Jana Pawła II zostaną przeniesione ze skrzyżowania z przecznicami. Ma to pozwolić na lepsze wykorzystanie systemu tramwajowej zielonej fali.

Na ulicy Stawki pojawią się wspólne przystanki dla tramwajów i autobusów. Przy skrzyżowaniu z Jana Pawła II będą one w formie wydzielonych peronów. Przy Dzikiej zaplanowano tzw. przystanki wiedeńskie, czyli podniesiony fragment jezdni pozwalający pasażerom wygodnie wsiadać do tramwajów i autobusów. To rozwiązanie techniczne jest stosowane tam, gdzie tory przebiegają w jezdni i nie ma miejsca na wydzielone wysepki przystankowe. Można je znaleźć na trasie W-Z przy Starym Mieście albo na ul. Kawęczyńskiej przy zajezdni Praga.


Przebudowa al. Jana Pawła II obejmie także jezdnie i drogi rowerowe. Teraz droga dla rowerów jest tylko po jednej stronie ulicy. Po przebudowie między skrzyżowaniem z al. Solidarności a rondem Zgrupowania AK Radosława rowerzyści będą mogli jeździć po dwóch stronach ulicy. Przy każdym skrzyżowaniu będzie też komplet przejazdów i zjazdy w przecznice. Ograniczenie szerokości jezdni oprócz poszerzenia przystanków, wygospodarowania pasów zieleni, pozwoli także na wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych. Nie zmieni się liczba pasów dla aut przy skrzyżowaniach, co ma kluczowe znaczenie dla przepustowości.

Rewolucja nastąpi na rondzie Radosława. W planach jest budowa dodatkowych torów. Na północnym wlocie przy centrum handlowym pojawi się trzeci peron tramwajowy dla pojazdów jadących z Żoliborza w kierunku Okopowej. To będzie się wiązało z budową dodatkowego toru przez samo rondo. Zaplanowany został także jeszcze jeden dodatkowy pojedynczy tor w tym miejscu, który pozwoli tramwajom jadący z Okopowej skręcić w Jana Pawła II. Również na placu Grunwaldzkim ma się pojawić dodatkowy tor dla tramwajów jadących z ronda Radosława i skręcających w Broniewskiego. Budowa dodatkowych torów w tych trzech miejscach podwyższy przepustowość skrzyżowań. Dla pasażerów takie rozwiązania oznaczają skrócenie czasu przejazdu i krótsze oczekiwanie na zjazd ze skrzyżowania.

Realizacja projektu planowana jest na lata 2028-2029.

źródło: Tramwaje Warszawskie (tw.waw.pl)

Czytaj też: Warszawa | Komunikacja miejska | Zieleń | Miasto | whiteMAD na Instagramie