dworzec PKP w Kowarach
Odnowiona fasada budynku. Źródło: facebook.com/StacjaKowary

Dworzec PKP w Kowarach odzyskuje dawny blask!

W październiku 2021 roku Gmina Miejska Kowary otrzymała dofinansowanie w wysokości czterech i pół miliona zł z Rządowego Programu Nowy Ład na realizację inwestycji pt. „Przystanek Kowary”. Z pozyskanych środków gmina postanowiła zagospodarować dawny dworzec PKP w Kowarach i stworzyć tam możliwość spędzenia wolnego czasu mieszkańcom oraz turystom, udostępniając im miejsce, gdzie będą mogli poznać historię regionu, ale i czynnie uczestniczyć w różnego rodzaju warsztatach i wydarzeniach kulturalnych. Remont wykona konsorcjum firm SERVERMASTER i VOYAL, które zostało wybrane w ramach przetargu.

Do niedawna wygląd i stan dworca budził smutek i tęsknotę za dawnymi czasami, kiedy Kowary były połączone koleją z resztą regionu. Mocno zdewastowany budynek stał się ulubionym miejscem do alkoholowych imprez pod chmurką, którym towarzyszyła stopniowa degradacja obiektu i jego okolicy.

Dworzec PKP w Kowarach 24 lipca 1994 roku. Źródło: Jerzy Chamerski (polska-org.pl) 


 

Niegdyś miejsce to było wizytówką miasta i witało oraz żegnało turystów odwiedzających Kowary. Stacja została oddana do użytku w 1882 roku. Pierwotna nazwa brzmiała z niemieckiego – Schmiedeberg. Po włączeniu miasta do Polski przez pierwsze kilka miesięcy stacja nazywała się Kuźnick, a następnie została przemianowana na Kowary. Ostatnie pociągi pasażerskie w regularnym ruchu odjechały stamtąd w 1986 roku. Obecnie prace przy dworcu Kowary idą pełną parą. Został już wymieniony dach oraz zburzony przydworcowy magazyn, który zostanie zastąpiony nowym obiektem o tej samej bryle. Prace prowadzone są też wewnątrz obiektu. Widoczne są pierwsze, cieszące oko efekty. Oczyszczono ceglane licowanie ścian dworca i odnowiono fasadę, co wyłoniło jej pierwotny wygląd. Gotowa jest też nowa stolarka okienna i drzwiowa, która lada moment zostanie zamontowana i dopełni uroku kowarskiego dworca.

Wizualizacje rewitalizowanego budynku. Źródło: burmistrz Kowar E. Zakrzewska

dworzec PKP w Kowarach

W 2014 roku zakończył się remont zabytkowego żurawia kolejowego, stojącego nieopodal budynku dworca. Dwa lata później odnowiono wagon do drezyny WM-5 Kolzam. Odnowione obiekty są elementami kolejowego mini skansenu.

Odnowiony żuraw kolejowy. Urządzenie zostało zbudowane na początku XX w., prawdopodobnie ok. 1905 r. Wtedy Kowary były miasteczkiem przemysłowym, gdzie funkcjonowały fabryki m.in. dywanów, filców technicznych, porcelany oraz pracowały tartaki. Źródło: fotopolska.eu/chrzan233


W inwestycji „Przystanek Kowary” planowane jest przygotowanie pomieszczeń po byłym dworcu PKP m.in. na potrzeby: Informacji Turystycznej, Karkonoskiego Centrum Produktu Lokalnego – jako miejsce prowadzenia ekspozycji i sklepu z produktami lokalnymi, Muzeum Rzemiosła Kowar – będzie można zobaczyć eksponaty związane z historią miasta od czasów najdawniejszych, po czasy współczesne. W budynku ma mieścić się także Miejska Biblioteka Publiczna, a po przywróceniu ruchu kolejowego – infrastruktura dworcowa z automatami kolejowymi.
Województwo dolnośląskie planuje ponownie włączyć Kowary i Karpacz do sieci kolejowej i zapewnić im połączenia pasażerskie z Jelenią Górą. Ma się to stać dzięki rewitalizacji linii kolejowych. Zgodnie z zapowiedziami województwa dolnośląskiego, pociągi mają dojechać do Kowar w 2023 roku.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Cegła | Metamorfoza | Renowacja | whiteMAD na Instagramie

Dworzec PKP w Kowarach, dawnym Schmiedebergu, na pocz XX w. i w 2007 roku. Źródła: fotopolska.eu/chrzan233 i fotopolska.eu/J. Nowaczewski



Temat: Dworzec PKP w Kowarach odzyskuje dawny blask!

Źródła: nj24.pl, rynek-kolejowy.pl, um.kowary.pl, jelonka.com