wizualizacja III linii metra

Autonomiczne metro w Warszawie i pięć linii do 2050 r. [MAPA]

Miasto zapowiedziało start prac przedprojektowych dla IV linii metra w Warszawie. Dokumenty przygotuje firma Metroprojekt. To dopiero początek prac, a na oddanie linii mieszkańcy będą musieli jeszcze długo poczekać. Urzędnicy snują też dalekosiężne plany. Opublikowali mapę, według której w Warszawie do 2050 r. powstanie pięć linii i jest szansa, że metro będzie autonomiczne.

Budowę nowych linii metra zawsze poprzedzają prace związane z przygotowanie dokumentacji projektowej. To trudny proces, który ma wyznaczyć optymalny przebieg tuneli oraz uwzględnić ograniczenia znajdujące się pod ziemią. W przypadku IV linii metra w Warszawie na wyniki prac poczekamy do 2027 r.

Konsekwentnie realizujemy plan budowy – złożonego z pięciu linii – systemu metra w Warszawie do 2050 roku. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok na tej drodze. Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4. Rozbudowa transportu publicznego w stolicy to niezmiennie jeden z moich priorytetów. W czasie mojej pierwszej kadencji oddaliśmy do użytku aż 11 nowych stacji metra. 3 kolejne i stacja techniczno-postojowa są w trakcie budowy, powstają już projekty dla pierwszego odcinka linii M3. Nie zwalniamy tempa! – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.

Autonomiczne metro w Warszawie

Wkrótce miasto podpisze umowę ze zwycięzcą przetargu. W kolejnych etapach powstanie koncepcja czwartej linii, w której znajdą się analizy dotyczące wariantów przebiegu trasy, lokalizacji stacji. Wszystkie będą musiały bazować na przygotowanej dokumentacji hydrogeologicznej i geologiczno-inżynierskiej. Co ciekawe, w analizie pojawi się też odpowiedź na pytanie, czy czwarta linia będzie mogła działać autonomicznie, czy wagony będą mogły poruszać się bez obecności maszynisty. Autonomiczne metro wiąże się z koniecznością przystosowania przystanków metra, których krawędzie będą otoczone przezroczystymi ściankami z drzwiami przesuwnymi. Warszawa będzie mieć autonomiczne metro? Tego dowiemy się nie wcześniej niż za 38 miesięcy od podpisania pierwszej umowy.

Czwarta linia metra w Warszawie ma połączyć Tarchomin z Wilanowem. Miasto opublikowało już wstępną mapę pokazującą szacowany przebieg tej trasy oraz lokalizację 23 stacji. W sumie odcinek ma być najdłuższym w stolicy bo będzie liczyć 26 km. Już teraz wiadomo, że osiem stacji będzie posiadać tzw. komory torów odstawczych, które wykorzystywane są np. w przypadku awarii. Dzięki nim można prowadzić ruch na wybranych odcinkach.

Druga linia metra wciąż rośnie

Jednocześnie trwają prace na trzech ostatnich stacjach drugiej linii metra: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Tunele do nich będą drążone przez TBM Annę i TBM Krystynę. Na stacji techniczno-postojowej Karolin trwają prace budowlane. Będzie to druga stacja techniczno-postojowa po STP Kabaty. Techniczny kompleks będzie się składać z 34 obiektów, w tym hali na 40 pociągów. W sumie ostatnie trzy stacje połączy tunel o długości 4 km.

Budowa trzeciej linii metra w Warszawie ma ruszyć w 2028 r. Połączy ona Stadion Narodowy ze stacją Gocław. Linia będzie mieć 8 km długości i siedem stacji. Więcej aktualnych informacji o przebiegu III linii metra znajdziecie w naszym artykule TUTAJ.

źródło: Metro Warszawskie

Czytaj też: Warszawa | Komunikacja miejska | Polecane | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie

BESTSELLERY W NASZYM SKLEPIE

przesuń i zobacz więcej