Edukacja Menstruacja. Praca dyplomowa studentki poznańskiego UAP!

Edukacja Menstruacja to gra edukacyjna skierowana dla dzieci, wykonana w ramach pracy dyplomowej Weroniki Kamińskiej. Praca zrealizowana została na wydziale wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Celem gry jest edukacja najmłodszych w temacie dojrzewania i seksualności, a także zmniejszenie stygmatyzacji miesiączki oraz przekazywanie rzetelnych informacji na temat cyklu menstruacyjnego. Poniżej prezentujemy pełny opis pracy Edukacja Menstruacja Weroniki Kamińskiej! 

Opierając się na własnych doświadczeniach oraz obserwując otoczenie postanowiłam w swoim dyplomie skupić się na poszukaniu odpowiedzi na bardzo ważnym i często lekceważony problem jakim jest ubóstwo menstruacyjne. Na ubóstwo menstruacyjne wpływ mają 3 podstawowe czynniki. Są to brak środków higienicznych, brak dostęp do toalet oraz brak edukacji i stygmatyzacja miesiączki. Aby przeciwdziałać temu problemowi, powstaje wiele fundacji oraz miejsc udostępniających środki higieniczne. Z każdym rokiem jest coraz lepiej aczkolwiek wciąż jest mała świadomość i niski poziom edukacji. Dlatego w swoim dyplomie postanowiłam skupić się właśnie na tym aspekcie.


W domu rodzice często nie rozmawiają ze swoimi dziećmi na temat menstruacji. W szkole istnieje podział na grupę chłopców i dziewcząt na zajęciach wychowania do życia w rodzinie , gdzie dziewczynki uczy się dyskretnego zachowania i ukrywania faktu, że menstruują. Nieprzystosowani chłopcy wpływają w dużej mierze na psychikę swoich menstruujących już rówieśniczek. Dziewczynki w tym okresie uczą się odnaleźć w zupełnie nowej sytuacji i potrzebują dużego wsparcia ze strony otoczenia. Chłopcy, często jeszcze niedojrzali psychicznie, temat menstruacji traktują jako coś obrzydliwego czy śmiesznego. Wpływając tym samym na uczucia koleżanek. Dziewczynki przebywając w takim otoczeniu zaczynają wstydzić się swojej miesiączki. Nie chcą o niej rozmawiać. W ich głowie menstruacja jest tematem tabu.

Aby wpłynąć na zmianę systemu należy zacząć od początku, wobec tego w swoim dyplomie postanowiłam skupić się na dzieciach. Jak dobrze wiemy najlepszą formą nauki jest zabawa, dlatego moja wstępna koncepcja zakładała, że efektem będzie gra edukacyjna.

Zależało mi aby zasady gry były banalnie proste, dlatego postanowiłam zainspirować się grą „chińczyk” wzbogaconą o treści edukacyjne. Gra umożliwia zdobywanie wiedzy na temat menstruacji oraz jest odpowiedzią na zagadnienie ubóstwa menstruacyjnego. Cykl menstruacyjny kobiety został w sposób graficzny przedstawiony na okrągłej planszy do gry. Dzięki swojemu kształtowi jest ona bardziej dostępna dla 4 graczy oraz w symboliczny sposób nawiązuje do cyklu. Zamkniętego, nieprzerwalnego procesu jakim jest menstruacja.

Plansza wykonana jest z drewna dla większej trwałości oraz zawiera wyżłobienia będące miejscami na pionki. Kolorystyka jest pastelowa.

W sposób graficzny przedstawiłam podział cyklu menstruacyjny na 3 fazy. Fazę przedowulacyjną, owulację i fazę poowulacyjną. Czas krwawienia występuję w fazie przedowulacyjnej. Plansza zawiera 28 pól symbolizujących poszczególne dni cyklu. Gra składa się z 46 kart przedstawiających zachowania i odczucia towarzyszące kobietompodczas cyklu menstruacyjnego. Karty są okrągłego kształtu oraz zawierają piktogramy dostępnych środków higienicznych. W zestawie znajduje się 16 pionków do gry zbliżonych kształtem do tamponów o wielkości 3 cm. Zostały one wykonane z drewna w celu uniknięcia wykorzystywania tworzyw sztucznych. Z założenia nie chciałam aby były one w typowej kolorystyce pionków dostępnych na rynku, dlatego postawiłam na naturalne, odpowiadające kolory grze. Dla lepszego przechowywania pionków uszyłam woreczek z surówki bawełnianej na pionki.

Czterościenna kostka symbolizuje 4 tygodnie – czas trwania cyklu. Gra posiada również książeczkę informacyjną, która jest dopełnieniem treści edukacyjnych w grze. Zawiera ona wyjaśnienie jakie procesy zachodzą w każdej poszczególnej fazie. Instrukcja obsługi została maksymalnie uproszczona oraz ma kształt koła. Opakowanie ze względu na lekkość materiału zostało wykonane z tektury falistej. Dopełnieniem jest szarfa wykonana z surówki bawełnianej zawierająca logo gry. Materiał z którego została wykonana zapewnia większą trwałość niż tradycyjne papierowe szarfy oraz nawiązuje do woreczka.

Gra ma na celu zmniejszenie stygmatyzacji miesiączki oraz przekazywanie rzetelnych informacji na temat cyklu menstruacyjnego.

Temat pracy dyplomowej: Edukacja Menstruacja
Autorka: Weronika Kamińska
Uniwersytet: Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
Kierunek: Wzornictwo

Czytaj też: Portfolio | Szkoła | Edukacja | Ciekawostki | Dzieci | Gadżety