Front budynku zdobi unikalna mozaika, którą przeniesiono w to miejsce podczas rozbiórki starego budynku. Nowy dworzec w Oświęcimiu zdobył nagrodę w konkursie architektonicznym imienia Stanisława Witkiewicza. Budynek zaprojektował Paweł Kośmicki.

Dworzec PKP w Oświęcimiu został nagrodzony w dziesiątej jubileuszowej edycji konkursu w kategorii architektura użyteczności publicznej. Konkurs organizuje Województwo Małopolskie we współpracy ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich Oddział Kraków. Statuetki wręczono podczas gali finałowej, a odebrali je z rąk organizatorów przedstawiciele PKP S.A. – autor projektu, architekt Paweł Kośmicki oraz pełnomocnik zarządu ds. inwestycji, Robert Szydlik. Wyróżnienie jest o tyle istotne, iż Oświęcim to pierwszy indywidualny Innowacyjny Dworzec Systemowy realizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 nagrodzony w konkursie architektonicznym. Ponadto nagrody były przyznawane za współczesne realizacje architektoniczne.

Nagroda w konkursie architektonicznym to zawsze olbrzymi powód do dumy dla inwestora, którym w tym przypadku były Polskie Koleje Państwowe. To również potwierdzenie, że formuła Innowacyjnych Dworców Systemowych została doceniona przez architektów i innych branżowych specjalistów. Niezmiernie cieszy również fakt, że autorem projektu architektury nowego dworca w Oświęcimiu jest pracownik PKP S.A., architekt Paweł Kośmicki – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dla mnie jako architekta to bardzo ważne wyróżnienie zawodowe i docenienie wyników pracy przez jury. Projektowanie dworca w Oświęcimiu było olbrzymim wyzwaniem, gdyż w projekcie należało połączyć walory czysto utylitarne, czyli zapewnienie wysokiego standardu obsługi podróżnych z aspektami wynikającymi ze szczególnego naznaczenia tego miejsca historią. Dodatkowo współczesny dworzec, jako wizytówka najbardziej ekologicznego środka transportu publicznego, musi być przyjazny dla środowiska i sprostać najwyższym wymaganiom w zakresie sprawności energetycznej. Jestem przekonany, że walory funkcjonalne i estetyczne dworca docenią również podróżni, którzy korzystają z niego na co dzień. To niezwykle ważny aspekt projektowania przestrzeni publicznych, a do takich właśnie należy dworzec – mówi arch. Paweł Kośmicki z PKP S.A.

Dworzec w Oświęcimiu to jeden z blisko 40 tak zwanych Innowacyjnych Dworców Systemowych, które zbudowano w Polsce po 2016 roku. Budynek otwarty został w czerwcu 2020 roku. Architekt podzielił go na dwie części. Pierwsza z nich przeznaczona jest do obsługi pasażerów i znajdują się w niej poczekalnia, toalety, przestrzeń dla opiekuna z dzieckiem, a także pomieszczenia przeznaczone na kasy biletowe. W tej części znajduje się również zaplecze biurowe przeznaczone na potrzeby Straży Ochrony Kolei. W drugiej części, tzw. miejskiej, zlokalizowano cztery lokale komercyjne. Pawilony są przykryte zadaszeniem w formie wiaty, pod którą znajdują się ławki oraz 22 stojaki rowerowe ze stacją naprawy rowerów. Dominantą założenia architektonicznego jest wieża z podświetlanym w nocy zegarem.

Niezwykle cennym elementem nowego dworca jest mozaika, którą przeniesiono ze starego budynku. Wielkoformatowa szklano-kamienna mozaika autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego została stworzona w latach 1964-65. Wcześniej mozaika zdobiła hol dworca. Nowoczesną reinterpretacją dzieła jest mozaika kwietna, która składa się aż z 2500 roślin. Ogrodnicy posadzili ją na placu przed budynkiem. Kwietna instalacja jest też hołdem dla ofiar obozu Auschwitz-Birkenau.

Przed dworcem zaaranżowano pasujący do modernistycznej bryły budynku plac składający się z dwóch części. Pierwsza, w której znajduje się mozaika, to typowy plac miejski z ławkami i przestrzenią przeznaczoną dla odpoczynku. Druga część to parking dla 81 samochodów oraz 5 motocykli lub skuterów, z wydzielonym miejscem postojowym dla rodzin z dziećmi oraz trzema miejscami dla osób z niepełnosprawnościami. Dworzec w Oświęcimiu, oprócz funkcjonalnej i estetycznej architektury docenionej w konkursie, to również obiekt przyjazny środowisku oraz osobom o ograniczonej sprawności ruchowej.
Budowa nowego dworca w Oświęcimiu kosztowała 13,5 mln złotych.

Czytaj też: Kolej | Ciekawostki| Zabytek | Mozaika

źródło: PKP S.A.