Falkirk Wheel, zlokalizowane w sercu Szkocji, jest unikalnym i imponującym osiągnięciem inżynierii. Ta obrotowa podnośnia służąca do transportu jednostek pływających, otwarta w 2002 roku, łączy Kanał Forth i Clyde z Kanałem Union, stanowiąc kluczowy element projektu Millennium Link. Celem tego projektu była rewitalizacja szkockich kanałów i ponowne połączenie Glasgow z Edynburgiem.
Projekt Millennium Link został zrealizowany przez British Waterways z wsparciem siedmiu lokalnych władz, Scottish Enterprise Network, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Millennium Commission. Zamiast odtwarzania historycznych śluz, zdecydowano się na stworzenie ikonicznej konstrukcji symbolizującej XXI wiek – Falkirk Wheel.
Fot. Sean Mack, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons
Falkirk Wheel nie jest tylko nowatorskim rozwiązaniem inżynieryjnym, ale także symbolem nowoczesności i odnowy infrastrukturalnej. Jest doskonałym przykładem, jak współczesne technologie mogą harmonijnie współistnieć z historycznym dziedzictwem, przyciągając turystów z całego świata i promując ochronę środowiska dzięki energooszczędnym rozwiązaniom. W dawnych czasach różnice poziomów na kanałach pokonywano przy użyciu śluz. Jednak Falkirk Wheel przewyższa tradycyjne rozwiązania. Jest to pierwsza na świecie obrotowa winda dla statków, która łączy kanał Forth and Clyde z Union Canal, pokonując różnicę 24 metrów. Wcześniej oba kanały były połączone systemem 11 śluz, który z czasem popadł w zapomnienie. 22 maja 2002 roku królowa Elżbieta II otworzyła obiekt w trakcie obchodów Złotego Jubileuszu swego panowania.

Falkirk Wheel to imponująca konstrukcja zaprojektowana przez Nicoll Russell Studios oraz biuro konstrukcyjne Binnie Black and Veatch, z ostatecznym projektem architektonicznym stworzonym przez zespół Tony’ego Kettle’a z RMJM. Budowla składa się z akweduktu wspartego na żelbetowych przyporach, wyprowadzonego z wysokiego wzgórza Union Canal, oraz obrotowej windy. Architekci zaprojektowali ją w formie podwójnego topora, inspirowanego narzędziem używanym dawniej przez Celtów zamieszkujących Szkocję. To interesujące połączenie nowoczesnej inżynierii z historycznym dziedzictwem regionu. Działanie Falkirk Wheel opiera się na prostej zasadzie równowagi i prawa Archimedesa. Winda składa się z dwóch komór, gdzie każda napełniona jest 360 tysiącami litrów wody. Dzięki temu potrzeba minimalnej energii do podnoszenia i opuszczania statków. Obrót o 180 stopni zajmuje 5,5 minuty i pochłania jedynie 1,5 kilowatogodziny – mniej więcej tyle, ile potrzeba do zagotowania wody w ośmiu czajnikach elektrycznych. Architekci zaprojektowali konstrukcję w formie podwójnego topora, inspirowanego narzędziem używanym dawniej przez Celtów zamieszkujących Szkocję. To interesujące połączenie nowoczesnej inżynierii z historycznym dziedzictwem regionu.
Działanie podnośni w przyspieszeniu:
Oprócz swojej funkcji technicznej, Falkirk Wheel jest również popularną atrakcją turystyczną. Na miejscu znajduje się centrum dla odwiedzających z interaktywnymi wystawami, wycieczkami oraz różnymi atrakcjami edukacyjnymi i rekreacyjnymi. Widok z gondoli podczas wznoszenia się i opadania pozwala podziwiać piękne szkockie krajobrazy, co czyni podróż jeszcze bardziej wyjątkową. Decyzja o rewitalizacji kanałów i budowie Falkirk Wheel okazała się strzałem w dziesiątkę. Konstrukcja stała się jedną z największych atrakcji turystycznych Szkocji i jest widoczna na serii banknotów 50 funtowych emitowanych przez Bank of Scotland od 2007 roku.
Falkirk Wheel to nie tylko arcydzieło inżynierii, ale także symbol harmonii między nowoczesnością a tradycją, przyciągający turystów z całego świata i promujący zrównoważony rozwój.
Źródło: bryla.pl, scottishcanals.co.uk
Czytaj też: Urbanistyka | Wielka Brytania | Ciekawostki | Ekologia | whiteMAD na Instagramie