Zakończyły się trwające niemal dwa lata prace, dzięki którym historyczny dworzec w Wejherowie został przebudowany. Inwestycję zrealizowała spółka PKP S.A. we współpracy z lokalnym samorządem. Budynek z drugiej połowy XIX wieku wygląda niemal tak samo jak kiedyś.
Dworzec w Wejherowie zbudowano w 1868 r., a pasażerowie zaczęli z niego korzystać w 1870 r. Budynek znajduje się przy linii kolejowej łączącej Trójmiasto ze Słupskiem, Koszalinem i Stargardem. Teraz dzięki przeprowadzonym pracom dworzec oraz jego najbliższe otoczenie przeszły metamorfozę. Renowacji poddana została elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Co ważne, w wyniku przeprowadzonych w 2024 r. prac konserwatorskich przy elewacji północnej i zachodniej budynku dworca okryto historyczne napisy z nazwą miasta.
Najwięcej zmian nastąpiło wewnątrz budynku. Przestrzeń została dostosowana do współczesnych potrzeb pasażerów. W zachodniej, parterowej części budynku powstała przestrzeń do obsługi podróżnych (hol, kasy biletowe, toalety, lokale handlowe i usługowe). Na parterze jest też przestrzeń, w której znajdzie się powiatowa biblioteka.
Chcemy, aby dworce kolejowe były nie tylko miejscami obsługi pasażerów, ale także obiektami atrakcyjnymi dla społeczności lokalnych. Dzięki współpracy z samorządami na zmodernizowanych przez spółkę dworcach realizujemy wiele ciekawych projektów i nasze dworce stają się centrami usług dla mieszkańców. Tak samo jest tu, w Wejherowie, gdzie w przestrzeni dworca kolejowego powstanie nowoczesna biblioteka – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.
Tak budynek wyglądał w 2018 r.:

Po przebudowanym kompleksie łatwiej mogą poruszać się osoby z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano ścieżki prowadzące. Cały obiekt zyskał system monitoringu.
Zmieniło się także najbliższe otoczenie dworca. W ramach inwestycji rozebrano parterową zachodnią dobudówkę oraz cztery budynki usługowe. Po stronie zachodniej dworca powstały: niewielki parking z kilkoma miejscami postojowymi, w tym dwoma dla osób o ograniczonej mobilności, a także wiata rowerowa i wiata śmietnikowa. Ponadto na nowo ułożona została nawierzchnia, a także uporządkowano tereny zielone – informują kolejarze.
Koszt przebudowy dworca w Wejherowie, która jest dofinansowana z budżetu państwa, wyniósł ponad 18 mln zł brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A., a projekt przebudowy wykonała pracowania PAS PROJEKT sp. z o.o. Wykonawcą prac budowlanych było konsorcjum firm w składzie: KAMARO spółka z o.o. sp. k. z siedzibą w Gdańsku (lider konsorcjum) oraz Sobin sp. z o. o. z Gdańska.
źródło: PKP S.A.
Czytaj też: Dworzec kolejowy | Cegła | Elewacja | Polecane | Zabytek | whiteMAD na Instagramie