Dawna lokomotywownia w Bytomiu zmieniona w pracownię artystyczną

To lokomotywownia Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Jej wnętrze zostało zaaranżowane na pracownię bytomskiego artysty Michała Rejnera. Postindustrialną przestrzeń będzie można oglądać od 21 czerwca.

Lokomotywownia znajduje się przy ulicy Brzezińskiej 27 w Bytomiu. Jej nowe życie rozpoczyna się za sprawą artysty Michała Rejnera, który szukał dla siebie oryginalnego miejsca, w którym mógłby tworzyć i prezentować swoje dzieła.

Od początku zależało mi na tym, żeby to była poprzemysłowa przestrzeń ze starymi, wielkimi oknami. Nie chciałem też wyjeżdżać z Bytomia, dlatego kiedy miasto zaproponowało mi dzierżawę budynku po starej lokomotywowni warsztatów naprawczych w Rozbarku, nie zawahałem się – mówi Michał Rejner, bytomski artysta malarz.

Remont dawnej lokomotywowni (kotlarni) zajął mu trzy lata. Prace rozpoczął od uporządkowania wnętrza i terenu wokół. W środku udało mu się stworzyć oddzielną strefę do malowania obrazów. Ciężka praca opłaciła się. Budynek w nowej aranżacji robi wrażenie.

Za wyjątkiem ogrzewania podłogowego i wylewki, wszystkie prace wykonałem sam lub z pomocą przyjaciół i znajomych. Nie jest to przykład rewitalizacji za ciężkie miliony, które są jak najbardziej potrzebne, ale dowód, że można ratować przed ruiną takie obiekty dużo mniejszym nakładem – wyjaśnia Michał Rejner.


Otwarcie pracowni artystycznej ma być impulsem do zmian w całym kompleksie. Gdyby udało się rewitalizować wszystkie obiektu Warsztatów Naprawczych Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Rozbarku, mieszkańcy mogliby zyskać atrakcyjną przestrzeń do spędzania wolnego czasu.

Budowa warsztatów rozpoczęła się w 1898 r., a w szczytowym momencie pracowało tu 450 osób. Na początku XX wieku kompleks był najnowocześniejszym i największym tego typu w Europie. Większość budynków wzniesiono z czerwonej cegły klinkierowej. Największym budynkiem była hala, w której znajdowało się 25 wagonów. Dodatkowo do kompleksu należała kotłownia, dwie kuźnie, odlewnia, tokarnia i liczne mniejsze pomieszczenia.

Ostatecznie w 2001 roku Polskie Koleje Państwowe podjęły decyzję o zakończeniu eksploatacji wszystkich kolei wąskotorowych, a w 2002 roku gmina Bytom przejęła majątek kolei wąskotorowej, zaś w 2016 roku obiekty przy ul. Brzezińskiej. Zespół budynków warsztatów jest wpisany do Gminnej Ewidencji Zabytków.

fot. Hubert Klimek, archiwum UM Bytom

Czytaj też: Zabytek | Metamorfoza | Polecane | Sztuka | Bytom | whiteMAD na Instagramie

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły