Dzieło inżynierii. Koniec wielkiej inwestycji w porcie w Gdyni

Kosztowała prawie 1,9 mld zł. W porcie w Gdyni zakończyła się kolejowa inwestycja, która znacznie poprawi możliwość przeładunku towarów. Zbudowano setki nowych torów, a Stacja Gdynia Port może teraz obsługiwać pociągi towarowe o długości nawet 750 metrów.

O zakończeniu prac poinformowała spółka PKP PLK. Inwestycja przy porcie w Gdyni ma znaczenie nie tylko dla miejscowego portu, ale dla gospodarki całego kraju. Jej realizacja wpisuje się w projekt zwiększania możliwości przewozu towarów koleją do portów morskich. Dzięki rozbudowie kolei przepustowość stacji Gdynia Port zwiększyła się dwukrotnie.

Wcześniej najdłuższe pociągi towarowe, które obsługiwała stacja mogły mieć maksymalnie 500 m długości, od teraz przyjmowane są pociągi o długości do 750 m. Obsługiwane mogą też być cięższe składy o nacisku 22,5 tony na oś.

Zbudowaliśmy 115 km nowych torów, 359 rozjazdów. Dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Wyremontowany został most na rzece Chylonce, a 13 podziemnych zbiorników retencyjnych wraz z nową siecią kanalizacji zapewnia właściwe odwodnienie terenu. Powstała również publiczna ładownia. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów prowadzony jest z LCS Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie – informuje PKP PLK.


Ciekawostką jest zbudowana głowica rozjazdowa, która jest największą w Polsce. Głowica „spina” aż 39 torów. Aby uniknąć kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały ułożone pod ziemią. W sumie łączna długość instalacji wynosi 20 km.

Kolejarze informują, że w szczytowym momencie w pracach budowlanych uczestniczyło nawet 500 osób i 200 maszyn. Prace były prowadzone bez zamykania obiektu. Pociągi towarowe były cały czas obsługiwane.

Wartość inwestycji pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” wyniosła prawie 1,9 mld zł netto. Prawie 43 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

zdjęcia: Damian Strzemkowski

źródło: PKP PLK

Czytaj też: Kolej | Gdynia | Ciekawostki | Wydarzenia  | whiteMAD na Instagramie