Bank obecnie, fot. Adrian Grycuk, wikimedia.org, licencja CC 4.0

Bank Gospodarstwa Krajowego zyska nowe wnętrza. Projekt nawiązuje do lat 30.

Gmach, w którym swoją siedzibę ma Bank Gospodarstwa Krajowego to reprezentacyjny budynek znajdujący się w centrum Warszawy, przy skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i Nowego Światu. Z okazji 100-lecia powstania ma przejść modernizację według projektu Pracowni JEMS Architekci. Projekt ma przywrócić świetność monumentalnych wnętrz oraz podkreślić niezwykły charakter architektury lat 30. XX wieku.

Gmach Banku Gospodarstwa Krajowego powstały w latach 1928-1931 r jest dziełem architekta Rudolfa Świerczyńskiego. Oryginalne wnętrza banku i zachowane elementy wyposażenia są pod wieloma względami wyjątkowe. Budynek jest najwybitniejszym dziełem nurtu „warszawskiej szkoły architektury” będącego twórczą syntezą konstruktywizmu i tradycji klasycznej, posiada niezwykły charakter ponadczasowego środowiska pracy, wyróżniającego się na tle współczesnych,  standardowych biurowych przestrzeni. Jest uniwersalny i łatwo adaptowalny do zmieniających się potrzeb.

BGK łączył najnowocześniejsze zdobycze techniki, trendy wzornictwa i rzemiosła artystycznego, architektury i sztuk pięknych w jedną, niepodzielną całość. Był wyrazem fascynacji zarówno nowoczesnością jak i sztuką użytkową, odwołującą się do motywów narodowej spuścizny kulturalnej. Dzieło Rudolfa Świerczyńskiego nie „zestarzało się”, wciąż inspiruje do twórczych poszukiwań i kontynuacji, podatne jest na adaptacje związane ze zmieniającym się stylem życia i ewoluującą kulturą pracy.


Projekt Pracowni JEMS obejmie szczegółową analizę wartości historycznego gmachu, jego architektoniki oraz wystroju wnętrz, będących wyjątkową syntezą sztuk użytkowych i pięknych. Zachowa wszystkie istniejące, wartościowe elementy wyposażenia i wystroju. Przywróci zatraconą świetność monumentalnych wnętrz parteru, przede wszystkim ich ciągłość, sekwencje trzech głównych sal operacyjnych oraz hallu wejściowego artykułowaną poprzez unikalną tektonikę kolumnowych przedzieleń, reżyserię światła, kamienne detale, wielobarwne stiuki.

Nowe aranżacje wnętrz, części które zatraciły cechy oryginalnego projektu przywoływać będą właściwości i atmosferę gmachu, kody kolorystyczne i formalne zasady kompozycyjno – materiałowe.

Czytaj też: Warszawa | Biuro | Biurowiec | Renowacja | whiteMAD na Instagramie

źródło: materiały prasowe JEMS Architekci