Ceramiczna mozaika „Cztery Strony” ozdobiła ścianę kamienicy w Łodzi

Mozaika ceramiczna „Cztery Strony” ozdobiła boczną ścianę kamienicy przy ulicy Struga 17 w Łodzi. Jej powierzchnia wynosi ponad 100 m kw. Projekt mozaiki wykonał wrocławski artysta  Otecki, natomiast kafle, które wykorzystano do wykonania dzieła zostały przygotowane i wypalone przez Łukasza Karkoszkę z Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

Inicjatorem powstania mozaiki jest Łódzkie Centrum Wydarzeń. Prace nad dziełem trwały ponad cztery tygodnie. Wreszcie możemy zobaczyć efekty.

Zrealizowanie w przestrzeni miejskiej Łodzi klasycznej mozaiki ceramicznej mieliśmy już w planach od dłuższego czasu. Technika niezwykle szlachetna, w Polsce popularna głównie w latach 70. i 80., dziś lekko zapomniana, ale zdecydowanie warta ponownego zaprezentowania. Znalezienie i zdobycie zgód na odpowiednią ścianę, która spełniałaby niezbędne założenia przy tego typu realizacji, nie było łatwym zadaniem i zajęło kilka miesięcy. Do przedsięwzięcia udało się zaprosić Oteckiego, którego subtelna, graficzna forma twórczości znakomicie koreluje z immanentnymi cechami plastycznymi, jakie daje ta technika. Zależało nam również na tym, aby praca ta była unikatowa ze względu na wykorzystany materiał ceramiczny. Dlatego do współpracy został zaproszony Łukasz Karkoszka, który większość kafli stworzył samodzielnie, specjalnie dla tej realizacji. Mamy więc wyjątkowej jakości symbiotyczne połączenie dwóch artystów – Oteckiego w warstwie projektowej oraz Łukasza Karkoszkę w obszarze technologicznym – których efekty pracy widzimy na ścianie przy Struga 17 mówi Michał Bieżyński, kurator projektu z ramienia Łódzkiego Centrum Wydarzeń.

Projekt mozaiki wykonał Otecki – czyli Wojciech Kołacz. Artysta na co dzień mieszka we Wrocławiu. Od ponad dekady działa na polu malarstwa wielkoformatowego, projektowania graficznego, ilustracji i grafiki artystycznej. Jego murale można zobaczyć między innymi w Helsinkach, Buffalo, Lyonie, Dreźnie, Koszycach, Wrocławiu, Warszawie czy Gdańsku. Otecki z zawodu jest grafikiem, pracuje w technikach druku wypukłego. Eksploruje możliwości i relacje tych technik we współczesnym świecie, szczególnie na polu ilustracji i street artu oraz bada możliwości łączenia tradycyjnych mediów ze współczesną technologią. Interesuje go rola sztuk wizualnych w budowaniu relacji międzyludzkich. Prowadzi także pracownię Oficyna Mnogo, gdzie wykonuje limitowane nakłady autorskich odbitek. Jego murale pokazywaliśmy w artykułach TUTAJ oraz TUTAJ.

W projekcie mozaiki formy botaniczne przeplatają się z figurami  czterech postaci. Mają one zamknięte oczy, co symbolizuje wycofanie się ze świata zmysłów i wejście w głąb. Choć to co w nas wewnętrzne nie jest widoczne, to stanowi kompas naszych zachowań, nadaje im kierunek. Dwie twarze skierowane są w dół, dwie w górę, co sugeruje pewną harmonię. Patrzenie w górę to nadzieja, wdzięczność, inspiracja, odwaga, ale też pycha czy zamyślenie, natomiast patrzenie w dół to pokora i smutek, ale jednocześnie koncentracja, skupienie czy rozmyślanie. W tym tańcu przeciwieństw odnajdujemy równowagę, cykl życia, w którym radość splata się z bólem, a nadzieja z melancholią. Jako muralista stawiam na prostotę formy i nawiązuję do architektury, na której maluję. Stąd obecność figur geometrycznych, które łączą w moich pracach realizm z abstrakcją. Mozaika doskonale wpisuje się w tę estetykę, gdyż dzięki mnogości elementów ożywia płaskie powierzchnie – tłumaczy Otecki, autor projektu.

