Przy hanowerskim placu Steintor wznosi się jednen z najbardziej rozpoznawalnych i historycznie znaczących budynków miasta – Anzeiger-Hochhaus. Wzniesiony w latach 1927–1928 w stylu ekspresjonizmu ceglanego według projektu Fritza Högera, był jednym z pierwszych wieżowców w Republice Weimarskiej i do dziś stanowi ikonę architektoniczną Dolnej Saksonii. Budynek o wysokości 51 metrów, z charakterystyczną zieloną kopułą, nie tylko wpisał się w panoramę miasta, ale także w jego historię medialną i kulturalną.
Historia Anzeiger-Hochhaus i jego znaczenie
Anzeiger-Hochhaus powstał jako siedziba wydawnictwa Hannoverscher Anzeiger A. Madsack & Co., które dziś funkcjonuje jako Verlagsgesellschaft Madsack, wydawca m.in. Hannoversche Allgemeine Zeitung oraz Neue Presse. Budynek wyróżnia się nie tylko swoją architekturą, ale także rolą, jaką odegrał w historii niemieckiego dziennikarstwa. To właśnie tu, w powojennej rzeczywistości, powstały dwa wpływowe magazyny: „Der Spiegel” (1947) oraz „Stern” (1948). Pomimo 88 nalotów bombowych na Hanower podczas II wojny światowej i ogromnych zniszczeń w mieście, Anzeiger-Hochhaus przetrwał z relatywnie niewielkimi uszkodzeniami, głównie dzięki stalowemu szkieletowi konstrukcji. Największe straty poniósł w marcu 1945 roku, kiedy podczas jednego z ostatnich nalotów spłonęło planetarium mieszczące się w kopule budynku. W jego miejscu powstało później kino „Hochhaus-Lichtspiele”, które funkcjonuje do dziś i jest najwyżej położonym kinem w Niemczech.
Architektura – ekspresjonizm ceglany w pełnej krasie
Budynek zaprojektowany przez znanego architekta Fritza Högera stanowi doskonały przykład ekspresjonizmu ceglanego, typowego dla architektury północnych Niemiec lat 20. XX wieku. Nurt ten łączył tradycyjny materiał budowlany – cegłę – z nowoczesnymi, dynamicznymi formami. Fasada wykonana jest z ciemnoczerwonej, częściowo złoconej cegły klinkierowej, a kopuła z patynowanej blachy miedzianej nadaje mu oryginalny charakter. Gotycyzujące i ekspresjonistyczne detale architektoniczne oraz pionowe podziały podkreślone świetlnymi instalacjami, przyciągają wzrok zwłaszcza nocą. Wnętrza budynku również zostały starannie zaprojektowane, czego przykładem jest reprezentacyjna hala wejściowa (tzw. Schalterhalle), w której uwagę zwraca sufit ozdobiony dekoracyjnymi, świetlnymi elementami w formie „Oka Högera” (Högersches Auge) – symbolu wizji i nowoczesności, wpisującego się w ducha epoki. Te formy nawiązują zarówno do motywów gotyckich, jak i do estetyki wczesnego modernizmu, stanowiąc ciekawą fuzję stylów.
ChristianSchd, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Anzeiger-Hochhaus: od redakcji po centrum medialne
W latach powojennych Anzeiger-Hochhaus nadal tętnił życiem. Pracowało w nim ponad 800 osób, a na 7. piętrze mieściła się popularna kawiarnia z tarasem widokowym. W 1974 roku redakcja HAZ przeniosła się do Bemerode. Przez kolejne dekady budynek pełnił funkcję siedziby licznych firm medialnych, m.in. HIS Hochschul-Informations-System eG, TVN Group, a także redakcji regionalnych RTL, Sat.1, ffn i Antenne Niedersachsen. W czasach nowożytnych powstało tam także cyfrowe czasopismo „Sonntag” wydawane na tablety, a w tzw. hali kasowej urządzono showroom i przestrzenie szkoleniowe.
Dziś – synteza historii i nowoczesności
Anzeiger-Hochhaus to nadal żyjące centrum medialne i kulturalne. Obecnie trwa gruntowna renowacja kopuły, dlatego kino tymczasowo przeniesiono do przestrzeni dawnej hali kasowej. W sąsiedztwie budynku znajduje się również historyczny kompleks Goseriedebad z 1905 roku, dziś użytkowany przez Kestnergesellschaft i radio ffn. Dzięki swojemu architektonicznemu kunsztowi, znaczeniu historycznemu i nieprzerwanej funkcji publicznej, Anzeiger-Hochhaus pozostaje jednym z najważniejszych punktów na mapie Hanoweru, jako świadectwo XX-wiecznego ducha innowacji i niemal stuletniej trwałości.
Źródło: architectuul.com, vielfaltdermoderne.de
Czytaj też: Architektura | Ciekawostki | Biurowiec | Niemcy | Cegła | Zabytek | whiteMAD na Instagramie