Gigantyczne suwnice płynęły do Gdańska z Chin aż 2 miesiące. Dzięki tym czterem kolosom, gdański port Baltic Hub będzie mógł obsługiwać największe statki świata, co pozwoli mu konkurować z najważniejszymi portami Europy. Warto zaznaczyć, że gdańskie suwnice są największymi tego typu urządzeniami w Europie. Każda z suwnic waży prawie 2000 ton – to tak, jakby na pokładzie zmieścić łącznie ponad 1300 słoni. Wysokie na 32 piętra, 96-metrowe suwnice będą pracować na powstającym terminalu T3, którego otwarcie zaplanowano w połowie 2025 r. Do portu, ciężarowiec Zhen Hua 36 wpłynął z kilkugodzinnym opóźnieniem. Powodem zwłoki była utrudniająca widoczność, gęsta, poranna mgła.
Olbrzymi chiński statek Zhen Hua 36, miał minąć główki portu o godzinie 11 w niedzielę. W rezultacie, udało się przeprowadzić tę operację kilka godzin później, ponieważ dopiero o godz. 15 tego dnia rozwiała się, spowijająca Baltic Hub, gęsta mgła. Przypłynięcie gigantycznych konstrukcji wzbudziło spore zainteresowanie mieszkańców Gdańska, którzy obserwowali to wydarzenie na plaży w Stogach.
Suwnice nabrzeżowe STS (ang. ship-to-shore), które dotarły do Baltic Hub, są zdolne do załadunku i rozładunku największych statków na świecie.
– To wyjątkowy dzień w historii naszej firmy. Nie mieliśmy do tej pory tak potężnych suwnic. Są największe spośród wszystkich używanych dziś w portach w Europie – mówi Katarzyna Frankiewicz, rzecznik prasowy Baltic Hub. – Poza tym, wcześniej takie urządzenia transportowane były do nas w częściach i na miejscu były składane. Teraz mamy je w całości – dodaje.
Cztery suwnice STS przetransportował do Gdańska pływający pod banderą Liberii statek Zhen Hua 36. To jednostka o długości 240,5 metra i szerokości 42,03 metra. Rozładunek i przeniesienie gigantycznych suwnic STS na teren powstającego nabrzeża T3 może zająć nawet około tygodnia. Wyładunek statku Zhen Hua 36 rozpocznie się poniedziałek, więc będzie czas, by obserowować ten proces z suwnicami na pokładzie.
Zanim dotarł do Europy i Gdańska musiał opłynąć od południa Afrykę. Krótsza trasa prowadząca przez Morze Czerwone i Kanał Sueski jest bowiem wciąż zagrożona przez ataki jemeńskich bojowników Huti.
– Każda z suwnic będzie zsunięta z pokładu statku na nabrzeże. Czeka nas ciężki i skomplikowany proces, wymagający niemal chirurgicznej precyzji – podkreśla Katarzyna Frankiewicz.
Gdańskie suwnice w liczbach
waga: prawie 2000 ton
wysokość: 96 metrów (140 m z podniesionym wysięgnikiem)
udźwig: do 65 ton.
Kolejne suwnice przypłyną na wiosnę
W sumie, na nowym nabrzeżu T3 tak wielkich suwnic STS będzie operować siedem. Trzy pozostałe mają dotrzeć do Baltic Hub w marcu 2025 r.
Dzięki temu, moce przeładunkowe gdańskiej firmy wzrosną o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) do poziomu 4,5 mln TEU rocznie. Baltic Hub stanie się wówczas jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Morze Bałtyckie. Na zlecenie Baltic Hub realizację nabrzeża T3 zostanie zrealizowania przez konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV. W 2019 r. Baltic Hub jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku. W 2023 r. był to już 20-milionowy kontener od początku działalności firmy w 2007 r.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie, dzięki którym informacje są przechowywane na Twoim komputerze. Pozostawanie na tej stronie oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookie.AkceptujDowiedz się więcej
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.