W sercu Tychów, w jednym z typowych bloków mieszkalnych, kryje się wyjątkowa przestrzeń – artystyczna oaza, która harmonijnie łączy elementy modernizmu z nowoczesnym designem. Mieszkanie o powierzchni 100 metrów kwadratowych zostało zaprojektowane z niezwykłą dbałością o szczegóły. Biała baza ścian i jasnoszara posadzka z żywicy stanowią idealne tło dla ikonicznych mebli vintage z okresu modernizmu oraz dzieł sztuki inspirowanych życiem miejskim i mediami społecznościowymi. Ta subtelna narracja, gra form kolorów i faktur doskonale nawiązuje do historii oraz charakterystycznej architektury tego urokliwego miasta.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE
Wszystkie pomieszczenia w mieszkaniu zostały wydzielone za pomocą mniejszych i większych białych brył o zaokrąglonych narożnikach, rozmieszczonych na tafli jasnoszarej żywicznej posadzki. Ten zabieg nadaje wnętrzu wrażenie jednolitego monolitu, harmonijnie łącząc formę i funkcję w przestrzeni mieszkalnej. Wprowadzenie mocnych nieoczywistych form, tekstur i kolorów w meblach, dodatkach oraz w sztuce malarskiej dynamizuje stonowaną bazę przestrzeni. Dodaje energii i charakteru wnętrzu, tworząc interesujący kontrast i ożywiając atmosferę mieszkania.
STREFA PRYWATNA – SYPIALNIA + HOME OFFICE + PRALNIA
Po kilku niezbędnych wyburzeniach, strefa prywatna mieszkania została zintegrowana w jedną spójną całość. Projektując tę przestrzeń, stworzono harmonijne połączenie strefy sypialni, miejsca do pracy oraz pomieszczenia gospodarczego, które funkcjonują jako pomieszczenia przechodnie. Płynne przejście z sypialni prowadzi przez strefę do pracy zdalnej, zaaranżowanej przy użyciu regału z serii String Furniture, aż do strefy gospodarczo-porządkowej, gdzie zlokalizowano toaletkę. Szklana toaletka w sposób subtelny eksponuje oryginalne krzesło Tulip z lat 60., zaprojektowane przez Eero Saarinena.
Całość kompozycji uzupełnia obraz Michała Żytniaka wraz z lampą polskiej marki Lexavala o powściągliwej linearnej formie. Na ścianie po prawej stronie, wykończonej przy suficie luksferami, przeniesiono urządzenia AGD z łazienki, tworząc praktyczną szafę gospodarczą o minimalistycznej subtelnej formie. To połączenie stref mieszkania tworzy harmonijną całość, której integralną częścią są zakamarki, tworzące spójną narrację przestrzenną. Wyburzenia ścian i odsłonięcie ściany zewnętrznej zaowocowało stworzeniem wrażenia panoramicznego okna, które dostarcza do wnętrza obfitą dawkę naturalnego światła.
KOMUNIKACJA
Wprowadzenie intensywnych kolorów w dodatkach oraz w malarstwie ożywia stonowaną bazę przestrzeni, tworząc interesujący kontrast. Również odkryte belki sufitowe, pokryte warstwą czerwonego gruntu szczepnego z okresu budowy, kontrastują z gładkimi powierzchniami ścian oraz posadzką. Najdłuższa wyeksponowana belka sufitowa prowadzi mieszkańców przez długi korytarz, gdzie całe przechowywanie zostało ukryte za długą zabudową wykończonej lustrem. Dynamizmu w strefie wejścia nadaje dekoracyjne lustro w kolorze soczystej zieleni autorskiej marki OBIEKTY store oraz wykończenie ściany wejściowej wraz z drzwiami wyrazistym fornirem marki Atpol o bujnym abstrakcyjnym wzorze zaprojektowanym przez znanego włoskiego architekta Ettore Sottsassa.
KUCHNIA
Analogicznie, przestrzeń kuchenną wydzielono przy użyciu dwóch zaoblonych brył: jedna z nich kryje zabudowę lodówki i sprzętu AGD, natomiast druga zawiera ukryty barek. Biała baza stworzyła idealne tło do wyeksponowania ciągu szafek kuchennych o nietuzinkowej formie. Ciąg szafek dolnych, utrzymany w kolorze zgaszonego taupe, został umieszczony na wąskim cokole wykończonym czeczotem orzecha amerykańskiego, który pojawia się również na gzymsie zabudowy w sypialni. Również fartuch kuchenny, inspirowany weneckim lastryko, stanowi wyrazisty graficzny motyw pojawiający się wielokrotnie w mieszkaniu. Całość wykończono łukiem z modułowych luster, które odbijają światło z przeciwlegle zlokalizowanego okna, dodając jasności i optycznie powiększając przestrzeń kuchenną. Designerski akcent stanowi wspaniałe obrotowe krzesło na jednej nodze projektanta Herberta Ohla, stworzonego w 1982 roku dla firmy Wilkhahn.
