Dworzec w Bolesławcu po remoncie. Odnowiono historyczne detale

Dworzec kolejowy w Bolesławcu został wyremontowany. Kolejarze właśnie oddali go podróżnym. We wnętrzu zadbano o każdy detal. Jednak jest też spory minus – brak zieleni przed budynkiem.

Dworzec w Bolesławcu wybudowano w 1845 roku. Jednak już w 1866 roku został on rozbudowany o charakterystyczną dla budynku wieżę. Współczesna bryła dworca jest wynikiem przebudowy obiektu z 1926 roku, dzięki której nabrał on modernistycznego charakteru. Gmach został wtedy znacznie powiększony o nowe powierzchnie, w tym hol kasowy i nowe poczekalnie dla podróżnych kilku klas.

Budynek został wyremontowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych. Remont trwał dwa lata. Przez ten czas bolesławiecki dworzec odzyskał swoje historyczne piękno. Renowacji poddano elewację modernistycznego budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Zyskała ona bardziej neutralny kolor, który współgra z brązowa stolarką drzwiową z geometrycznymi podziałami inspirowanymi modernizmem oraz stolarką okienną w kolorze starej bieli. Na uwagę zasługują również kolumny jońskie z piaskowca znajdujące się przy drzwiach wejściowych do przestrzeni obsługi podróżnych.

Strefa dla podróżnych składa się z holu, który pełni funkcję poczekalni. W jego wystroju połączono elementy historyczne z nowoczesnością. Odnowiono zabytkowe wnętrze, poddając konserwacji akwamarynowe płytki znajdujące się na ścianach oraz kolumnach holu oraz ceramiczne detale wieńczące okładzinę i kapitele kolumn.

Wnętrze wyposażono w ławki, kosze, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowoczesne oświetlenie, w formie owalnych opraw sufitowych. Strefa obsługi podróżnych (poczekalnia, kasy biletowe, pomieszczenie dla rodziców z dziećmi, toalety) została funkcjonalnie połączona z przestrzenią komercyjną, gdzie znajduje się salon fryzjerski i w niedalekiej przyszłości otworzy się kawiarnia. Znaczną powierzchnię w budynku dworca zajmą również pomieszczenia biurowe przewidziane dla jednostki Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze.


Dzięki przebudowie dworzec stał się miejscem przyjaznym dla osób z niepełnosprawnościami. Było to możliwie dzięki likwidacji barier architektonicznych, a także wdrożeniu szeregu rozwiązań ułatwiających im korzystanie z budynku np. ścieżek prowadzących, oznaczeń w alfabecie Braille`a, czy map multisensorycznych.

Inwestycja sprawiła, że dworzec stał się również bardziej ekologiczny i bezpieczny. Wprowadzono na nim energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED wraz z automatyką sterującą, a także wiele rozwiązań ograniczających straty ciepła. Dla optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody wprowadzono systemy BMS (Building Management System) nadzorujący prace instalacji i urządzeń na dworcu. Z kolei dla poprawy bezpieczeństwa budynku i podróżnych – nowoczesne systemy monitoringu, antywłamaniowe oraz przeciwpożarowe.

Prace obejmowały też otoczenie budynku. Dawny szalet został odnowiony i przekształcony w wiatę rowerową. Obok budynku wydzielono strefę dla parkingu dla rowerów oraz zamontowano elementy małej architektury. Niestety zabrakło inwestycji w zieleń. Przed budynkiem powstała wylana asfaltem płaszczyzna, która może nagrzewać się latem. Inaczej kolejarze postępowali z zielenią podczas remontów dworców w Oświęcimiu (czytaj TUTAJ) czy w Wodzisławiu Śląskim, który zyskał ogromną zieloną ścianę (czytaj TUTAJ). Mamy nadzieję, że przed dworcem w Bolesławcu pojawią się jednak drzewa i krzewy.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Renowacja | Zabytek | Ceramika | whiteMAD na Instagramie

źródło: PKP S.A.