Nowy mural o treści społecznej powstaje na fasadzie Szkoły Podstawowej nr 27 przy ul. Srebrniki 10 w Gdańsku. Ma zachęcać do włączenia się w akcję „Gdańsk bez plastiku”. Ogromny mural na ścianie Szkoły Podstawowej nr 27 w Gdańsku jest już prawie gotowy.

Przedstawia chłopca, który z procy wystrzeliwuje plastikową butelkę. Dzieło jest elementem kampanii „Gdańsk bez plastiku”. Autorem jest trójmiejski artysta Marek Looney Rybowski. Wcześniej tworzył on m.in. mural Gdańsk dziękuję medykom, który widnieje na jednym z filarów estakady.

Wielkoformatowe dzieło to kolejny krok mający na celu promowanie ekologii i zachęcanie gdańszczan i gdańszczanek do troski o środowisko i praktykowania ekologicznych działań na co dzień. Wśród 10 zasad bez plastiku znalazły się m.in.: zabieranie na zakupy toreb bawełnianych, zamawianie napojów w kubkach wielorazowego użytku bez słomek czy pakowanie jedzenia na wynos we własne szklane lub metalowe pojemniki. Mural przy ul. Srebrniki 10 w Gdańsku będzie pierwszym z planowanego cyklu prac. Jego oficjalne odsłonięcie zaplanowane zostało na piątek 25 września. Relację z malowania muralu możecie obejrzeć TUTAJ! 

Czym jest akcja Gdańsk bez plastiku? 

W lutym br. Miasto ogłosiło program „Gdańsk bez plastiku”. Był on skierowany przede wszystkim do mieszkańców, a zakładał wdrożenie w codziennym postępowaniu 10 zasad dotyczących tego, jak można bardziej ekologicznie, bardziej przyjaźnie żyć dla środowiska. Projekt spotkał się z pozytywnym odzewem wśród gdańszczan. Na ulicach naszego miasta można zauważyć coraz więcej osób z bawełnianymi torbami na zakupy. Rzadkością stał się widok kupujących, pakujących zakupy w jednorazowe foliówki. Modne stało się także używanie, zwłaszcza wiosną i latem, wielorazowych butelek na wodę. Niewykluczone, że zmian nawyków jest jeszcze więcej. Miasto Gdańsk postanowiło więc pójść za ciosem i zachęca: po zmianach w życiu prywatnym, warto też zadbać o te w życiu zawodowym.

„Dzisiaj chcemy do tej akcji zaprosić przedsiębiorców.Uważam, że wszelkie zmiany trzeba zawsze rozpocząć od siebie. Kiedy zaczęliśmy namawiać mieszkańców Gdańska do tego, żeby oszczędniej, rozważniej, trochę inaczej zacząć myśleć, to zaczęliśmy też wprowadzać zmiany w urzędzie miejskim. Sama zdziwiłam się efektami – kiedy wprowadziliśmy szklane butelki i dzbanki na wodę, które wykorzystywane są m.in. w trakcie służbowych spotkań, to tylko w 2019 roku pozbyliśmy się 18 tys. plastikowych butelek. To bardzo wymierny znak tego, jak można inaczej. Do tego coraz więcej pism, które podpisuję, przygotowywanych jest na papierze ekologicznym, a więc pochodzącym z recyklingu, z odzysku. To bardzo cieszy. Od 1 stycznia chcemy iść o krok dalej. Wprowadzone zostanie zarządzenie Prezydenta Miasta Gdańska, obligujące pracowników do określonych działań związanych z myśleniem o naszej przyszłości i o naszej planecie” – podkreślała podczas specjalnej konferencji, prezydent Aleksandra Dulkiewicz.

Gdańsk bez plastiku

Miasto wprowadziło też w ostatnich miesiącach „zielone zamówienia publiczne” – tam, gdzie urząd zamawia różnego rodzaju produkty, wprowadza klauzulę dla oferentów, by „legitymowali się” ekologicznym podejściem do prowadzonego przez nich biznesu.

Pierwszą z firm, która zdecydowała się na przystąpienie do projektu „Gdańsk bez plastiku” została IKEA.

Małgorzata Dobies – Turulska, dyrektor IKEA Gdańsk podkreślała w poniedziałek, że sklep rozpoczął wprowadzanie zmian zanim jeszcze pojawiła się ustawa, ktora nas do tego obligowała. Zaczęliśmy od plastiku jednorazowego użycia.

„Początek wydawał się trudny. Zastanawialiśmy się, jak to zrobić m.in. jak pozbyć się słomek czy jednorazowych worków na śmieci. Okazało się, że to możliwe, a to co najtrudniejsze – jest w naszych głowach. W praktyce okazało się, że możemy żyć bez słomek. Szybko pojawiły się alternatywne rozwiązania, papierowe. Korzystamy m.in. z wody z kranu, stosujemy filtry. Używamy nadal plastikowych butelek, ale takich wielorazowego użytku. Bo o to też chodzi – nie przecież o to, by nagle pozbyć się całego plastiku. Na dzisiaj nie mamy takiego rozwiązania, jak w pełni zastapić ten plastik, ale ten który możemy wyeliminować – czemu nie.” – zaznaczała dyrektor Dobies – Turulska.

W ramach kampanii „Gdańsk bez plastiku” prowadzone są też, bądź były w ostatnich miesiącach, różnego rodzaju działania, które mają przypominać i promować założenia akcji i ekologiczne działania, m.in. konkursy plastyczne dla uczniów, pilotażowe projekty dla rodzin, które chcą zmienić swoje nawyki i wyeliminować plastik z użycia, konkursy w mediach społecznościowych czy pikniki dla mieszkańców.

Akcję promują również ekologiczne gadżety z logo kampanii: torby bawełniane na zakupy, koszulki, ołówki i inne przedmioty z surowców przyjaznych środowisku.

Czytaj też: Ekologia | Sztuka | Gdańsk | Elewacja| Miasto | Grafika | Murale | Gdańsk bez plastiku

zdjęcia: Dariusz Kwidzinski/ Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl