W takich chwilach śmiało można czuć dumę, bo projekty studentów polskich uczelni artystycznych to przegląd designu na światowym poziomie. Jest to możliwe za sprawą konkursu Design 32 – Najlepsze Dyplomy Projektowe publicznych uczelni artystycznych w Polsce, organizowany przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach.
To jedyny taki konkurs w Polsce, zajmujący znaczącą pozycję pośród innych wydarzeń poświęconych designowi i mogący poszczycić się gronem znakomitych laureatów, takich jak nagradzana za swoje fotografie Dominika Koszowska, czy Jan Bajtlik, jeden z najbardziej rozchwytywanych dzisiaj młodych ilustratorów i grafików.
Historia projektu zaczęła się 10 lat temu.
Od tego czasu pokazujemy szeroką perspektywę młodego projektowania w kraju – zaznaczamy obszary zainteresowań, pokazujemy tematykę dyplomową, która często jest odbiciem aktualnych tendencji w projektowaniu – tłumaczą organizatorzy konkursu.
Jubileuszowa edycja konkursu to nie tylko standardowy konkurs i wystawa w Rondzie Sztuki, to również wystawa podsumowująca 10 lat konkursu, którą obejrzymy podczas Łódź Design Festival.
Relacje to hasło – klucz tegorocznej edycji produktu i wystawy. Słowo to jest potraktowane dosłownie – jako zależności pomiędzy ludźmi, a środowiskiem zewnętrznym, a także występuje w kontekście wyjaśniania, tłumaczenia, sprawozdania tematów i pojęć. Wystawa została podzielona na pięć sekcji, które tworzą odmienne obszary tematyczne.
W pierwszej kategorii znajdują się prace poświęcone relacjom międzyludzkim – projekty, które definiują istotę więzi w rodzinie, z sąsiadami. Ponadto, projekty te odnoszą się do barier komunikacyjnych oraz do uwikłania człowieka XXI wieku w życie. Druga kategoria to projekty, poruszające temat zdrowia, ciała i higieny pracy. Ergonomia oraz dbanie o siebie to priorytety według autorów prac, które znalazły się w tej kategorii. Trzecia sekcja obejmuje prace, poruszające temat relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, zwierzętami i ich roli w dzisiejszym świecie, ale także w innych kręgach kulturowych. Czwarta kategoria to projekty, odnoszące się do tożsamości i relacji przeszłości z teraźniejszością. To prace, które czerpią z tradycji, ale także definiują na nowo tożsamość miejsc i produktów. Ostatnia kategoria to przestrzeń, w której spotyka się świat wirtualny z rzeczywistością. Projekty wykorzystują technologię, pokazując w jaki sposób może być ona jeszcze efektywniej stosowna.
Formuła się nie zmieniła. Nagrody wędrują do autorów najlepszych dyplomów projektowych, których prace do konkursu zgłosić mogła tylko macierzysta uczelnia. Spośród 32 projektów prezentowanych na wystawie jury, tworzone przez rektorów uczelni wybierze najlepsze i przyzna cztery nagrody: Nagrodę Rektorów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego oraz Prezydenta Miasta Katowice. Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono następujące dyplomy:
Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu:
– Skaner i drukarka – modułowy zestaw (Radosław Fiołek) dla technologii druku 3D.
– Tożsamość wizualna Muzeum Geologicznego we Wrocławiu (Agnieszka Piotrowska).
– ,,Wokół człowieka – struktury powiązań’’. Autorska kolekcja ubiorów inspirowana formami organicznymi (Emilia Kaszowska).
– Umywalnia. Obiekt użytkowy (Karolina Gardzilewicz) – zestaw naczyń ze stelażem zwracający uwagę na budowanie więzi i problem nadmiernego zużycia wody.
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie:
– STALK. Obiekt wystawowy na Wiśle (Aksana Maria Wietrow) – służący eksponowaniu rozwiązań promujących projektowanie zrównoważone, biomimetykę oraz związane z nimi idee.
– Między materiałem a prawdą (Ewa Pększal) – meble o wytrzymałej, stabilnej konstrukcji z materiału na pozór nietrwałego, kojarzonego z jednorazowością (tektura).
– Italo Calvino, If on a winter’s night a traveler – interpretacja (Hanna Piotrowska) – projekt dwóch książek – pierwsza zawiera tekst, a druga prezentację rozwoju konkretnych wątków i określeń na przestrzeni powieści.
– Udomowienie zwierząt gospodarskich (Agata Małek) – prowokujące do refleksji nad obecnością i miejscem zwierząt w życiu człowieka wielofunkcyjne, porcelanowe naczynie, lampa/budzik oraz siedzisko (nowoczesny tron).
Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
– Dynamiczna identyfikacja wizualna sieci hosteli CUBE (Anna Dauenhauer) – umożliwia dostosowanie logotypu oraz pozostałych elementów języka graficznego do przestrzeni, a także potrzeb hostelu.
– Projekt urządzenia usprawniającego procedurę testu kometowego (ILECA-28) (Marta Wota) – projekt specjalistycznego urządzenia wspierającego proces detekcji uszkodzeń i analizy naprawy DNA (test kometowy), powstały we współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi.
– Projekt maski z pogranicza światów – wirtualnego i realnego (Mikołaj Chrostowski) dla branży gier wideo.
– Typy osobowości a preferencje w wystroju wnętrz (Izabela Krześlak) – kolekcja dywanów dla ekstra- i introwertyków.
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
– Obserwatorium dźwięku. Instalacja multimedialna o charakterze edukacyjnym (Kacper Mutke) – interaktywna, edukacyjna instalacja multimedialna służąca do obserwacji dźwięku.
– Pamiętam – obiekty wyrażające pamięć o zmarłym w myśl nurtu less waste (Martyna Piątek) – projekt odnoszący się do słowiańskiej tradycji czczenia zmarłych, składający się z arkuszy do spalania, czarki pamięci ze zbiornikiem na popiół, poziomego wazonu na cięte kwiaty oraz donicy z terakotowym wkładem nawadniającym.
– Liternictwo Mikołowa. Zestaw krojów inspirowanych mikołowskimi szyldami (Weronika Mehr) – trzy kroje pisma: Jakelka, Lipsta i Filipek zrealizowane w oparciu o przykłady dawnego liternictwa szyldowego, tworzonego przez mikołowskich rzemieślników.
– Lumo – akcesoria rowerowe do przewożenia psów (Agnieszka Uchyła) – linia akcesoriów umożliwiających przewożenie psa podczas podróży rowerem.
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku
– Lata 90. O czym szumią ortaliony (Hanna Kmieć) – książka – podróż sentymentalna do tytułowych lat dziewięćdziesiątych.
– Anatomicon – ilustrowany atlas anatomiczny (Jakub Baracz) – projekt atlasu anatomicznego dla dzieci w wieku szkolnym.
– Szykownik. Świadomy rytuał piękna (Magdalena Karpińska) – zestaw mebli składający się z toaletki, stołka i kamerdynera jako odpowiedź na powszechnie panujące przekonanie o tym, że toaletka jest meblem nieaktualnym i wymagającym odświeżenia.
– Mieszkać na drzewie. Projekt HUBA (Paweł Lewandowski) – namiot, specjalnie zaprojektowany do zawieszania na drzewie. Więcej o namiocie HUBA pisaliśmy w tym artykule.
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
– Specjalistyczny pojazd do montażu i utrzymania oznakowania pionowego dróg. Projekt koncepcyjno-funkcjonalny (Agata Rosiecka).
– Siedziska aktywne (Kamila Wolska) – aktywne, ruchome siedzisko, które dzięki zaokrąglonej podstawie w kształcie soczewki, obraca się i buja na boki w każdym kierunku.
– Projekt podręcznika do nauki języka migowego (Roxana Goncerzewicz) – podręcznik oraz plansze i plakaty popularyzujące język migowy w Polsce.
– HOME (Maria Bartosiak) – kolekcja ubrań – subiektywna, artystyczna wypowiedź zainspirowaną formami natury.
Akademia Sztuki w Szczecinie
– Mebel dla przedszkolaka (Nikola Kowalska) – do użytku indywidualnego z możliwością grupowania kilku stolików do pracy zespołowej.
– Projekt książki aktywnościowej dla dzieci pt. Słowianek, czyli zabawy i tradycje słowiańskie według pór roku (Patrycja Posyłajka) – książka edukująca najmłodszych w zakresie polskiej kultury, bogatej we własne tradycje i święta.
– Bomba witaminowa – gra edukacyjna (Justyna Kwidzińska) – projekt przeznaczony dla dzieci od ósmego roku życia oraz ich rodziców.
– ŻYCIE POMIĘDZY – projekt przestrzeni wspólnej blokowiska w Goleniowie (Karolina Owczarz) – zwracająca uwagę na problem degradacji osiedli wielkopłytowych propozycja rozwiązania dla wspólnej przestrzeni blokowiska z lat 70. XX wieku.
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
– Dziecko w świecie dorosłych. Projekt aplikacji mobilnej wspierającej budowanie poczucia sprawczości u dzieci (Aleksandra Badura) – aplikacja „Szwendam się” zaprojektowana dla dzieci w przedziale wiekowym 4-5 lat, przeznaczona przede wszystkim do zabawy.
– Wobec konsumpcji. Model wzorcowej marki opartej o założenia zrównoważonego rozwoju oraz produktu wspierającego jej wizerunek (Dominik Kłóś) – model marki opartej na wartościach rzemieślniczych (m.in. szczerości, autentyczności, transparentności), a także produkt symbolizujący wartości marki, których celem jest zwrócenie uwagi na przeciwdziałanie nadprodukcji i nadkonsumpcji oraz ich negatywnym skutkom.
– Domowe biuro – mebel organizujący przestrzeń pracy (Anna Markowska).
– Kolekcja ubiorów inspirowana mistycznym klimatem i ukrytym pięknem przyrody w Południowej Anglii – Lichenes (Anna Kaniewska) – kolekcja w duchu Zero Waste zainspirowana zdjęciami porostów na kamieniach – efekt zafascynowania kształtem, barwą, strukturą i formą porostów oraz rozważań nad środowiskiem naturalnym, obserwacji otaczającego nas świata i reakcją projektanta na problemy z nim związane.
Które z wyżej wymienionych projektów otrzymają wyróżnienia?
Werdykt jury ogłoszony zostanie podczas wernisażu wystawy – 13 marca 2020r. o 13:00, w katowickim Rondzie Sztuki (wstęp wolny). Najlepsze dyplomy w Polsce oglądać będzie tam można do 17 kwietnia 2020r.
Następnie dyplomy zobaczyć będzie można podczas Łódź Design Festival. Wystawa będzie retrospektywą ukazującą najlepsze z najlepszych dyplomów realizowanych przez młodych, polskich projektantów. Przypomnimy sobie, jakie problemy podejmowali dyplomanci przez ostatnią dekadę, sprawdzimy, jak zmieniło się podejście do realizacji dyplomów, zadamy pytanie, jaka perspektywa na przyszłość rysuje się przed studentami wydziałów projektowych?
AKTUALIZACJA: wydarzenia zostały wstrzymane z przyczyn niezależnych od organizatora. Nowy termin zostanie ogłoszony na stronie internetowej Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
Czytaj więcej: Meble miejskie | Technologia | Wystawa
źródło: ASP Katowice