Nowy terminal trzeciego co do wielkości lotniska w Indiach jest jak egzotyczny ogród zamknięty w bambusowej klatce. Wrażenie robi przede wszystkim bujna roślinność wewnątrz i bambusowa konstrukcja. Budynek zaprojektowany przez amerykańskie studio Skidmore, Owings & Merrill pozwoli na obsłużenie 50 mln pasażerów w nadchodzących latach. Co więcej, rozbudowane lotnisko pomoże ugruntować pozycję Bengaluru, jako „indyjskiej Doliny Krzemowej”.
Miasto ogrodów
Choć początki lotniska w Bengaluru sięgają jeszcze czasów drugiej wojny światowej, to międzynarodowy port lotniczy Kempegowda otworzył się dopiero w 2008 r. W kilka lat lotnisko stało się jednym z największych w kraju, dzięki sprawnym działaniom podmiotów państwowych i prywatnych. Najważniejsza rozbudowa zakończyła się w 2023 r., a nowy terminal 2 sprawił, że lotnisko będzie mogło obsłużyć aż 50 mln pasażerów. Jest to mniej więcej tyle, ile wynosi roczna liczba pasażerów na lotniskach w San Francisco, Meksyku czy Bombaju.
Projekt SOM miał także uczcić zwyczajową nazwę Bengaluru brzmiącą: „miasto ogrodów”. Tę inspirację widać zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz terminalu. Droga z głównego budynku lotniska do nowego terminalu wiedzie przez długi na 90 m pas zieleni. Architekci wykorzystali drzewa i krzewy, które porastają indyjski stan Karnataka. Ukryty w zieleni budynek ma być otwarty i zapraszać pasażerów do środka poprzez ciepłe barwy bambusowego drewna. Podobne rozwiązania wykorzystuje także nowe lotnisko w amerykańskim Portland, o którym można przeczytać TUTAJ.
Bambusowe zadaszenia występują z głównej bryły na kilkadziesiąt metrów, dzięki czemu terminal oferuje wygodną przesiadkę z pobliskich środków transportu drogowego. Na zewnątrz znajdują się także lokale usługowe i przestrzenie wystawowe, które mają przyciągać nie tylko podróżnych, ale i lokalnych mieszkańców.

Bambusowy ogród
Po wejściu do dwukondygnacyjnego budynku oczom ukazuje się wszechobecny bambus. Krzyżowo ułożone drewno otula ściany, kolumny i przede wszystkim sufit. Bambusowa konstrukcja wpuszcza do środka dużo światła, zarówno przez świetliki, jak i przerwy pomiędzy gałęziami. Innym zachwycającym elementem wystroju są dekoracje i ścianki lokali usługowych wykonane z tradycyjnego rattanu. Duże plecione konstrukcje przybierają różne opływowe formy. Na ciepły, wygodny charakter wnętrza wpływają także inne lokalne materiały takie jak granit indyjski (ivory brown) czy czerwone cegły.
Zieleń na miarę „miasta ogrodów” to taka, która zwisa z sufitów, wspina się po ścianach i wylewa się z kaskadowych wodospadów. W budynku roślinność porasta duże lampy w kształcie dzwonów i zwisa z podwieszanych kwietników. Ciekawym zabiegiem jest umiejscowienie pokaźnego wodospadu pośrodku, który dodatkowo ochładza wnętrze. Roślinność i drewno zajmują tak dużą powierzchnię, że betonowo-stalowy szkielet budynku jest prawie niezauważalny.

Zielona przyszłość
Poza przyjaznym wystrojem lotnisko spełnia także najwyższe wymogi samowystarczalności i ekologii. Budynek wykorzystuje energię słoneczną do zasilania, a woda używana do podlewania roślin to deszczówka. Inteligentne systemy zarządzania energią sprawiły, że projekt SOM otrzymał certyfikat energooszczędności LEED Platinum. Warto dodać, że terminal został zbudowany wyłącznie z lokalnych materiałów, a budowniczy wykorzystali indyjskie techniki konstrukcyjne.
Terminal 2 to też przykład przyszłościowego projektu. Wszystkie bramki mogą dostosowywać się zarówno do mniejszych, lokalnych samolotów, jak i znacznie większych, międzynarodowych maszyn. Zarząd lotniska przewiduje, że bramki typu „swing” pozwolą na zwiększenie liczby pasażerów w nadchodzących latach. Co więcej, planowany jest także trzeci terminal, jednak obecnie nie ma konkretnych informacji na temat jego budowy.
Projekt SOM w Bengaluru zachwyca swoim przyjemnym wnętrzem, ale nie zapomina przy tym o nowoczesności i funkcjonalności. Należy przyznać, że architekci świetnie wykorzystali miejscowe bogactwo naturalne, dzięki czemu terminal doskonale wpasowuje się w tropikalny krajobraz Bengaluru. Inwestycja pomoże w dalszym rozwoju wysokich technologii dwunastomilionowego miasta na południu kraju.
Źródło zdjęć: SOM
Czytaj też: Architektura | Ciekawostki | Indie | Drewno | whiteMAD na Instagramie