Centralny Port Komunikacyjny. Światowe biura zaprezentowały 7 projektów!

Właśnie poznaliśmy pierwsze wizualizacje dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), który powstaje w gminie Baranów. Inwestor zaprosił najważniejsze światowe biura architektoniczne, które zaprezentowały łącznie siedem propozycji na CPK. Wśród biur wymienić można Foster Partners, Zaha Hadid Arhitects, Grimshaw Architects, czy Chapman Taylor.

Foster Partners
Ten brytyjski architekt znany jest w Polsce między innymi z 310-metrowego wieżowca Varso, który powstaje w Warszawie. Foster Partners zaproponowało „modułową” konstrukcję lotniska polegającą na rozłożeniu inwestycji na etapy. Miałoby to polegać na wybudowaniu głównego terminala w kształcie „klucza”, a w wraz ze wzrostem liczby pasażerów dobudowaniu do niego kolejnych terminali w kształcie liter „X”. Oba terminale połączone zostaną kolejką wahadłową.


To, co najbardziej wyróżnia projekt Brytyjczyka to las, który ma rosnąć wewnątrz terminali. Jak przyznają sami autorzy, inspiracją była dla nich Puszcza Kampinoska. Półprzezroczysta fasada lotniska ma zapewniać stały dopływ światła, który pozwoli na swobodny rozwój drzew. Dodatkowym atutem mają być nowoczesne rozwiązania takie jak autonomiczne pojazdy, roboty obsługujące pasażerów, a także możliwość zintegrowania lotniska z systemem Hyperloop.


Zaha Hadid Architects
Podobnie jak u Foster’a, zaproponowano przeszkloną fasadę wykonaną z przezroczystych wielkopowierzchniowych elementów. Wewnątrz terminali zaplanowano egzotyczny las wraz z systemem pozwalającym na utrzymanie go w polskich warunkach. Co ciekawe, architekci z Zaha Hadid Architects przedstawili trzy propozycje, które różniły się od siebie podejściem do problemu połączenia lotniska z koleją. Pierwsze dwie przewidują poprowadzenie kolei bezpośrednio pod lotniskiem w taki sposób, by pasażerowie lotniska mogli swobodnie oglądać pociągi. Trzecia, najbardziej futurystyczna wizja zakłada wybudowanie peronów na różnych wysokościach, na które wjeżdżałyby pociągi.


Benoy
Czwarta już koncepcja należy do biura Benoy, które całkowicie porzuciło wizję olbrzymiego lotniska. W ich założeniu drogi i koleje powinny zostać ukryte pod ziemią, a ich miejsce ma zająć przyjazne człowiekowi Airport City. Sercem nowoczesnego miasta ma stać się przszklona kopuła, w której znajdzie się węzeł przesiadkowy. Celem architektów było również stworzenie płynnych i niezauważalnych przejść między różnymi częściami lotniska. Co ważne, ten projekt jako jedyny zakłada budowę pasów startowych w orientacji północ-południe.




Chapman Taylor
Propozycja od Chapman Taylor inspirowana jest historią polski. Nawiązywać do niej ma gigantyczna szklana kopuła symbolizująca nieskończoną jedność. Sześciopiętrowa budowla ma na każdym poziomie odwzorowywać różne polskie krajobrazy: wybrzeża, jeziora, niziny, wyżyny, kotliny oraz góry. Ważną rolę pełnić tu będzie również roślinność i dostęp do naturalnego oświetlenia.


Grimshaw
Pracownia Grimshaw zaproponowała “demokratyczny HUB”, który ma nawiązywać do wydarzeń z 1989 roku oraz Solidarności, która jest patronem lotniska. Lotnisko ma przyjąć kształt “typowego miejskiego rynku”, który będzie otoczony sklepami i strefami ciszy. Celem architektów było stworzenie terminali “szytych na miarę”, a także chęć uniknięcia gigantomanii. Trzeba przyznać, że wszystkie propozycje robią wrażenie! Pamiętajmy jednak, że nie są one wiążące i mają być jedynie wskazówką. Etap realizacji inwestycji rozpocznie się po opracowaniu masterplanu, co powinno nastąpić do początku 2021 r.

Port Solidarność ma być gotowy w 2027 r. Sam CPK ma być jednym z największych lotnisk na świecie z przepustowością pond 45 milionów pasażerów rocznie. Docelowo ma obsługiwać nawet 100 milionów pasażerów każdego roku. Do roku 2035 ma powstać także sieć kolejowa licząca ponad 1600 km, która połączy CPK z największymi miastami.