Czy Mordory będą istnieć za 30 lat? Rozmowy o „Polskich Miastach Przyszłości 2050”

Miasta rozwijają się i ewoluują. Zmieniają się wykorzystywane w budownictwie technologie, podejście do przestrzeni i funkcjonalności. Jakie oblicze będą miały ośrodki miejskie za 30 lat? To temat dyskusji ekspertów – m.in. Przemo Łukasika, Natalii Paszkowskiej i Macieja Wójcika – zaproszonych do projektu „Polskie Miasta Przyszłości 2050” Grupy Saint-Gobain oraz Towarzystwa Studiów nad Przyszłością.

„Polskie Miasta Przyszłości 2050” to projekt badawczy, oparty o wymianę doświadczeń i dyskusję na temat perspektyw rozwoju urbanistyki i budownictwa, a także ich wpływu na różne obszary codziennego życia ludzi w ośrodkach miejskich za 30 lat. W tym celu stworzono studio prowadzone przez red. Dariusa Bugalskiego – wieloletniego dziennikarza radiowej Trójki i twórcy podcastu K3 – w którym prowadzone są spotkania z ekspertami rozmaitych branż.

Rola człowieka w architekturze i urbanistyce

Spotkania z ekspertami dotyczą różnych aspektów składających się na tak specyficzny organizm, jakim jest miasto. Są to m.in. rola człowieka w ośrodku miejskim, wpływ obiektów użyteczności publicznej na życie społeczne czy też przyszłość kompleksów biurowych. Cykl wywiadów rozpoczęła rozmowa z Przemo Łukasikiem – architektem i współzałożycielem pracowni medusagroup, która zaprojektowała m. in. Halę Koszyki, warszawską Akademię Highschool czy też budowany tuż obok katowickiego Spodka kompleks biurowy .KTW.

Żywię nadzieję, że najważniejszą substancją miast w dalszym ciągu będzie człowiek i relacje między ludźmi. Architektura i urbanistyka to nie jest opowieść jedynie o budynkach czy ulicach, ale właśnie o relacjach, które wywołuje każdy projekt. Dobre miasta to są te, w których ludzie dobrze funkcjonująpowiedział Przemo Łukasik.

Przyszłość biurowców po pandemii?

Z kolei Maciej Wójcik, Partner Zarządzający w TDJ Estate odniósł się do przyszłości biurowców, w kontekście spowodowanej pandemią zmiany podejścia do pracy. – W ostatnim czasie obserwujemy, że firmy starają się powracać do swych biur. Nie wyobrażam sobie przyjmowania pracowników do pracy w systemie zdalnym. Poprzez architekturę i zagospodarowanie przestrzeni biura wyrażamy czym jest firmamówił Maciej Wójcik.Wiele firm, które wynajmują u nas powierzchnie biurowe, zdecydowało się na powiększenie ich od 2022 roku. Widzimy więc światło w tunelu, zarówno po stronie najemców, jak również deweloperów, którzy zdecydowali się na budowę kolejnych biurowcówdodał ekspert.

Obiekty mieszkalne w Mordorach

Partner Zarządzający w TDJ Estate został również zapytany o kompleksy biurowców, zwanych potocznie Mordorami. Jego zdaniem taka forma należy już do przeszłości, a tego typu obiekty można przekształcić w budynki mieszkalne lub hotelowe, co da impuls do rozwoju otaczającej je infrastruktury. Nie oznacza to jednak końca biurowców. Te po prostu będą powstawać w innych formach. – Należy podkreślić to, co dzieje się w otoczeniu budynku. Powinniśmy wprowadzać jak najwięcej zieleni, wykorzystywać do budowy obiektów elementy z przyjaznych środowisku materiałów i stosować nowoczesne, ekologiczne technologie. Chodzi o to, aby klimat w pracy był odpowiedni, by ludzie czuli się bardzo komfortowoprzyznał Maciej Wójcik.


