Przyszkolne ulice mogą bawić, edukować i pobudzać kreatywność. W takim duchu przeprojektowano teren przed budynkiem Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Gdyni. Otwarto tam pierwszą w mieście „ulicę szkolną” oraz mural, który ma zwracać uwagę kierowców i pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo.
Nowa aranżacja ulicy ma sprawić, że ruch na niej zostanie uspokojony, a uczniowie pobliskiej szkoły zyskają atrakcyjne miejsce do spędzania wolnego czasu, które będzie zachęcać ich do aktywności fizycznej oraz zabawy. Projekt zrealizowano w ramach programu Asphalt Art Initiative i przyznanego miastu grantu od Bloomberg Philanthropies.
Otwarcie ulicznego muralu przy ulicy Hallera nastąpiło 10 września. Wtedy zaprezentowano odmieniony teren pomiędzy ulicami Kasztelańską a Wojewódzką. Miejscy urzędnicy przyznają, że tak zaaranżowana ulica jest testem. Jeśli rozwiązanie spełni swoje założenia, prawdopodobnie takie przyszkolne ulice pojawią się w innych miejscach. Z nowego miejsca mogą korzystać wszyscy mieszkańcy.
Plac zdobi też mural, który powstał dzięki zaangażowaniu członków stowarzyszenia Traffic Design. Jego projekt został przygotowany we współpracy ze szkołą, uczniami i inicjatorem przedsięwzięcia – Adamem Chylińskim.
Większość dzieci jest podwożonych samochodami pod same drzwi szkoły. Potem wchodzą do środka, spędzają czas w szkole, wychodzą i znowu wsiadają do samochodu. I nam chodziło o to, żeby uczniowie zobaczyli, że tutaj istnieje kawałek przestrzeni, który oni sami mogą zagospodarować. Naszym celem było właśnie to, żeby mieli realny wpływ na zmiany, zrobili to sami, żeby to były ich pomysły, a nie coś zaprojektowanego od początku do końca przez specjalistów. Dlatego młodzież pomagała artystom w projektowaniu muralu. Oni przedstawili im szkic, a młodzi ludzie dawali swoje uwagi, proponowali różne rozwiązania. I to, co widzimy, jest efektem kolaboracji młodzieży z doświadczonymi artystami – opowiada Adam Chyliński, inicjator projektu, placemaker i ekspert od partycypacji dziecięcej i młodzieżowej.
W mural wplecionych jest kilka gier. Piekło i niebo, ósemka czy gra w klasy. Dzieci z nich korzystają, skaczą, bawią się tam. Dla mnie to taka podwójna satysfakcja, że nie tylko to fajnie wygląda, ale jeszcze działa, inspiruje i motywuje młodych ludzi do aktywności, dopisywania swoich wyników i tekstów. Projektując grafikę, miałem pewne obawy w kontekście tego, że chwilę wcześniej na budynku szkoły pojawił się piękny mural i chciałem, chciałem żeby obie realizacje były wobec siebie względnie neutralne – mówi Jacek Wielebski ze stowarzyszenia Traffic Design.
Uzupełnieniem placu są nowe meble miejskie – kolorowe siedziska oraz leżaki wykończone drewnem. Chcąc nadać priorytet pieszym ulicę Hallera uznano za strefę zamieszkania. Oznacza to, że piesi mogą poruszać się całą szerokością drogi i mają pierwszeństwo, wszystkie skrzyżowania w takiej strefie są równorzędne, czyli obowiązuje zasada „prawej ręki”, kierowcy mogą poruszać się z prędkością nie większą niż 20 km/h.
Bloomberg Philanthropies to nowojorska fundacja wspierająca działania na rzecz środowiska, zdrowia publicznego, sztuki, innowacji i edukacji. Więcej o samym muralu zdobiącym budynek szkoły pisaliśmy TUTAJ.
zdjęcia: Karol Stańczak
źródło: UM Gdynia
Czytaj też: Gdynia | Miasto | Szkoła | Edukacja | Woonerf | whiteMAD na Instagramie