Już 13 kwietnia 2025 roku w Osace rozpocznie się Wystawa Światowa Expo 2025. Polska zaprezentuje się pod hasłem „Polska. Dziedzictwo, które napędza przyszłość”, ukazując, jak tradycja i dorobek minionych pokoleń stają się siłą napędową do budowania nowoczesnej gospodarki oraz innowacyjnej przyszłości. Jako pierwsza redakcja w Polsce możemy pokazać fragmenty elewacji pawilonu.
Pawilon Polski na Expo 2025 ma być miejscem łączącym nowoczesne technologie z szacunkiem dla tradycji. To właśnie tam będzie prezentowany polski „gen kreatywności” w formie interaktywnych instalacji artystycznych oraz nowatorskich rozwiązań związanych z zieloną energią, transformacją cyfrową i sztuczną inteligencją. O szczegółach udziału Polski na Expo dowiedzieliśmy się podczas konferencji prasowej zorganizowanej w Warszawie 13 marca 2024 r.
Pawilon Polski na Expo 2025 będzie miejscem spotkań kultury, technologii oraz innowacji, które łączą tradycję z nowoczesnością. Polska, znana z bogatego dziedzictwa historycznego oraz dynamicznie rozwijającej się gospodarki, przedstawi swoje osiągnięcia w dziedzinach takich jak zrównoważony rozwój, nowe technologie, nauka i kreatywność – informowała Magdalena Skarżyńska, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
Koncepcja architektoniczna Pawilonu Polski została oparta na formie bryły, która budzi skojarzenia z falą polskiej kreatywności, rozchodzącej się poza granice kraju. Interaktywne instalacje artystyczne pozwolą poznać przekazywany przez pokolenia, polski „gen kreatywności”, który pozwala działać na rzecz lepszej przyszłości – dodała Maria Ostrowska, zastępca dyrektora Departamentu Wystawy Expo w PAIH.
Wizytówka kraju. Pawilon Polski na Expo 2025
Pawilon Polski na Expo 2025 zaprojektowali Alicja Kubicka i Borja Martínez z pracowni Interplay Architects. Budynek będzie miał blisko 1000 m kw. powierzchni. Koncepcja duetu architektów zakłada stworzenie pawilonu o zaokrąglonych ścianach, które promieniście rozchodzą się od centrum, przypominając spiralę. Jego projekt opiera się na zastosowaniu drewna, które szczelnie otacza bryłę. Drewniana fasada pawilonu inspirowana jest tradycyjną techniką łączenia drewna „Kigumi Koho”. Efekt ten dobrze widać na pierwszych zdjęciach gotowego budynku.
Od początku wiedzieliśmy, że zewnętrzna forma Pawilonu musi być oryginalna i niebanalna, aby zachęcić zwiedzających do wizyty właśnie tego budynku spośród wielu niezwykłych konstrukcji. Ponadto uprzywilejowana lokalizacja pawilonu – usytuowana w odsłoniętym kącie – pozwalała nam stworzyć atrakcyjny projekt widziany z różnych perspektyw i w ruchu, zamiast z jednego głównego i statycznego widoku. Punktem wyjścia stała się sala koncertowa: Japończycy uwielbiają Chopina, a koncerty poświęcone jego twórczości będą jednym z punktów programu. Umieściliśmy ją w centralnym punkcie. Następnie staraliśmy się stworzyć płynną ścieżkę zwiedzania oraz zorganizować wszystkie pozostałe funkcje tak, aby krążyły wokół geometrycznego serca Pawilonu. Ten zabieg nie tylko symbolizuje to, jak ważna jest kultura, która nas wyróżnia na tle innych, ale również otwartymi i koncentrycznymi ramionami spirali zaprasza do wejścia w strefę „polskiej galaktyki” – tłumaczą Alicja Kubicka i Borja Martínez.
Podczas Expo 2025 Polska zaprezentuje szereg inicjatyw promujących gospodarkę, technologiczne nowinki i inwestycje. Wśród ambasadorów programu znalazły się m.in.:
- dr Sławosz Uznański-Wiśniewski – inżynier, naukowiec i astronauta,
- Krzysztof Ingarden – architekt i członek Polskiej Akademii Umiejętności,
- Robert Korzeniowski – czterokrotny mistrz olimpijski w chodzie,
- Yuka Ebihara – tancerka warszawskiej sceny baletowej.
Ponadto Polska Agencja Inwestycji i Handlu wraz z partnerami przygotowała szereg wydarzeń biznesowych, takich jak Polsko-Japońskie Forum Gospodarcze oraz Polsko-Japońskie Forum Inwestycyjne, które stworzą idealną przestrzeń do nawiązywania relacji międzynarodowych i promowania polskiej gospodarki na rynku japońskim.
Wydarzenia Towarzyszące i Promocja Kultury
Expo 2025 to także bogaty program kulturalno-edukacyjny. Przy współpracy z resortami oraz urzędami marszałkowymi, Polska zaprezentuje:
- tygodnie regionalne i tematyczne. Dni polskiej nauki i edukacji, Tydzień kultury polskiej, Tydzień Fryderyka Chopina czy Tydzień sportu i turystyki,
- koncerty, wystawy, warsztaty oraz projekty badawcze,
- wydarzenia w przestrzeniach miejskich Osaki od 30 marca do 23 października,
- cykliczne recitale Fryderyka Chopina w Pawilonie, gdzie wystąpią czołowi artyści.
Dodatkowo realizowane będą polsko–japońskie projekty akademickie oraz międzynarodowe konferencje dotyczące ekologii morskiej i dobrostanu psychicznego.
Młodzi Ambasadorzy i Obsługa Pawilonu
Obsługę Pawilonu Polski przejmą studenci z polskich uczelni, którzy dzięki współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego wejdą w 6-miesięczny program praktyk. Rekrutacja obejmuje między innymi kandydatów z Uniwersytetu Warszawskiego, Adama Mickiewicza, Mikołaja Kopernika, Jagiellońskiego, Gdańskiego, SWPS oraz Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Znajomość języka japońskiego stanowi jeden z istotnych kryteriów.
Jesteśmy przekonani, że przygoda z Expo, spotkania z gośćmi Pawilonu Polski i zaangażowanie w realizację programów promocji będą dla studentów niezapomnianym wspomnieniem i ważnym doświadczeniem w kontekście ich drogi zawodowej, ale przede wszystkim powodem do dumy z Polski i prezentacji, której część stanowią – dodaje Marta Zielińska.
Magazyn whiteMAD jest głównym patronem medialnym Pawilonu Polski na EXPO 2025. Już wkrótce będziemy mogli napisać więcej o gotowym budynku oraz opublikować relację z otwarcia całego EXPO.
źródło: PAIH
źródło: Polska Agencja Inwestycji i Handlu
Zobacz też: Drewno | Elewacja | Detal | Ciekawostki | Polecane | whiteMAD na Instagramie