Instalacja „Soul” pojawiła się na fasadzie kościoła św. Mikołaja w Kijowie z powodu Kijowskiego Tygodnia Designu. Równocześnie podobna iluminacja ozdobiła wnętrze historycznego dworca kolejowego w Zurichu w Szwacjarii. Autorem świetlnej kompozycji jest artysta Mykola Kabluka.
Instalacja „Soul” ma symbolizować energię i kreatywność narodu ukraińskiego. Świetlny wzór na elewacji kościoła ma skupić uwagę zabytkowym budynku i podkreślić jego wartość jako zabytku architektury.
Z kolei instalacja wewnątrz historycznej kasy biletowej dworca kolejowego w Zurichu powstała w ramach tegorocznego Zurich Design Week. Instalacja przekształciła stację w przestrzeń o delikatnych kolorach i falujących kształtach, które tworzą magiczną, żywą i dynamiczną przestrzeń.
„Soul” powstało z wykorzystaniem innowacyjnych technologii i szklanych filtrów, lasera i specjalnego oprogramowania. Fale świetlne są emitowane na obiekty architektoniczne i sprawiają, że te zdają się ożywać.
Używamy światła jako głównego narzędzia do przekazywania uczuć, których nie da się opisać słowami. Na potrzeby tej instalacji stworzyliśmy system ruchomych filtrów świetlnych, które specjalnie rozpraszają światło, tworząc poczucie ciągłej zmiany i transformacji otaczającej przestrzeni. To połączenie technologii i sztuki, które wprowadza widza w szczególny stan medytacyjny – mówi Mykola Kabluka, autor projektu.
Instalacja „Soul” ma ważne zadanie – podkreślenie tych obiektów architektonicznych, które wymagają renowacji. W ten sposób projekt przyciągnął już uwagę w Kijowie, gdzie został wykorzystany do oświetlenia kościoła św. Mikołaja. Ten neogotycki kościół jest jednym z najbardziej znanych zabytków architektonicznych miasta. Pożar w 2021 roku uszkodził fasadę i organy kościoła, a budynek wymaga wzmocnienia i renowacji.
Podobny jest cel instalacji powstałej w ramach Zurich Design Week. Ma ona zwrócić uwagę na najstarszy dworzec kolejowy w Zurychu. Ze względu na otwarcie alternatywnej trasy tunelu Zimmerberg Base Tunnel w 2002 r., większość pociągów dalekobieżnych nie przejeżdża już ani nie zatrzymuje się na stacji Enge, a najbardziej wysunięty na zachód tor został usunięty. Zniknęły między innymi pomieszczenia starej lokalnej nastawni, kasy biletowe i bagażowe, a także pomieszczenia magazynowe. „Soul” ma więc przypominać o walorach tych dwóch starych obiektów.
Podświetlenie takich obiektów jak kościół św. Mikołaja i historyczna kasa biletowa na stacji Enge to nie tylko wypowiedź artystyczna, ale także wezwanie do działania i zachowania pamięci. To sposób na podkreślenie znaczenia ochrony zabytków architektury, które są zagrożone zniszczeniem. To także szansa na przypomnienie, że takie historyczne miejsca to nie tylko piękno przeszłości, ale także nasza wspólna kulturowa przyszłość – podkreślają organizatorzy projektu.
Projekty takie jak „Soul” są ważne nie tylko z artystycznego punktu widzenia, ale także jako środek aktywizmu społecznego. Zwracają uwagę na ważne kwestie ochrony dziedzictwa architektonicznego, jednocześnie poszerzając granice tradycyjnej sztuki za pomocą najnowszych technologii. Światło w rękach artysty staje się narzędziem dialogu między przeszłością a przyszłością, przypominając nam o znaczeniu zachowania kultury.
źródło: Mykola Kabluk
Czytaj też: Szwajcaria | Sztuka | Architektura sakralna | Polecane | whiteMAD na Instagramie