Ekspert powołał się także na wyniki badań dowodzące, że przestrzenie biurowe typu „open space” odchodzą już w zapomnienie. Obecnie większą uwagę przywiązuje się do przestrzeni, w których można spotkać się w małych grupach, by wymienić się spostrzeżeniami i przeprowadzić dyskusję.

Życie społeczne i technologie w służbie inteligentnych miast

W studiu pojawiła się także Natalia Paszkowska z pracowni WWAA, która poruszyła temat szkoły i jej roli w życiu społecznym, a także ekspert smart city, Szymon Ciupa. To jednak nie koniec rozmów, ponieważ przed nami kolejne spotkania. Ich bohaterami będą prof. Zbigniew Karaczun (SGGW) czy Mateusz Figaszewski (Solaris).

Prognoza nowoczesnego, przyjaznego miasta w raporcie Grupy Saint-Gobain

Spotkanie z ekspertami to nie jedyny wątek projektu, a wręcz jego początek. Kulminacyjnym momentem badania będzie publikacja raportu poświęconego wizji polskich miast za 30 lat, który podsumuje podjęte działania i wyciągnięte wnioski. Dokument, podobnie jak rozmowy w studiu, ma dotyczyć różnych obszarów życia – mieszkania, nauki, pracy, spędzania wolnego czasu. Poruszona zostanie również tematyka zarządzania gospodarką wodno-ściekową i transportem publicznym. Ponadto w raporcie zostanę zaprezentowane miasta, które już teraz mogą pochwalić się dużym nasyceniem nowoczesnego budownictwa.

Marki budowlane chcą tworzyć lepszy świat

Projekt „Polskie Miasta Przyszłości 2050” wpisuje się w nadrzędny cel marek skupionych w Grupie Saint-Gobain – „Making the world a better home”, czyli projektowanie rozwiązań, które mają wpływać na nasz komfort, poprawiać bezpieczeństwo, a jednocześnie być przyjazne środowisku. Organizacja nie chce skupiać się jedynie na teraźniejszości, ale wybiega w przyszłość, by mieć realny wpływ na jej tworzenie. – Projekt „Polskie Miasta Przyszłości 2050” to bardzo ważna inicjatywa, dotycząca każdego z nas, dlatego marki ISOVER, RIGIPS i WEBER włączyły się w jego organizację. Poruszamy w nim kwestie związane z różnymi obszarami życia – od etapu nauki w szkolnych murach, przez rolę inteligentnych technologii w przestrzeniach miejskich, po wygodny i przyjazny środowisku transport publiczny. Zaprosiliśmy do tego badania szereg ekspertów, by razem stworzyć kompleksowy i wielowątkowy obraz polskich miast za 30 lat i wspólnie móc go realizowaćmówi Agnieszka Słomińska, Dyrektor Marketingu ISOVER, RIGIPS, WEBER.

Wirtualna przestrzeń, rzeczywiste działania

Miejscem skupiającym uczestników projektu oraz wszystkich zainteresowanych przyszłością urbanistyki jest dedykowana strona internetowa: https://www.saint-gobain.pl/polskie-miasta-przyszlosci-2050. Udostępniane są tam nagrania z rozmów przeprowadzonych rozmów, jak również będzie to miejsce publikacji raportu podsumowującego inicjatywę. Jego premiera planowana jest na grudzień br. Projekt współtworzony jest przez marki należące do Grupy Saint-Gobain w tym ISOVER, RIGIPS i WEBER: ISOVER (www.isover.pl) – lider rynku wełny mineralnej, RIGIPS (www.rigips.pl) – producent najwyższej jakości płyt gipsowo-kartonowych oraz produktów suchej zabudowy wnętrz, WEBER (www.pl.weber) – twórca systemów ociepleń i podłóg, hydroizolacji i technologii napraw betonu.

Czytaj też: Ekologia | Ciekawostki | Urbanistyka | Miasto | whiteMAD na Instagramie

źródło: materiały prasowe Grupy Saint-Gobain