Nową inwestycję zrealizuje deweloper ALLCON. SKYCITY Gdynia to kompleks budynków mieszkalnych, którego sercem będzie liczący 120 m wysokości wieżowiec. Projekt nowych budynków przygotowała pracownia Grupa 5 Architekci.
Budując nowy kompleks deweloper chce stworzyć swego rodzaju bramę do centrum, która będzie symbolizować zmiany tej części miasta. Smukła wieża ma zapewnić przyszłym mieszkańcom atrakcyjne widoki. Realizacja inwestycji ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.
SKYCITY Gdynia to inwestycja niezwykle wyczekiwana. Część miasta położona po zachodniej stronie torów całkowicie zmieni swoje oblicze. Koncepcja wpisująca się w modernistyczny charakter Gdyni doskonale wypełni tkankę miejską i ma szansę stać się gdyńską wizytówką. Jej atutem jest na pewno bliskość ważnych dla życia ośrodków usługowych, edukacyjnych, sportowych, węzłów transportowych czy w końcu bliskość terenów rekreacyjnych – mówi Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
W sumie nowe budynki będą miały 50 tysięcy m kw. powierzchni użytkowej. Obiekty zbudowane zostaną na liczącej 2 ha działce przy skrzyżowaniu ulicy Kieleckiej i Drodze Gdyńskiej. Projektując kompleks architekci postawili na mieszaną funkcjonalność. Dominować będzie powierzchnia mieszkalna, jednak jeden z budynków będzie biurowcem. Dodatkowo w częściach parterowych powstaną przestrzenie dla handlu i usług. Będą w nich mogły działać sklepy, restauracje, kawiarnie czy salon fryzjerski.
Mieszkalne budynki będą miały kolejno: 7, 17 i 35 kondygnacji. Ten ostatni będzie miał 120 m wysokości. Tak zaprojektowana inwestycja wpisuje się w ideę dogęszczania centrów miast.
Ze względu na zrównoważony rozwój i wygodę mieszkańców, współczesne miasta dogęszczają się na terenach położonych w ich bezpośrednich granicach. Tendencję tę możemy zaobserwować zarówno w znanych europejskich stolicach, jak też w polskich miastach, np. Warszawie, Wrocławiu i Gdańsku. Eliminacja zanieczyszczeń czy śladu węglowego, związanego między innymi z korkami samochodowymi i długim dojazdem jest tak samo ważna, jak obniżenie wydatków miejskich na nową infrastrukturę, niezbędną dla rozrastających się przestrzeni podmiejskich. Obecnie urbaniści zalecają wręcz zagęszczanie zabudowy miejskiej. Niesie to korzyści, zarówno pod kątem optymalnego rozwoju, jak i integracji społecznej nie tylko mieszkańcom realizowanego założenia, ale i gościom z zewnątrz – mówi architekt Rafał Zelent z pracowni Grupa 5 Architekci.
Mieszkańcy centrów mają blisko do najważniejszych obiektów, gdzie załatwiają codzienne sprawy. Dotyczy to urzędów, szkół, sklepów czy ulubionej kawiarni. Największym plusem takiego rozwiązania jest oszczędność czasu. Mniej podróżujemy, by dotrzeć do celu, a drogę możemy pokonać pieszo lub rowerem, zostawiając auto w garażu lub w ogóle rezygnując z jego posiadania.
SKYCITY Gdynia w oczywisty sposób wpisuje się w popularny koncept miasta 15-minutowego, oferując jednak znacznie więcej. Analizując tę lokalizację, szybko można zweryfikować, jak wiele miejsc, ważnych z punktu widzenia codziennego życia znajduje się w sąsiedztwie. Możemy więc w tym przypadku mówić o idei miasta 5-minutowego – mówi Piotr Tarkowski, członek zarządu spółki deweloperskiej ALLCON.
