Mural powstał z inicjatywy stowarzyszenia Traffic Design, zaprojektował go zespół Blaqk – to twórczy duet z Grecji, który tworzą Greg’a Papagrigoriou i Chris’a Tzaferos (Simek). 

Charakterystyczne dla duetu Blaqk jest połączenie wielu elementów graficznych: geometrycznych form i wzorów, kaligrafii i typografii, używane są często jako abstrakcyjne elementy dekoracyjne. Gdyński mural zaprojektowali w ramach Festiwalu Traffic Design 2015. Ozdobił ścianę budynku przy ul. Starowiejskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Mściwoja. Mural ma abstrakcyjną formę. Autorzy połączyli tutaj elementy typograficzne, które zamknęli w geometrycznych wzorach. 

Mural, który ozdobił ścianę budynku w Gdyni wykonany jest w większości w czarno-białej kolorystyce. Projektanci wymalowali jednak kilka fragmentów czerwoną farbą, w ten sposób nawiązali do ceglanego budynku stojącego obok – to Domek Abrahama, jeden z najstarszych zachowanych zabytków w Mieście. Zbudowany został w 1904 r. przez Jana Skwiercza i przez kilka lat mieszkał w nim kaszubski działacz Antoni Abraham. W 1969 r. Budynek ten został wpisany do rejestru zabytków. Później przez 43 lata działał w nim oddział Muzeum Miasta Gdyni, w którym można było oglądać ekspozycję poświęconą najstarszym dziejom Gdyni, kiedy ta była jeszcze rybacką wioską. Teraz w Domku działa restauracja.

Stowarzyszenie Traffic Design działa od 2012 r. Przez ostatnie lata udało im się wymalować w Gdyni kilkadziesiąt mural. Wybierając miejsca na realizację prac zawsze zwracają uwagę na kontekst miejsca. Prowadzą rozmowy z mieszkańcami pobliskich budynków, by powstałe dzieło mogło cieszyć jak najwięcej osób. W tym roku Traffic Design nawiązało długofalową współpracę z miastem Gdynia. W ramach tej współpracy Stowarzyszenie będzie realizować projekty estetycznych zmian w mieście. 

Naszym celem jest propagowanie dobrych praktyk dotyczących estetyki przestrzeni publicznej i przyjaznego miasta. Do działań zostały włączone różne instytucje miejskie, między innymi Zarząd Budynków i Lokali Komunalnych oraz Wydział Budynków. Prowadzimy rozmowy z różnymi grupami interesariuszy, mających wpływ na wygląd i funkcjonowanie Gdyni. Chcemy zaangażować jak najwięcej podmiotów także te z sektora prywatnego. Mogą się do nas zgłaszać także właściciele i administratorzy budynków, którzy szykują się do remontów elewacji. Być może uda nam się wesprzeć ich projektowo lub doradzić – powiedziała Monika Domańska z Traffic Design.

Prócz nowych murali w mieście pojawią się także odnowione szyldy sklepów i zakładów rzemieślniczych. Traffic Design ma w tym duże doświadczenie, pomogli projektować szyldy przedsiębiorcom w Gdyni, Elblągu i Warszawie. Trzymamy kciuki za jak najwięcej udanych projektów!

Czytaj też: Murale | Sztuka | Gdynia | Miasto

fot. Rafał Kołsut, źródło: Traffic Design