ceramika inspirowana PRL-em

Ceramika inspirowana PRL-em. Dzieło Magdy Jurek ozdobiło warszawski biurowiec

Ceramika od wieków stanowi integralną część architektury, zdobiąc budynki i nadając im niepowtarzalny charakter. Po latach marginalizacji ta forma sztuki powraca w wielkim stylu, znajdując swoje miejsce w nowoczesnych przestrzeniach miejskich. W Warszawie powstała ogromna ceramiczna kompozycja autorstwa pracowni Pani Jurek, która nawiązuje do tradycji PRL-owskich realizacji i stanowi wyraz dążenia do ponownej integracji sztuki z architekturą.

Nowoczesna siedziba firmy Colliers International, mieszcząca się w budynku The Form przy ulicy Miedzianej 11 w Warszawie, może poszczycić się unikatowym dziełem Magdy Jurek. Horyzontalna kompozycja zdobi ścianę stołówki pracowniczej, będąc przykładem umiejętnego połączenia sztuki z przestrzenią użytkową. Projekt powstał w manufakturze artystki, a za architekturę budynku odpowiada zespół Colliers Define: Zuzanna Jaszczuk, Zuzanna Świątek i Magdalena Kubicka, wraz z pracownią Kuryłowicz & Associates. Reliefowe elementy pokryte zielonym szkliwem i matową błękitną angobą zmieniają się w zależności od pory dnia i roku, odbijając światło wpadające przez przestronne okna. Kompozycja łączy walory kolorystyczne i przestrzenne, balansując na granicy abstrakcji i figuracji – charakterystycznej cechy stylu Magdy Jurek.

Ceramika inspirowana PRL-em. Fot. Moodauthors

ceramika inspirowana PRL-em

Artystka czerpała inspiracje z koncepcji utopijnych miast, takich jak La Citta Ideale Leonarda da Vinci, Palmanova czy modernistyczne projekty Le Corbusiera i Oskara Hansena. W tych wizjach miasto jako organizm społeczny miało wpływać na ludzką naturę, co znajduje odzwierciedlenie w projekcie Magdy Jurek. Kompozycja „POLA 37” przywodzi na myśl plan miasta, choć jej perspektywa pozostaje niejednoznaczna. W strukturach odnaleźć można modernistyczne elementy: białe ściany ze światłocieniem podkreślonym błękitną angobą, geometryczne podziały, pilotis oraz wszechobecną zieleń. Te nawiązania do architektury zostają jednak zdekonstruowane i rozproszone, tworząc nową jakość przestrzenną.

Projekt Magdy Jurek to kontynuacja serii „POLA”, w której artystka nawiązuje do modernistycznych idei integracji sztuki z architekturą. W czasach powojennych ceramiczne obrazy zdobiły urzędy, dworce, kina i budynki sanatoryjne. W tym kontekście prace takich artystów jak Krzysztof Henisz, Krystyna Zgud-Strachocka czy Wojciech Fangor stanowiły istotny element kultury przestrzeni publicznej. Kompozycja Magdy Jurek to hołd dla tradycji i wyraz nadziei na powrót wielkoformatowej ceramiki typu site-specific do współczesnych przestrzeni architektonicznych. W świecie, w którym sztuka często bywa redukowana do funkcji dekoracyjnej, ten projekt przypomina, że może ona być integralną częścią naszego codziennego krajobrazu.

Magda Jurek i jej ceramika. Fot. Moodauthors

Marka Pani Jurek powstała w 2010 roku z inicjatywy Magdy Jurek – artystki i projektantki. Absolwentka malarstwa postrzega swoje obiekty jako znaki, rzeźby lub instalacje, traktując je również jako narzędzia do tworzenia abstrakcyjnych kompozycji. Formy użytkowe stają się środkiem wyrazu, podobnie jak kolory, faktury i kształty. Obiekty Pani Jurek wykraczają poza konwencjonalne funkcje – interaktywność to ich kluczowa cecha. Powstają w odpowiedzi na otoczenie i użytkowników, jednak ergonomia i funkcjonalność zawsze pozostają priorytetem. Fascynacja ceramiką oraz szacunek dla jej możliwości i ograniczeń są widoczne w każdym projekcie. Wszystkie obiekty powstają na miejscu, w pracowni Pani Jurek, głównie ręcznie, pod czujnym okiem projektantki.

Źródło: Pani Jurek

Zdjęcia: Moodauthors

Czytaj też: Warszawa | Miasto | Mozaika | Sztuka | Biurowiec | Architektura w Polsce | whiteMAD na Instagramie