SALON
W salonie, który harmonijnie łączy się z jadalnią, zgromadzono wiele ikonicznych mebli, stanowiących perełki z poprzedniego stulecia. Szklany stół z lat 70. o pięknej rzeźbiarskiej formie, zaprojektowany przez Gastone’a Rinaldi’ego, doskonale komponuje się z krzesłami Thonet S33, które są dziełem Marka Stama, pochodzącym z tego samego okresu. Piękna koniakowa skóra krzeseł doskonale kontrastuje z niebieskimi frontami regału USM Haller, w którym mieszkańcy eksponują swoją kolekcję płyt winylowych. Kolorystyczny dialog elementów łączy kolejna praca Żytniaka o tytule „Dziewczyny z Warszawy”.
W strefie wypoczynkowej główny akcent został postawiony na kolor zielony, który nawiązuje do cokołów inspirowanych zielonym marmurem Arabescato, otaczających ściany wszystkich pomieszczeń. Strefę wypoczynkową wyposażono w wygodne sofy Togo oraz stolik marki Thonet model S3001, zaprojektowany przez Christopha Zschocke w roku 1990. Całość dopełnia Fotel Alky, stworzony przez Giancarlo Piretti dla Anonima Castelli, o grubym splocie i soczystym zielonym kolorze. Dialog pomiędzy „starym” a „nowym”, który stanowi podstawę całej aranżacji, dopełnia dywan BULLERREMSA marki IKEA, który zyskał nowe życie w kolekcji Nytillverkad i po raz pierwszy pojawił się w katalogu na rok 1958.
Ta artystyczna oaza dopełniona została dodatkami i tekstyliami polskich marek oraz manufaktur. Wśród dodatków znajdują się wyjątkowe tekstylia marki Rest Studio, takie jak ręcznie tkane koce Blur wykonane z włókna moheru i alpaki, dekoracyjne rzeźbiarskie ręcznie kute świeczniki autorstwa Marcina Skalskiego z pracowni Kuźnia Skały, ceramika Malwiny Konopackiej oraz lampy marki Lexavala. Oryginały kultowych mebli zostały zakupione w Nostalgii, komisie meblowym specjalizującym się w sprzedaży designerskich mebli, prowadzonym przez Aleksandrę Schmidt, kolekcjonerkę mebli.
ŁAZIENKA
W przestrzeni łazienki kontynuowany jest subtelny dialog tekstur, które pojawiają się również w pozostałych pomieszczeniach. Surowa belka podciągowa w kolorze bordo wyraźnie wydziela strefę WC i prysznica, klarownie odgradzając przestrzeń. Przechowywanie w łazience rozwiązano za pomocą pojemnej zabudowy na całą szerokość pomieszczenia, wykończonej lustrem. Ten zabieg tworzy efekt optycznego porządku, jednocześnie optycznie powiększając przestrzeń. Nad zabudową umieszczono pas pustaków szklanych, które doświetlają pomieszczenie naturalnym światłem dziennym, dodając mu świeżości i przyjemnej atmosfery.
W łazience postanowiono wykorzystać twórczość angielskiej artystki Amy Victorii Marsh. Amy to niezwykle kreatywna ilustratorka mieszkająca w Manchesterze, znana z tworzenia rysunków, ceramiki oraz wyrobów drewnianych i włókienniczych. W strefie prysznicowej, we współpracy z Trufle Mozaiki – polską marką specjalizującą się w produkcji personalizowanych mozaik szklanych – udało się przenieść jedno z dzieł Amy – Running Naked Lady – na wyjątkową i zaskakującą ścienną mozaikę.
Tyska artystyczna oaza to doskonały przykład połączenia nowoczesności z elementami vintage, tworząc przestrzeń pełną kontrastów i stylu. Projektanci wykorzystali zarówno funkcjonalność, jak i estetykę, aby stworzyć harmonijną i spójną całość, która odzwierciedla ducha modernizmu i artystycznej ekspresji. To miejsce, gdzie każdy detal ma znaczenie, a przemyślane aranżacje wprowadzają unikalny charakter do wnętrza, tworząc przestrzeń, która zaspokoi gusta nawet najbardziej wymagających miłośników designu.
Projekt: Gosia Kotyczka OBIEKTY STUDIO
Lokalizacja: Tychy
Metraż: 100 m kw.
Realizacja: 2024
Zdjęcia: Zasoby Studio
Czytaj też: Achitektura w Polsce | Apartament | Wnętrza | Mieszkanie | Tychy | Vintage | whiteMAD na Instagramie
Temat: Artystyczna oaza w Tychach. Przestrzeń pełna kontrastu i stylu