Coca-Cola w papierowej butelce. W 100 proc. nadaje się do recyklingu!

Coca-Cola w papierowej butelce? Czemu nie! Koncern Coca-Cola zaprezentował właśnie prototyp butelki, która w 100 proc. nadaje się do recyklingu.

Już w 2009 roku Coca-Cola po raz pierwszy przedstawiła butelkę PlantBottle w 30 proc. złożoną z surowców roślinnych. Od premiery w 2009 roku Coca-Cola rozdystrybuowała w 40 krajach ponad 35 miliardów butelek pierwszej wersji PlantBottle składającej się w 30 proc. z materiałów pochodzenia roślinnego . Do Polski butelkę PlantBottle wprowadziła już Kropla Beskidu. Prócz tego roślinne butelki stosowane są m.in. w Niemczech, Francji, we Włoszech, w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, krajach skandynawskich, Rosji, Chinach, Indiach, USA, Meksyku i Brazylii. Zastosowanie opakowań PlantBottle zapobiegło już emisji do atmosfery nawet 315 tys. ton dwutlenku węgla – taka ilość powstałaby w wyniku spalenia 743 tys. baryłek ropy.

Sześć lat później, na międzynarodowych targach Expo 2015 w Mediolanie zaprezentowano przełomową innowację: butelkę w całości wykonaną z naturalnych materiałów. Właśnie zaprezentowano kolejne rewolucyjne rozwiązanie, które już wdrażane jest na rynek.

Nowa Coca-Cola w papierowej butelce ma być kolejnym krokiem na drodze odejścia od nieekologicznego plastiku. Zaprezentowane opakowanie zaproponowane przez koncern ma być bardziej ekologiczne i umożliwiać przechowywanie zarówno produktów płynnych, takich jak napoje, kosmetyki, czy środki pielęgnacyjne. Jedynymi elementami plastikowymi będzie zakrętka i wewnętrza warstwa opakowania, która bezpośrednio styka się z płynem. Wykorzystany plastik ma pochodzić wyłącznie z odzysku. 


„Naszym celem jest stworzenie papierowej butelki, którą można poddać recyklingowi jak każdy papier. Następnym krokiem jest znalezienie rozwiązania pozwalającego na stworzenie butelki bez plastikowej warstwy” – mówi Stijn Franssen, kierownik ds. innowacji w dziale badań i rozwoju opakowań w Coca-Cola, który odpowiada za nadzór projektu.

„Prototyp pierwszej generacji papierowej butelki nadal składa się z papierowej powłoki (otoczki) z plastikowym zamknięciem i plastikową wyściółką w środku. Plastik, którego używamy, jest wykonany w 100% z plastiku pochodzącego z recyklingu, który po użyciu może zostać ponownie przetworzony. Jednak naszą wizją jest stworzenie papierowej butelki, którą można poddać recyklingowi jak każdy papier. Następnym krokiem jest znalezienie rozwiązania pozwalającego na stworzenie butelki bez plastikowej warstwy ”– mówi Stijn.

Podobnie jak inne rodzaje opakowań, papierowa butelka przyszłości musi spełniać te same wysokie standardy bezpieczeństwa i jakości dotyczące opakowań żywności, które obecnie obowiązują producentów. Stijn wraz z zespołem poddają butelkę wszechstronnym testom w laboratorium, aby sprawdzić, jak zachowuje się w lodówce, jak mocna jest i jak dobrze chroni napój znajdujący się w jej wnętrzu.

„Zastanawiamy się również, jak nasi konsumenci zareagują na papierową butelkę. Rozważamy takie kwestie, jak: kiedy i gdzie można byłoby ją sprzedawać oraz jak można ją poddać recyklingowi. Butelkę należy zbadać z każdej perspektywy, aby mieć pewność, że projektujemy ją najlepiej, jak to tylko możliwe. To wszystko jest częścią naszej drogi do znalezienia najbardziej zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych, aby ludzie mogli cieszyć się naszymi napojami w sposób odpowiedni dla nich i dla naszej planety” – mówi Stijn.

Już jakiś czas temu, koncern Coca-Cola zapowiedział, że do 2030 roku firma będzie starać się zebrać i poddać recyklingowi tyle opakowań, ile trafia od niej na rynek. W tym celu koncern chce przeznaczyć część budżetu marketingowego na działania uświadamiające zarówno klientów, jak i pracowników, czy partnerów. Coca-Cola będzie promować zbiórkę opakowań w całej branży, a także współpracować z lokalnymi społecznościami, partnerami branżowymi, klientami oraz konsumentami, aby pomóc w rozwiązywaniu takich problemów jak odpady opakowaniowe oraz zanieczyszczenie mórz.

Czytaj też: Ekologia | Technologia | Recykling | Rośliny | Opakowania | Ciekawostki | Gadżety

źródło: Coca-Cola Polska