To jak SKYCITY Gdynia będzie wyglądać nie jest dziełem przypadku. Dewelopera warto pochwalić za otwartość w tej kwestii. W grudniu 2020 roku ALLCON ogłosił wyniki międzynarodowego konkursu na koncepcję architektoniczną inwestycji. Do organizatora wpłynęły zgłoszenia od sześciu renomowanych pracowni z Wielkiej Brytanii, Holandii i Polski. Wyboru najlepszej koncepcji dokonało jury, które składało się z przedstawicieli władz miasta, członków Izby Architektów oraz inwestora.
Dla nas, architektów urzeczonych spuścizną przedwojennego modernizmu, Gdynia to miasto ikona, o jednorodnej architekturze oraz czytelnym, „ludzkim” w skali odbioru układzie urbanistycznym. Forma, detal i kolorystyka naszego projektu to współczesna interpretacja tego portowego, „Białego Miasta”. Równie ważną inspiracją był naturalny krajobraz wzgórz i przyroda wnikająca pomiędzy poszczególne budynki założenia. Zderzenie tych dwóch narracji tworzy multifunkcjonalny zespół, w którym wielkomiejska skala będzie przenikać się z kameralnymi przestrzeniami krajobrazowymi – wyjaśnia architekt Roman Dziedziejko z pracowni Grupa 5 Architekci.
Ostateczny projekt został jednak zmodyfikowany. Przyczyniły się do tego uwagi jury konkursowego oraz opinie mieszkańców. Co zmieniono? Zrezygnowano z budowy jednego z budynków mieszkalnych, zmniejszono liczbę metrów kwadratowych powierzchni na sprzedaż, by uzyskać więcej przestrzeni publicznej i terenów zielonych. Budynki z 17 i 35 kondygnacjami zmieniły swoje położenie. Odsunięcie wieżowca od pierwszej linii zabudowy spowodowało efekt łagodniejszej gradacji budynków w pierzei ulic Kieleckiej i Drogi Gdyńskiej. Buforem akustycznym dla części mieszkalnej będzie ulokowanie biurowca od strony ulicy.
ALLCON zapewnia, że nową inwestycję będą cechować proekologiczne rozwiązania. Projekt może pochwalić się certyfikatem BREEAM Communities. To pierwszy projekt w województwie z takim certyfikatem. Wyróżniane są nim te inwestycje, które promują urbanistyczne spojrzenie na projektowanie planu zagospodarowania terenu w odniesieniu do kontekstu otoczenia.
Projekt zakłada zastosowanie licznych rozwiązań charakteryzujących zrównoważone i nowoczesne budownictwo. Wykonujemy niestandardowe analizy, m.in. badania tunelowe, sejsmiczne i akustyczne. Zastosujemy zautomatyzowane procesy związane z eksploatacją inwestycji, zarówno z perspektywy mieszkańców, jak i administratora. Poza tym planujemy zagospodarowanie wody szarej, jeszcze efektywniejsze wykorzystanie energii słonecznej oraz zmniejszenie zapotrzebowania na chłód latem, dzięki dobowej różnicy temperatur – mówi Łukasz Śledź, dyrektor Działu Przygotowania i Realizacji Inwestycji w spółce deweloperskiej ALLCON.
Poza zielonymi dachami i tarasem z roślinnością, przygotowaliśmy urozmaicony projekt architektury krajobrazu, który zakłada m.in. nasadzenia wielogatunkowych rabat bylin i traw. Ograniczyliśmy natomiast do minimum koszone trawniki. Powierzchnia biologicznie czynna będzie zdecydowanie większa niż zakłada plan miejscowy – dodaje Łukasz Śledź.
Realizacja inwestycji rozpocznie się w IV kwartale tego roku. W pierwszej kolejności zbudowany zostanie 17-kondygnacyjny budynek z 93 apartamentami i lokalami usługowymi. Następnie rozpocznie się budowa wieżowca oraz 7-kondygnacyjnego budynku biurowego. Średnia powierzchnia mieszkań wyniesie 70 m kw., to o około 20 m kw. więcej niż w większości projektów realizowanych przez deweloperów.
projekt: Grupa 5 Architekci
Czytaj też: Gdynia | Miasto | Urbanistyka | Wieżowiec | Modernizm | Detal | whiteMAD na Instagramie