Dworzec kolejowy w Skarżysku-Kamiennej otwarty po remoncie

Kolejarze odnowili jego elewację oraz wyremontowali wnętrze. Dworzec kolejowy w Skarżysku-Kamiennej właśnie został otwarty dla podróżnych.

Przebudowa dworca kolejowego rozpoczęła się w połowie 2019 roku i została wykonana w ramach w Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz z budżetu państwa. Pochodzący z 1885 roku budynek wygląda teraz jak nowy.

Renowacji poddano elewację budynku. Odtworzono kamienny cokół, a także oczyszczono i zakonserwowano okładzinę z piaskowca sięgającą do wysokości pierwszego piętra. Dawny blask odzyskały też kolumnada przed głównym wejściem do holu dworca, a także balustrady na wysokości pierwszego piętra. Na wzór historycznych wykonano tynki na elewacji wyższych kondygnacji, które pomalowano na kolor jasnougrowy, a także detale takie jak gzymsy czy boniowania na narożnych pilastrach.

W trakcie prac odtworzono stolarkę okienną i drzwiową na wzór tych historycznych. Teraz mają jednolity, ciemnobrązowy kolor. Całość podkreślono nową iluminacją. Na elewacji dworca uwagę zwracają również nowe przestrzenne, podświetlane napisy „Dworzec Kolejowy” i „Skarżysko-Kamienna” oraz zegar tuż nad wejściem głównym do budynku od strony miasta.

Nowy wygląd ma teraz wnętrze budynku. Hol i strefę poczekalni wykończono w neutralnych kolorach. Okładziny ścienne wykonano z wapienia, witryny lokali komercyjnych przeszklono, a na posadzkach położono szare granitowe płyty. Całość aranżacji uzupełnia nowe oświetlenie.

Dzięki przebudowie dworzec w Skarżysku-Kamiennej stał się bardziej przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. W budynku zamontowano trzy nowe windy oraz drzwi automatyczne. Ponadto w posadzce przestrzeni ogólnodostępnych oraz parkingu ułożono specjalne ścieżki prowadzące. Nowością jest pochylnia w pobliżu wejścia głównego od strony miasta, oznaczenia w alfabecie Braille’a, a także plany dotykowe dworca oraz obniżone okienka kasowe ułatwiające obsługę podróżnych poruszających się na wózkach.

Nowym elementem kompleksu dworcowego jest parking przy ulicy Towarowej, którego budowa była możliwa dzięki wyburzeniu znajdujących się tam magazynów oraz rozebraniu nieużywanych torów kolejowych. Zlokalizowano na nim 120 miejsc postojowych, w tym dla osób z ograniczoną możliwością poruszania oraz dwustanowiskową stację ładowania samochodów elektrycznych. W pobliżu parkingu wybudowano wiatę rowerową, po jego północnej stronie ścieżkę rowerową, a od strony południowej chodnik. Na nowo zaaranżowano zieleń w jego otoczeniu. Posadzono 9 drzew, 2864 krzewów, a także wytyczono trawniki o łącznej powierzchni prawie 6000 m kw., stanowiące przestrzeń bioaktywną.

Łączny koszt przebudowy dworca kolejowego w Skarżysku-Kamiennej to nieco ponad 32 mln złotych brutto. Wykonawcą prac budowlanych była firma SKB S.A., a dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt.

Czytaj też: Kolej| Dworzec kolejowy | Renowacja | WhiteMAD na Instagramie

Tak wygląda wyremontowany budynek dworca:

źródło: PKP S.A.