Dworzec w Raciborzu został udostępniony podróżnym. Wcześniej pstrokaty gmach zmienił się w nowoczesną bryłę z ogrodem wertykalnym na elewacji. Ciemny budynek jest teraz mocno przeszklony. Pasażerowie mogą też korzystać z nowej jakości wnętrz.
W sumie budynek dworca składa się z trzech połączonych segmentów. Stary budynek przeszedł olbrzymią metamorfozę, widać to w porównaniu ze zdjęciem sprzed budowy, które publikujemy poniżej. Elewacja zyskała nowoczesny i nieco industrialny wygląd. W fasadzie zamontowano wielkie przeszklenia, dzięki którym do wnętrza wpada dużo naturalnego światła. W szczycie części centralnej zamontowano zegar oraz podświetlony napis z nazwą dworca kolejowego.
Ciekawostką jest południowa część budynku, gdzie fasadę ozdobiono liczącym 60 m kw. powierzchni ogrodem wertykalnym. Zielona ściana ma poprawiać mikroklimat oraz pozytywnie wpływać na bioróżnorodność w pobliżu. Kolejarze na tej powierzchni posadzili prawie 500 roślin. Cały budynek zyskał też nocne podświetlenie.
Dworzec w Raciborzu zmienił swój wygląd w środku. Na parterze znajduje się poczekalnia z ławkami, gablotami na rozkład jazdy oraz elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów. Na piętrze zaprojektowano tak zwaną poczekalnię letnią. Część ta pełni jednocześnie funkcję tarasu widokowego.
To otwarta przestrzeń, przykryta dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca – informuje PKP S.A.
Dworzec w Raciborzu w 2019 r., fot. Google:

Nowe funkcje zyskały skrzydła budynku. W północnym na parterze powstała przestrzeń dla gminy, a na piętrze dla spółek kolejowych. W południowym skrzydle na poziomie ulicy zaprojektowano powierzchnie dla lokali handlowych i usługowych, a na piętrze strefę kultury prowadzoną przez samorząd. Po południowej stronie dworca powstał niewielki parking samochodowy, a wzdłuż budynku wyremontowane zostały chodniki. Przy dworcu znajduje się także parking rowerowy oraz stacja naprawy rowerów.
Cały obiekt zyskał rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostały bariery architektoniczne oraz pojawiły się linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy i pochylnie.
Budowa nowego dworca kosztowała 30 mln zł. Jest ona dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac był Texom sp. z o.o. z Krakowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT S.C. z Poznania.
źródło: PKP S.A.
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Metamorfoza | Kolej | Elewacja | whiteMAD na Instagramie