Gdynia Grabówek w końcu przestanie straszyć!  Nowy peron, zadaszenie na całej jego długości, nowe wejścia z pochylniami ułatwiającymi dostęp na stację, nowa sieć trakcyjna, mała architektura. Stację czeka długo oczekiwana modernizacja. Trwa nabór ofert na wykonanie przebudowy.

Zbudowana w latach 50. XX wieku stacja SKM Gdynia Grabówek wygląda dziś bardzo malowniczo, budynek techniczny i poczekalnię zdobią liczne graffiti, mogłaby więc stanowić scenerię do mrocznych filmów. Ale nie taka jest przecież jej funkcja. A z funkcjonalnością stacji jest nie najlepiej, by nie rzec fatalnie. Wejście do tunelu pod peronami i na sam peron jest dla osób z niepełnosprawnościami bądź wózkami bardzo trudne. To wszystko się zmieni.

PKP SKM Trójmiasto zbiera obecnie (do 14 grudnia) oferty na modernizację stacji, która obejmie m.in. rozbiórkę starego budynku technicznego i poczekalni, tak pieczołowicie pokrytych malunkami przez miejskich artystów, a także obecnej wiaty długości niespełna 58 metrów. W zamian powstanie wiata długości 243,5 metra, która przykryje cały nowy peron oraz pochylnię z przejścia podziemnego, która (zamiast wind) ułatwi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności.


Pokryty popękanym asfaltem peron z 1952 roku również zostanie rozebrany. Nowy peron zostanie wydłużony w kierunku Gdyni Głównej i skrócony od strony Gdyni Chyloni. Dalej będzie to peron wyspowy o długości 200 metrów i zmiennej szerokości około 10 metrów. Dodatkowo obiekt będzie podwyższony z 0,76 m do 0,96 m.

Na peronie pojawią się także dwa przeszklone wiatrołapy oraz mała architektura – ławki i śmietniki.Zaplanowano także rozbiórkę wyjść od strony ulicy Zakręt do Oksywia (od strony pętli trolejbusowej) oraz na peron wyspowy. W miejscach tych powstaną pochylnie i nowe wejścia na peron z przejścia podziemnego oraz od strony pętli wraz ze schodami i zadaszeniem. Wyremontowany tunel wyłożony będzie płytami granitowymi i gresowymi.

W rejonie peronu Gdynia Grabówek zaprojektowano także przebudowę elementów nawierzchni. Wymienione zostaną tory z wykorzystaniem istniejących podkładów strunobetonowych, których stan po ocenie wizualnej określono jako dobry. Przebudowę przejdzie także sieć trakcyjna. Zostaną wymienione słupy wraz z fundamentami. W ramach srk zaplanowano wykonanie wstawek kablowych na długości peronu.

Oferty do przetargu na prace budowlane przyjmowane są do 14 grudnia 2021 roku. Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał 11 miesięcy na przeprowadzenie robót. O wyborze decyduje najniższa cena (94 proc.) oraz okres gwarancji (6 proc.). Modernizacja przystanku jest współfinansowana ze środków unijnych oraz Funduszu Kolejowego.

Za wykonanie dokumentacji projektowych i świadczenie usług obsługi projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania inwestycyjnego „Modernizacja przystanku osobowego SKM Gdynia Grabówek” odpowiada Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o.o., które podpisało w czerwcu 2019 roku umowę z PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.

Czytaj też: Renowacja | Komunikacja miejska | Dworzec kolejowy | Architektura w Polsce

 

źródło: https://www.gdynia.pl
zdjęcia: Przemysław Kozłowski / Gdynia.pl 
wizualizacje: BPK Poznań