Większość kafli ceramicznych, z których ułożona jest mozaika została przygotowana i wypalona specjalnie pod tę realizację. Ich autorem jest jeden z najlepszych specjalistów w dziedzinie ceramiki w naszym kraju – Łukasz Karkoszka z wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.


Najważniejsze partie kompozycyjne, czyli takie kolory jak fiolety, turkusy, zielenie, róże, oraz drobne jaskrawe elementy dekoracyjne wykonałem własnoręcznie, tak by mozaika nabrała wysokiej jakości plastycznej wymiaru autorskiego. Prace rozpocząłem od wykonania pierwszych płatów z plastycznej masy szamotowej, które trzeba było skrupulatnie dociąć i ponumerować. Po odpowiednim wysuszeniu gliny wyrób trafił do wypału wstępnego w temperaturze 1000 °C. Po tym etapie nastąpiło szkliwienie. Kolor w ceramice powstaje w wyniku reakcji chemicznych, pewne mieszanki odcieni nie są oczywiste, dobór palety kolorystycznej trwał miesiąc. Większość zakupionych szkliw trzeba było umiejętnie domieszać, tak aby ich odcienie były zgodne z kolorystyką projektu. Wiele szkliw wykonałem również autorsko, korzystając z wcześniej poznanych receptur technologicznych. Szkliwione elementy wypalałem w temperaturze 1200 ºC. Kompozycja podzielona została na części, posegregowana i zapakowana. Wszystko dokładnie opisane pozwoliło na sprawne montowanie układu na ścianie. Prace związane z przygotowaniem całego materiału ceramicznego trwały cztery miesiące – wyjaśnia Łukasz Karkoszka.

Mozaika ma charakter bezterminowy i wpisuje się szeroki program działań związanych ze sztuką w przestrzeni miejskiej, który Łódzkie Centrum Wydarzeń organizuje od 10 lat. Celem programu jest powstawanie nowoczesnych obiektów artystycznych, które na stałe lub tymczasowo wpisują się w krajobraz miasta.

Istotnym założeniem projektu jest tworzenie otwartej galerii sztuki złożonej z prac jak najbardziej różnorodnych. Na łódzkich ulicach można spotkać znakomitej jakości murale, ale też instalacje artystyczne wykonane z różnych materiałów, płaskorzeźby, rzeźby czy chociażby ostatnio neony. Tym razem jeszcze bardziej rozszerzamy formalny garnitur realizacji plastycznych i do artystycznej mapy Łodzi dołącza klasyczna mozaika ceramiczna – mówi Adam Pustelnik, pierwszy wiceprezydent Miasta Łodzi.

Do najbardziej znanych realizacji należą m.in. płaskorzeźba z 1300 stalowych prętów pt. „Cisza” na ścianie przy ul. Wólczańskiej 13; kwiecista instalacja „Nostalgia” na przystanku tramwajowym przy placu Dąbrowskiego, neon „Wdech/Wydech” na ścianie przy ul. Narutowicza 21, neon „Mewa” na kominie przy ul. Tuwima 10, mozaika ceramiczna pt. „State of Mind” na ścianie przy ul. Zachodniej 93, neon „Każdy chce jakoś nie żyć” na ścianie przy ul. 6 sierpnia 21/23 czy rzeźba pt. „Ciężar niewłaściwy” na terenie dworca Łódź Fabryczna. Działania artystyczne nie są organizowane na zasadzie festiwalu, który odbywa się w określonym czasie. Funkcjonują one jako program sztuki miejskiej, w ramach którego poszczególne realizacje tworzone są w różnych miesiącach.

Tytuł: Cztery Strony
Adres: Struga 17
Autor projektu mozaiki: Otecki
Autor kafli ceramicznych: Łukasz Karkoszka

źródło: Łódzkie Centrum Wydarzeń (https://lcw.lodz.pl)

Czytaj też: Mozaika | Sztuka | Ceramika | Łódź | Elewacja | Detal | whiteMAD na Instagramie  

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły