Centrum kulturalne

Centrum kulturalne Xinxiang. Budynek wygląda jak lodowe bryły

Centrum kulturalne zbudowane zostało w Xinxiang w zachodnich Chinach. Xinxiang to autonomiczny region sąsiadujący z Tybetem. Centrum zostało zaprojektowane przez francuskie pracownie architektoniczne Mathieu Forest Architecte i Zone Of Utopia. Składa się z dziewięciu „oszronionych kostek lodu” ze szkła umiejscowionych na szczycie basenu z wodą.

Cały obiekt został zaprojektowany jako rzeźbiarska wizytówka dla nowej dzielnicy sportów zimowych w mieście, w którym w przyszłości znajdzie się kryty stok narciarski. Wewnątrz tych dziewięciu brył znajdziemy restauracje, sklepy, czytelnie, kawiarnie i miejsca zabaw dla dzieci. Piętrową formę sześcianów wykorzystano do utworzenia licznych tarasów na świeżym powietrzu, z których oglądać można otaczający je plac z basenami wodnymi.

Ambicją stojącą za stworzeniem tego projektu jest zbudowanie silnego elementu urbanistycznego, który wyróżni i połączy całą dzielnicę – powiedzieli Mathieu Forest Architecte i Zone of Utopia.

Centrum kulturalne

Centrum kulturalne Xinxiang swój lodowy wygląd zawdzięcza zastosowaniu drukowanych szklanych paneli, które są przymocowane do betonowych konstrukcji przy użyciu małych metalowych elementów, aby ominąć konieczność stosowania grubych ram. Każdy sześcian ułożony jest pod innym kątem, tworząc różne kombinacje w zależności od kierunku patrzenia. Niektóre z nich wystają ponad plac, a inne są tak ustawione, aby stworzyć minimalne szczeliny między nimi, którymi można przejść.

W centralnym skupisku brył parter o podwójnej wysokości tworzy duży otwarty hol prowadzący do czytelni wychodzącej na wybrukowany taras z wodą dookoła. Na poziomie parteru foyer łączy kostki w całość, natomiast ich poziomy na wzniesieniu przecinają się, tworząc przestrzenie balkonowe wsparte dużymi białymi kolumnami. Dwie z nich oddalone są od centralnego obszaru. Połączone są brukowanymi drogami przecinającymi basen z wodą. Mieszczą się w nich restauracja oraz sklep.

Tekstura szklanych fasad składa się z wielu splątanych, półprzezroczystych kryształków lodu, które filtrują światło i obraz z wnętrza. Chodzi o to, aby ukryć, a jednocześnie pokazać, wzbudzić poczucie tajemniczości i chęć zbliżenia się – mówią architekci.

W ciągu dnia wygląd szklanych paneli ewoluuje w zależności od natężenia światła, odsłaniając niektóre elementy wnętrza, jak i chowając inne. W nocy zaś iluminacja wnętrza tworzy efekt świecenia, zmieniając obiekt w „latarnię morską” dzielnicy.

Projekt nie wygląda jak klasyczny budynek — nie da się określić liczby pięter, jest to rzeźba bez skali, czysta i monumentalna bryła – dodaje pracownia.

Czytaj też: Beton | whiteMAD na Instagramie |Ciekawostki | Chiny | Szkło

Źródło: https://www.dezeen.com

Architekci: https://www.z-o-u.com, http://www.mathieuforest.fr

Zdjęcia: ArchExist