Gdańska Szkoła Szyldu powstała jako odpowiedź na problem szpetnych banerów i reklam przyczepionych na elewacjach sklepów, restauracji i punktów usługowych. W akcji zaangażowało się piętnaście projektantek i projektantów, którzy stworzyli projekty dla działających w Gdańsku lokali. W ten sposób udowodnili, że nie trzeba zrobić wiele, aby zmienić oblicze sklepów.

Właściciele lokali w Gdańsku muszą się spieszyć. W kwietniu mija okres przejściowy na dostosowanie szyldów i reklam do przepisów zawartych w Uchwale Krajobrazowej. To dokument, w którym znalazły się przepisy regulujące kwestie usytuowania w miejskiej przestrzeni reklam, banerów i elementów małej architektury. Uchwała przyjęta została przez gdańskich urzędników i weszła w życie 2 kwietnia 2018 r. Wcześniej miasto przeprowadziło konsultacje, zbierało ankiety od mieszkańców i konsultowało zapisy z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

– Prace nad Uchwałą Krajobrazową Gdańska rozpoczęły się niemal natychmiast po wejściu w życie przepisów uchwalonej przez Sejm Ustawy Krajobrazowej. Wprowadzona w życie 2 kwietnia 2018 roku uchwała zawiera jasne, przejrzyste i szczegółowe zasady, jak może wyglądać reklama znajdująca się w przestrzeni publicznej i gdzie można ją umieszczać – tłumaczy Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.

Uchwałą objęto teren całego Gdańska. Miasto podzielone zostało na osiem obszarów historyczno-funkcjonalnych, dla których obowiązują różne zasady. Każdy obszar ma własne wytyczne dotyczące wielkości, lokalizacji, ilości czy formy reklamy. To znaczy, że inne szyldy można wieszać w obszarze historycznego centrum, a inne w dzielnicach mieszkaniowych i przemysłowych.

Kończy się dwuletni etap przejściowy, który zakładał, że wszystkie reklamy i szyldy, istniejące przed wejściem w życie ustawy muszą być wymienione zgodnie z nowymi wytycznymi w ciągu dwóch lat. Dziś widzimy już, jak zmienia się przestrzeń publiczna w Gdańsku, jak ujednolicane są elewacje, szyldy sklepowe. Chcemy, aby ten proces przebiegał sprawnie – dodaje prezydent Grzelak.

Aby wspomóc właścicieli w dostosowaniu swoich lokali do zmian powstała inicjatywa w postaci Gdańskiej Szkoły Szyldu. 

Gdańska Szkoła Szyldu

Punkt Porolet przed zmianami

Gdańska Szkoła Szyldu

Punkt Porolet po zmianach – projekt Workshop91

Pierwszym etapem jest zaprezentowanie stworzonych projektów w wirtualnej odsłonie, aby pokazać jak najciekawsi gdańscy twórcy zapatrują się przestrzeń miasta, ale też jak w ciekawy i estetycznie spójny sposób podejść do projektowania informacji na elewacjach – tłumaczy Piotr Grzelak.

Do projektu zaproszono twórców związanych z Akademią Sztuk Pięknych, wśród nich są: Ania GawronDariusz Ogrodowiczyk (duet Psowron), Anita Wasik, Hanna KmiećKatarzyna Cichosz (Studio Kmicic), Adam Kamiński, Piotr Paluch, Tomek Pawluczuk (Nylon Studio), Michał Pecko, Ania Tatar, Ania Witkowska, Zuza ZamorskaMikołaj Sałek (Studio Workshop 91), Kasia Zwierzyńska (Bang Bang Design) i Stefan Stefaniszyn. Zaprojektowali oni nowe szyldy dla kilkunastu obiektów w całym Gdańsku: w części Metamorfozy znalazło się 10 szyldów dla 10 różnych lokali, a w części 5×1 stworzono pięć różnych projektów dla tego samego lokalu.

To pierwszy krok do uwrażliwienia właścicielek i właścicieli lokali na tworzenie prawidłowej identyfikacji anonsującej ich działalność. W projekcie znalazły się lokale ze Starego i Głównego Miasta, Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy, Siedlec, Nowego Portu i Strzyży. Niebanalne szyldy, które powstały w ramach projektu stanowią kompromis pomiędzy artystycznym podejściem projektantów a potrzebą użytkową właścicieli lokali. Trzymamy kciuki, że metamorfozy przejdzie jak najwięcej sklepów nie tylko w Gdańsku, ale i w całej Polsce.

Czytaj więcej: Gdańsk | Metamorfozy szyldów | Ciekawostki

źródło: Gdańska Szkoła Szyldu, UM Gdańsk