Jest niewielki, ale przystosowany do współczesnych potrzeb. Ceglany dworzec w Jastarni został otwarty dla podróżnych. Stuletni budynek dziś wygląda jak dawniej.
Dworzec w Jastarni zbudowany został w latach 20. XX wieku. Zakończona właśnie przebudowa trwała dwa lata. Dzięki pracom udało się przywrócić budynkowi historyczny charakter. Elewacja została wykończona ręcznie formowanymi płytkami klinkierowymi w kolorze naturalnej cegły, które zestawiono z brązowymi oknami i drzwiami. Dach wieńczą ceramiczne dachówki oraz miedziane obróbki blacharskie, rynny i parapety.
Nowy wygląd zyskała wiata przed wejściem do strefy obsługi pasażerów. Wykonano ją ze stali pomalowanej na grafitowy kolor.
Pod sufitem wiaty zamontowano aluminiowe elementy ozdobne imitujące naturalne drewno w kolorze złotego dębu. Ma ona również przeszklony dach, na skraju którego umieszczono podświetlany napis z nazwą dworca, a pod nim zamontowano stojaki rowerowe. Historyczny charakter budynku podkreśla też stylizowany zegar z rzymskimi cyframi, a bryłę iluminacja nocna obiektu – czytamy w komunikacie PKP S.A.
Zmiany nastąpiły też wewnątrz. Posadzkę holu wykończono płytkami imitującymi drewno i kamień, tworzącymi geometryczny wzór. Ściany do wysokości lamperii obłożono wielkoformatowymi panelami w kolorze szarym, a powyżej pomalowano na biało. W poczekalni ustawiono tablicę z rozkładem jazdy pociągów, ławki, kosze, gabloty i defibrylator. Podróżni mogą też korzystać z toalety. W przyszłości miejsce rozszerzy się o lokal handlowy lub usługowy – przygotowano specjalne pomieszczenie dla takiej działalności.
Kolejarze informują też o proekologicznych rozwiązaniach. Energooszczędne oświetlenie czy zbiornik retencyjny magazynujący deszczówkę. Woda po wstępnym oczyszczeniu będzie wykorzystywana do spłukiwania toalet i podlewania zieleni.
Dworzec w 1933 r.:

W otoczeniu dworca ułożono nawierzchnię wykonaną z ażurowych płyt betonowych, pozwalającą na odprowadzanie wód deszczowych bezpośrednio do gruntu. Zwiększa ona również powierzchnię biologicznie czynną w sąsiedztwie dworca. Pozytywny wpływ na energooszczędność budynku ma również jego ocieplenie, a także użycie okien i drzwi o odpowiednich parametrach technicznych.
Przestrzeń przed budynkiem zyskała uporządkowaną zieleń. Co ciekawe, kolejarze planują, że przed dworcem w sezonie letnim działać będzie foodtruck. Przygotowano miejsce dla takiego pojazdu.
Łączny koszt przebudowy dworca w Jastarni to prawie 11 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót firma MERX sp. z o. o. z Warszawy, a dokumentację projektową opracowała Paka Architekci sp. z o.o. ze Skierniewic.
źródło: PKP S.A.
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Cegła | Zabytek | Renowacja | Detal | whiteMAD na Instagramie
Tak budynek wyglądał w 2017 r.:

A tak po zakończeniu prac: