Mały Błędnik
Kładka w 2012 roku. Źródło: fotopolska.eu/yanek

Gdańska perełka Mały Błędnik wypięknieje!

Zabytkowa kładka Mały Błędnik zostanie na jakiś czas zdemontowana ze skweru przy Targu Rakowym. Obiekt ma przejść gruntowną renowację, która obejmie m.in. naprawę elementów konstrukcji stalowej wraz z nowym zabezpieczeniem antykorozyjnym, a także wymianę desek. Ogłoszono przetarg na przeprowadzenie prac Małego Błędnika. Według umowy, od jej podpisania wykonawca będzie miał 5 miesięcy na zrealizowanie całości robót.

Planowana renowacja Małego Błędnika będzie pierwszym tak poważnym remontem kładki od lat 90. XX wieku. Obiekt jest w stosunkowo dobrym stanie, ale wymaga poprawy estetyki. Do wykonania prac konieczny będzie demontaż całego przęsła Małego Błędnika.

Kładka obecnie. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Mały Błędnik

Sprawdź

Oprócz naprawy i wzmocnienia konstrukcji stalowej wymienione zostaną dotychczasowe deski pomostu na nowe dębowe, zabezpieczone przed wilgocią. Ponadto renowację przejdą elementy zdobnicze kładki – zostaną oczyszczone, odmalowane i zabezpieczone przed korozją. Planowane jest również wykonanie tablicy pamiątkowej z m. in. datą remontu.

Mały Błędnik został wybudowany w 1900 r. na skwerze wytyczonym przez ulice: Targ Rakowy, Hucisko i Wały Jagiellońskie. Skwer wielokrotnie zmieniał nazwę, obecnie poświęcony jest pamięci Polskich Harcerzy w byłym Wolnym Mieście Gdańsku, natomiast kładka zachowała swoje pierwotne miano czyli „Mały Błędnik” (niem. Kleine Irrgartenbrücke). Kładka została skonstruowana w formie nitowanych, kratownicowych łuków o rozpiętości 11,2 m i rozstawie 3,00 m w rzadko spotykanym układzie pomostu z tak zwaną „jazdą po środku”. Mały Błędnik szczęśliwie uniknął poważniejszych zniszczeń jakie dotknęły większość gdańskich mostów w czasie pożogi wojennej wiosną 1945 r. Po II wojnie światowej, tak jak i pozostałe mosty, pomalowany na szaro wtopił się w otoczenie. Dopiero na początku lat 90. ubiegłego wieku obiekt doczekał się remontu kapitalnego.

Kładka Mały Błędnik nad Kanałem Raduni to absolutna perełka wśród gdańskich obiektów mostowych. Jest autentyczna i oryginalna. Zachwyca lekkością i harmonią konstrukcji nośnej oraz bogactwem kutych zdobień. Jej największym walorem jest rama portalowa zwieńczona kutą i polichromowaną tarczą herbową podtrzymywaną przez lwy.
Remont obiektu planowo nie przekroczy 300 tysięcy złotych.

źródło: gdansk.pl
zdjęcia: Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Czytaj też: Architektura w Polsce | Drewno | whiteMAD na Instagramie  | Place, Skwery, Parki  |