Gigantyczne suwnice dopłynęły do Gdańska. Robią wrażenie!

Gigantyczne suwnice płynęły do Gdańska z Chin aż 2 miesiące. Dzięki tym czterem kolosom, gdański port Baltic Hub będzie mógł obsługiwać największe statki świata, co pozwoli mu konkurować z najważniejszymi portami Europy. Warto zaznaczyć, że gdańskie suwnice są największymi tego typu urządzeniami w Europie. Każda z suwnic waży prawie 2000 ton – to tak, jakby na pokładzie zmieścić łącznie ponad 1300 słoni. Wysokie na 32 piętra, 96-metrowe suwnice będą pracować na powstającym terminalu T3, którego otwarcie zaplanowano w połowie 2025 r. Do portu, ciężarowiec Zhen Hua 36 wpłynął z kilkugodzinnym opóźnieniem. Powodem zwłoki była utrudniająca widoczność, gęsta, poranna mgła.

Olbrzymi chiński statek Zhen Hua 36, miał minąć główki portu o godzinie 11 w niedzielę. W rezultacie, udało się przeprowadzić tę operację kilka godzin później, ponieważ dopiero o godz. 15 tego dnia rozwiała się, spowijająca Baltic Hub, gęsta mgła. Przypłynięcie gigantycznych konstrukcji wzbudziło spore zainteresowanie mieszkańców Gdańska, którzy obserwowali to wydarzenie na plaży w Stogach.

Suwnice nabrzeżowe STS (ang. ship-to-shore), które dotarły do Baltic Hub, są zdolne do załadunku i rozładunku największych statków na świecie.
– To wyjątkowy dzień w historii naszej firmy. Nie mieliśmy do tej pory tak potężnych suwnic. Są największe spośród wszystkich używanych dziś w portach w Europie – mówi Katarzyna Frankiewicz, rzecznik prasowy Baltic Hub. – Poza tym, wcześniej takie urządzenia transportowane były do nas w częściach i na miejscu były składane. Teraz mamy je w całości – dodaje.
Cztery suwnice STS przetransportował do Gdańska pływający pod banderą Liberii statek Zhen Hua 36. To jednostka o długości 240,5 metra i szerokości 42,03 metra.  Rozładunek i przeniesienie gigantycznych suwnic STS na teren powstającego nabrzeża T3 może zająć nawet około tygodnia. Wyładunek statku Zhen Hua 36 rozpocznie się poniedziałek, więc będzie czas, by obserowować ten proces  z suwnicami na pokładzie.
Zanim dotarł do Europy i Gdańska musiał opłynąć od południa Afrykę. Krótsza trasa prowadząca przez Morze Czerwone i Kanał Sueski jest bowiem wciąż zagrożona przez ataki jemeńskich bojowników Huti.
– Każda z suwnic będzie zsunięta z pokładu statku na nabrzeże. Czeka nas ciężki i skomplikowany proces, wymagający niemal chirurgicznej precyzji – podkreśla Katarzyna Frankiewicz.

Gdańskie suwnice w liczbach 

  • waga: prawie 2000 ton
  • wysokość: 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem)
  • udźwig: do 65 ton.

Kolejne suwnice przypłyną na wiosnę

W sumie, na nowym nabrzeżu T3 tak wielkich suwnic STS będzie operować siedem. Trzy pozostałe mają dotrzeć do Baltic Hub w marcu 2025 r.

Dzięki temu, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Morze Bałtyckie. Na zlecenie Baltic Hub realizację nabrzeża T3 zostanie zrealizowania przez konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV. W 2019 r. Baltic Hub jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku. W 2023 r. był to już 20-milionowy kontener od początku działalności firmy w 2007 r.

źródło, zdjęcia: Baltic Hub / https://baltichub.com/