Gdańska Szkoła Szyldu powstała jako odpowiedź na problem szpetnych banerów i reklam przyczepionych na elewacjach sklepów, restauracji i punktów usługowych. W akcji zaangażowało się piętnaście projektantek i projektantów, którzy stworzyli projekty dla działających w Gdańsku lokali. W ten sposób udowodnili, że nie trzeba zrobić wiele, aby zmienić oblicze sklepów.
W kwietniu minął okres przejściowy na dostosowanie szyldów i reklam do przepisów zawartych w Uchwale Krajobrazowej. To dokument, w którym znalazły się przepisy regulujące kwestie usytuowania w miejskiej przestrzeni reklam, banerów i elementów małej architektury. Uchwała przyjęta została przez gdańskich urzędników i weszła w życie 2 kwietnia 2018 r. Wcześniej miasto przeprowadziło konsultacje, zbierało ankiety od mieszkańców i konsultowało zapisy z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
– Prace nad Uchwałą Krajobrazową Gdańska rozpoczęły się niemal natychmiast po wejściu w życie przepisów uchwalonej przez Sejm Ustawy Krajobrazowej. Wprowadzona w życie 2 kwietnia 2018 roku uchwała zawiera jasne, przejrzyste i szczegółowe zasady, jak może wyglądać reklama znajdująca się w przestrzeni publicznej i gdzie można ją umieszczać – tłumaczy Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Uchwałą objęto teren całego Gdańska. Miasto podzielone zostało na osiem obszarów historyczno-funkcjonalnych, dla których obowiązują różne zasady. Każdy obszar ma własne wytyczne dotyczące wielkości, lokalizacji, ilości czy formy reklamy. To znaczy, że inne szyldy można wieszać w obszarze historycznego centrum, a inne w dzielnicach mieszkaniowych i przemysłowych.
Kończy się dwuletni etap przejściowy, który zakładał, że wszystkie reklamy i szyldy, istniejące przed wejściem w życie ustawy muszą być wymienione zgodnie z nowymi wytycznymi w ciągu dwóch lat. Dziś widzimy już, jak zmienia się przestrzeń publiczna w Gdańsku, jak ujednolicane są elewacje, szyldy sklepowe. Chcemy, aby ten proces przebiegał sprawnie – dodaje prezydent Grzelak.
Aby wspomóc właścicieli w dostosowaniu swoich lokali do zmian powstała inicjatywa w postaci Gdańskiej Szkoły Szyldu.
Pierwszym etapem jest zaprezentowanie stworzonych projektów w wirtualnej odsłonie, aby pokazać jak najciekawsi gdańscy twórcy zapatrują się przestrzeń miasta, ale też jak w ciekawy i estetycznie spójny sposób podejść do projektowania informacji na elewacjach – tłumaczy Piotr Grzelak.
Do projektu zaproszono twórców związanych z Akademią Sztuk Pięknych, wśród nich są: Ania Gawron i Dariusz Ogrodowiczyk (duet Psowron), Anita Wasik, Hanna Kmieć i Katarzyna Cichosz (Studio Kmicic), Adam Kamiński, Piotr Paluch, Tomek Pawluczuk (Nylon Studio), Michał Pecko, Ania Tatar, Ania Witkowska, Zuza Zamorska i Mikołaj Sałek (Studio Workshop 91), Kasia Zwierzyńska (Bang Bang Design) i Stefan Stefaniszyn. Zaprojektowali oni nowe szyldy dla kilkunastu obiektów w całym Gdańsku: w części Metamorfozy znalazło się 10 szyldów dla 10 różnych lokali, a w części 5×1 stworzono pięć różnych projektów dla tego samego lokalu.
To pierwszy krok do uwrażliwienia właścicielek i właścicieli lokali na tworzenie prawidłowej identyfikacji anonsującej ich działalność. W projekcie znalazły się lokale ze Starego i Głównego Miasta, Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy, Siedlec, Nowego Portu i Strzyży. Niebanalne szyldy, które powstały w ramach projektu stanowią kompromis pomiędzy artystycznym podejściem projektantów a potrzebą użytkową właścicieli lokali. Trzymamy kciuki, że metamorfozy przejdzie jak najwięcej sklepów nie tylko w Gdańsku, ale i w całej Polsce.
Czytaj więcej: Gdańsk | Metamorfozy szyldów | Ciekawostki
źródło: Gdańska Szkoła Szyldu, UM Gdańsk