Dworzec w niewielkich Trawnikach otwarty po przebudowie

Kolejarze poinformowali o zakończeniu prac, dzięki którym dworzec kolejowy w Trawnikach odzyskał oryginalny wygląd. Budynek zyskał wiele nowych rozwiązań, które mają docenić pasażerowie.

Pierwszy dworzec w Trawnikach został otwarty w 1877 r. Budynek uległ jednak zniszczeniu w wyniku pożaru. Odbudowany nie służył długo pasażerom. Drugi dworzec został zburzony podczas I wojny światowej. Ten, który został przebudowany pochodzi z lat 20. XX wieku. Przebudowę zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Blisko stuletni budynek odzyskał blask. Udało się odtworzyć historyczny wystrój elewacji oraz liczne detale w tym gzymsy. Dworzec zyskał nowe okna oraz drzwi. Podczas prac wzorowano się na historycznych fotografiach. To dzięki dokumentacji udało się dokładnie odtworzyć elewację północną oraz dwa symetryczne wejścia: od zaplecza kas oraz od strony lokalu komercyjnego. Przywrócono też historyczne wyjścia na perony.

Obiekt został przystosowany do współczesnych potrzeb. Na parterze znajduje się poczekalnia z siedziskami oraz gablotami z rozkładami jazdy pociągów. Powieszono też elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. W budynku działa toaleta oraz przygotowano przestrzeń dla dwóch lokali handlowo-usługowych. Odnowiono piętro budynku, gdzie powstała przestrzeń na wynajem.

Tak dworzec wyglądał PRZED remontem:

fot. Pietras05, wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0

Przebudowany dworzec zyskał kilka proekologicznych rozwiązań. O optymalny poziom zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody odpowiada system BMS. Zmieniło się też otoczenie budynku.

We wschodniej części działki powstała zadaszona wiata rowerowa, a po stronie północno-zachodniej – zbiornik na gaz oraz zamknięta wiata śmietnikowa. Elementy te zostały wygrodzone nowymi krzewami. Nowe trawniki z niskimi krzewami znalazły się także od strony miasta. Wokół budynku wyburzono rampy i schody, a teren został wyrównany, dzięki czemu usunięto wszelkie bariery architektoniczne – czytamy w komunikacie PKP S.A.

Koszt przebudowy dworca kolejowego w Trawnikach to 8,82 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a projekt przebudowy dworca przygotowała pracownia PAKA.ARCHI sp. z o.o. Wykonawcą prac budowlanych była firma Heli Factor sp. z o.o.

źródło: PKP S.A.

Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Detal | Zabytek | whiteMAD na Instagramie

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły