Dom w Magdalence dla fanów bieli i obłych kształtów

Dom znajduje się w Magdalence pod Warszawą. Jego wnętrze zaprojektowali architekci z pracowni Tilla Architects.

Miejscowość Magdalenka znajduje się pod Warszawą i jest doskonale znana mieszkańcom stolicy. To tu w latach 70. swoje okazałe posiadłości mieli oficjele PRL-u i gwiazdy tamtych czasów, np. Violetta Villas. To tu także, w ośrodku rządowym toczyły się rozmowy poprzedzające obrady okrągłego stołu. Dziś Magdalenka to spokojna, urocza, położona nieco na uboczu wielkiej polityki i pośpiechu wielkiego miasta miejscowość. Prawie cała zlokalizowane jest w sosnowym lesie.

Dom o powierzchni 220 metrów kwadratowych zaprojektowany został tak, by nie niszczyć urody zalesionej działki. Jego architektura idealnie współgra z krajobrazem wokół. Ma trzy kondygnacje. Na poziomie – 1 architektka zaprojektowała garaż, garderobę oraz siłownię. Na parterze znajdziemy salon z wydzieloną strefą telewizyjną oraz kuchnię, łazienkę i gabinet. Na pierwszym piętrze natomiast umiejscowiono sypialnię połączoną z pokojem kąpielowym oraz garderobę i pokój kilkunastoletniego chłopca.

Architektka Katarzyna Sławińska wspomina pierwsze spotkania z inwestorami. Byli doskonale świadomi swoich gustów i potrzeb. – Zanim rozpoczęliśmy prace nad projektem, przeprowadziliśmy szereg rozmów na temat oczekiwań, stylistyki i funkcjonalności – wspomina architektka. Kluczowym hasłem podczas prac nad projektem była „lekkość”. Inwestorom zależało, by mimo zastosowanych kontrastów, wnętrze było bardzo jasne. Dlatego dominującymi kolorami we wnętrzu są wszystkie odcienie bieli, które konsekwentnie zestawione z czarnymi elementami wykończeniowymi nie są jedynie tłem, a stanowią motyw przewodni projektu. Graficzne zestawienie bieli i czerni uzupełnia naturalne drewno, dąb, w nieco jaśniejszej niż surowa wersji oraz modne lastryko.

Względem pierwotnych planów domu, architektka zdecydowała się na powiększenie strefy dziennej (salonu i kuchni) o powierzchnię garderoby, która pierwotnie znajdowała się na parterze. Wszystko, by maksymalnie otworzyć wnętrze. Na pierwszym piętrze natomiast zlikwidowano jedną z łazienek i w jej miejscu zaaranżowano garderobę właśnie. Pozostałe pokoje tylko nieznacznie zmodyfikowano.

Sufit na parterze jest na różnych poziomach. Wysokość salonu jest niebotyczna! Dzięki otwarciu części strefy dziennej ku górze zwyczajną ścianę zastąpiła ściana lasu za ogromnymi przeszkleniami. Skos dachu, a co za tym idzie i sufitu sprawia, że wnętrze jest zaskakująco dynamiczne. Rozwiązanie z antresolą umożliwiło oświetlenie tej części parteru dużymi, papierowymi lampami marki &Tradition. Wysokość parteru podkreśla także ujęty w czarne pionowe pasy lekki regał na książki pnący się ku górze i powtarzający skos. Zamyka on strefę telewizyjną, atrakcyjności dodaje mu nieoczywiste podświetlenie. Pozostała część tej kondygnacji – aneks kuchenny oraz hol mają tradycyjną wysokość.

Kuchnia ma ciemną zabudowę, chociaż sama nie stała się ciemnym pomieszczeniem. Wszystko dzięki temu, że szafki wiszące nad marmurowym blatem zastąpiło oryginalne poziome okno. Lekkości dodaje szafka z rattanowymi frontami marki HKliving. Zaokrąglona wyspa kuchenna o marmurowym blacie spełnia również rolę barku kuchennego do wypicia espresso lub zjedzenia szybkiego śniadania. Uzupełnieniem kolorystycznym aneksu kuchennego są płytki na ścianie przy kuchni, którymi obudowany został również wyciąg. Płytki powtarzają odcień iglaków za oknem. Jadalnia znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie kuchni. Króluje tu stół zaprojektowany w pracowni Tilla Architects. Ma fornirowany blat oraz potężne, gięte ze stali nogi pomalowane proszkowo. Z ciężkim stołem zestawiono (tu także kontrast!) delikatne, lekkie stalowe krzesła.

Formę zaokrąglonej wyspy kuchennej i stołu w jadalni powtarzają czarne, okrągłe stoliki kawowe. Zaokrąglone formy pojawiają się też w łazience na parterze. Bardzo oryginalne lustra w kształcie sięgających sufitu łuków stanowią tło dla czarnej umywalki i czarnej miski sedesowej. Całości dopełniają płyty lastryko zestawione z antracytowymi płytami wielkoformatowymi pod prysznicem. Między łukami luster zaprojektowano półki na kosmetyki. Całość przybiera formę niemal architektoniczną.


Na piętrze zlokalizowana jest druga łazienka – salon kąpielowy.

Jest inny, a jednak spójny z wystrojem domu. Zależało nam, by wanna przy oknie nie zasłaniała pięknego widoku, dlatego została maksymalnie wpuszczona w strop – opowiada Katarzyna Sławińska z Tilla Architects.

Pomieszczenie utrzymane jest w bieli. Zdobią ją jedynie prostokątne płytki wokół dużego lustra w tle umywalki. W łazience na piętrze również pojawiają się antracytowe elementy. Tym razem to fronty szuflad pod blatem umywalki. Fronty nie są gładkie. Wykonano je z lakierowanych lameli z płyty MDF.

Łazienka to pomieszczenie emanujące niebiańskim spokojem. Gospodarze mogą w pełni się w niej zrelaksować, leżąc w wannie i napawając się naturą za oknem – mówi architektka.

Na piętrze oprócz salonu kąpielowego znajduje się pokój nastolatka oraz sypialnia typu master połączona z garderobą. Przestrzeń sypialni oraz naturę za oknem zwielokrotnia olbrzymie zwierciadło – lustrzane fronty szaf. Tapicerowane łóżko to najważniejszy mebel we wnętrzu. Towarzyszą mu, spełniające funkcję stolików nocnych kultowe stołki Zig Zac Pols Potten. Ciepłą atmosferę w sypialni tworzą lejące się, mięsiste zasłony, tapicerowany boucle fotel oraz dywan.

Czytaj też: Mieszkanie | Wnętrza | Minimalizm | Styl skandynawski | whiteMAD na Instagramie

źródło: Tilla Architects