Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła wznowienie prac nad budową brakującego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW). Ma on połączyć węzeł Drewnica na drodze S8 z węzłem Warszawa Wschód (Zakręt), co umożliwi zamknięcie warszawskiego ringu drogowego. Temat od lat budzi liczne kontrowersje i sprzeciw mieszkańców, którzy protestują przeciwko planowanej inwestycji. Wschodnia Obwodnica Warszawy jest jednak niezbędna, gdyż jej brakujący odcinek powoduje znaczne utrudnienia w ruchu drogowym.
Powrót do planowania kluczowego odcinka S17
W ramach nowych działań GDDKiA zamierza ogłosić przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), które posłuży do analizy różnych wariantów przebiegu trasy. Pod uwagę zostaną wzięte czynniki społeczne, środowiskowe i ekonomiczne, a szczególny nacisk zostanie położony na konsultacje społeczne, by uwzględnić głosy mieszkańców oraz zainteresowanych stron. Jednym z rozważanych rozwiązań jest poprowadzenie trasy w tunelu pod dzielnicą Wesoła, co pozwoliłoby ograniczyć jej wpływ na środowisko oraz poprawić komfort życia okolicznych mieszkańców. Ostateczna decyzja w sprawie przebiegu obwodnicy zostanie podjęta po zakończeniu analiz i konsultacji.
Protesty mieszkańców i walka o ocalenie Lasu Milowego
Pomimo zapewnień GDDKiA o przeprowadzeniu konsultacji społecznych, wielu mieszkańców Wesołej, Ząbek i innych przyległych terenów stanowczo sprzeciwia się budowie obwodnicy. Wskazują oni na negatywne skutki dla środowiska, hałas, wzrost zanieczyszczeń oraz degradację terenów zielonych. Szczególnym punktem spornym jest planowany przebieg trasy przez Las Milowy, który stanowi cenny obszar przyrodniczy i rekreacyjny dla mieszkańców. Od lat trwa walka o jego ochronę, a lokalne organizacje ekologiczne oraz mieszkańcy apelują o zmianę przebiegu trasy, aby uniknąć wycinki i degradacji tego unikalnego ekosystemu.
Fot. GDDKiA
Wschodnia Obwodnica Warszawy i jej znaczenie dla układu drogowego
Brak 14-kilometrowego odcinka WOW powoduje znaczne utrudnienia w ruchu drogowym. Obecnie kierowcy zmuszeni są korzystać z alternatywnych tras, co prowadzi do korków na drogach wojewódzkich nr 631, 637 i 638 oraz ulicach Wesołej. Pełne domknięcie obwodnicy pozwoliłoby na rozłożenie ruchu i zmniejszenie natężenia na najbardziej obciążonych odcinkach, takich jak S8 na wysokości Powązek czy most Grota-Roweckiego.
Wschodnia Obwodnica Warszawy – co dalej?
GDDKiA zapowiada, że przy sprzyjających warunkach formalno-prawnych oraz sprawnym procesie uzyskiwania decyzji środowiskowej, realizacja inwestycji mogłaby nastąpić w latach 2032-2035. Jednak wobec licznych protestów oraz skomplikowanej historii prawnej projektu, jego przyszłość nadal pozostaje niepewna.
Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Czytaj też: Architektura w Polsce | Warszawa | Metamorfoza | Komunikacja miejska | Ekologia