Będzie jak metro. Podziemny przystanek Krakowskiego Szybkiego Tramwaju

Podziemny przystanek zaprojektowali architekci z pracowni Prota Polska. Przystanek znajdzie się w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Motywem przewodnim jest kamień i cegła.

Przystanek Rondo Polsadu zlokalizowany zostanie pod powierzchnią ziemi. Architekci z Prota Polska zaprojektowali go na zlecenie konsorcjum firm Gülermak, które zrealizuje budowę linii. Projekt otrzymał już pozytywną opinię Głównego Architekta Miasta Krakowa.

Plan zakłada budowę dwupoziomowego przystanku. Na poziomie minus dwa znajdą się perony tramwajowe, a na poziomie minus jeden zbudowane zostaną ciągi komunikacyjne dla pieszych. Korytarze będą połączone z poziomem terenu czterema klatkami schodowymi. Każdy pawilon wyjściowy będzie zadaszony i wyposażony w schody tradycyjne, ruchome oraz windy mogące pomieścić rowery czy wózki. Przystanek jest w pełni dostępny dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Pod ziemią – oprócz części dedykowanych pasażerom – znajdą się pomieszczenia dla pracowników obsługi przystanku i tunelu oraz pomieszczenia techniczne, zapewniające bezpieczne i prawidłowe funkcjonowanie obiektu.

Autorzy projektu zwrócili uwagę na mankament przejść podziemnych i innych obiektów liniowych, jakim jest monotonia długich korytarzy. By jej zapobiec, na ścianach podziemnych kondygnacji zaproponowano układ okładzin, który – choć powtarzalny – zapewnia odmienny efekt w zależności od kąta patrzenia. Mimo tego, że będą one wykonane z nowoczesnych materiałów, wyglądem nawiążą do surowców charakterystycznych dla zabytkowych krakowskich ulic.


Punktem wyjściowym do rozważań nad formą projektu przystanku „Rondo Polsadu” były materiały dominujące w architekturze Krakowa: kamień i cegła. Mury wykonane z tych materiałów mają charakterystyczny układ i rytm, szczególnie wynikający z detali wątków ceglanych. Ideą projektu jest przełożenie tego schematu na wielkoformatowe formy geometryczne okładzin wnętrz i wykorzystanie analogicznej kolorystyki – opisuje architekt Małgorzata Marcinkowska, projektantka przystanku z firmy Prota Polska sp. z o.o.

Ceglane mury, porośnięte pnączami są również nieodzownym elementem krajobrazu dzielnicy Krakowa – Prądnika Czerwonego, obfitującego w zabudowania klasztorne. To skojarzenie wykorzystano w propozycji pawilonów wyjściowych, które zostały zaprojektowane na zasadzie kontrastu. – Jedna ze ścian ma nawiązywać do masywnego muru porośniętego roślinnością, pozostała część pawilonu to lekka przeszklona stalowa konstrukcja – mówi architekt Małgorzata Marcinkowska. Gatunki roślin tworzących „zielony mur” zostaną odpowiednio dobrane tak, aby były łatwe w utrzymaniu i estetyczne przez cały rok.

Czytaj też: Komunikacja miejska | Kraków | Meble miejskie | Wydarzenia  | whiteMAD na Instagramie

źródło: tramwajdomistrzejowic.pl, UM Kraków