Będzie jak metro. Rośnie tunel średnicowy w Łodzi [WIEŚCI Z BUDOWY]

W Łodzi powiększa się nitka podziemnej trasy kolejowej. Tunel średnicowy połączy krańcowe dworce kolejowe i umożliwi rozwój nowych połączeń. Dzięki przemyślanej siatce połączeń regionalnych mieszkańcy zyskają wygodne połączenie kolejowe z centrum miasta, bez konieczności stania w korkach.

Inwestycja ma wprawdzie opóźnienie, ale prace budowlane intensywnie trwają. Tunel średnicowy pod Łodzią połączy nowe przystanki kolejowe, takie jak: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Kolejarze pokazali wizualizacje, na których widać, jak będą wyglądać naziemne części przystanków oraz schemat wielopoziomowego dworca Łódź Koziny.

Tunele drąży maszyna TBM Katarzyna z tarczą o średnicy ponad 13 metrów. Powstanie dwutorowy tunel od ulicy Stolarskiej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Z kolei TBM Faustyna o średnicy ok. 8,5 m. drąży cztery jednotorowe tunele, które połączą tunel główny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec.

Najbardziej zaawansowane są prace na przystanku Łódź Polesie zlokalizowanym w pobliżu Manufaktury i Starego Cmentarza. Wykonawca przekroczył tu półmetek robót (60 proc.). Przystanek Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej) został wykonany w 45 proc., a Łódź Śródmieście (na skrzyżowaniu ul. Zachodniej, Kościuszki i Zielonej) w 15 proc.


Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.

źródło: UM Łódź, łódź.pl

Czytaj też: Łódź | Miasto | Kolej | Urbanistyka | Ciekawostki | whiteMAD na Instagramie