Czy wiecie, że co roku tysiące ton produkowanej w Polsce i na świecie porcelany nie przechodzą fabrycznej kontroli jakości i dostają stempel „Gatunek III”, czyli odpad? Miano to, w języku przemysłowym, nie przysługuje jednak obiektowi niezdatnemu do użytkowania, a jedynie temu, który zawiera więcej niż 4 skazy oddzielające go od ideału – i to skazy często niezauważalne gołym okiem. O problemie przypomina wystawa „Fuck The Porcelain”.

Łatwość z jaką odrzucamy trzeci gatunek, uznając go za bezwartościowy, to błąd systemu – GLITCH – strata na jaką nie możemy sobie pozwolić w obliczu kryzysu klimatycznego i kurczących się naturalnych zasobów. Szacuje się, że ilość zużytej zastawy stołowej, która jest wyrzucana, tylko w Japonii w ciągu jednego roku przekracza 100 000 ton. Jeśli do tej liczby dodamy odpady przemysłowe, czyli wypalone produkty odrzucone z produkcji ze względu na swoje wady, ich łączna liczba to 140 000 ton.

Wystawa „Fuck The Porcelain” to manifest mający na celu zmianę tego paradygmatu. Przy produkcji stołowej porcelany, ze względu na wysokie standardy spożywcze, używane są kaolin, kwarc i skaleń najlepszej jakości. Niestety, to co jest zaletą porcelanowych obiektów, czyli ich niepalność i nierozpuszczalność, czyni z nich niezniszczalny, a tym samym prawie nieprzetwarzalny materiał, który rokrocznie tracimy w nieodwracalny sposób (o poniesionych kosztach energetycznych i wodnych niezbędnych w procesie produkcji nie wspominając).

A zapotrzebowanie na porcelanę rośnie… W 2020 roku światowy rynek ceramicznych zastaw stołowych do użytku komercyjnego został wyceniony na 32,5 miliarda USD i oczekuje się, że sięgnie on 51,5 miliarda USD z końcem 2027 r.

Glitch LAB to powołany w 2020 roku dynamiczny, trzyosobowy kolektyw, który używając ceramicznej materii, chce zwrócić uwagę na błędy i wyzwania otaczającego nas systemu poprzez krótkoseryjne manifesty produktowe. Pierwsza odsłona Glitch LAB – Fuck The Porcelain, to projekt mający na celu przywrócenie trzeciego gatunku i nadanie mu nowego życia poprzez interwencję artystyczną i tym samym zwiększenie jego wartości rynkowej oraz zbudowanie unikatowej i dostępnej tylko na Targach Rzeczy Ładnych kolekcji produktów.

Wystawa „Fuck The Porcelain” prowokuje nas do oceny tego, jak współcześnie wartościować obiekt.

Kuratorka wystawy: Dorota Stępniak

Zespół Glitch LAB: Marta Łempicka, Joanna Rymaszewska, Arkadiusz Szwed

Śledź informacje o projekcie: Instagram: @gltch_lab #theglitchlab #glitchlab #fucktheporcelain

BIOGRAMY – Zespół Glitch:

Marta Łempicka – Artystka. Jako manager budynku Bałtyk w Poznaniu, zajmowała się się organizacją oraz produkcją wydarzeń artystycznych i kulturalnych na terenie Przystani Sztuki. Doświadczenie zdobywała m.in. w Modus Design Marka Cecuły, co zaowocowało później założeniem kolektywu projektowego WATERLOVE, w składzie z Isią Czartoryską oraz Arkadiuszem Szwedem; w dziale Marketingu School of Form Uniwersytetu SWPS współpracowała zarówno z projektantami, jak i studentami, koordynując eventy na terenie uczelni oraz wystawy na targach i festiwalach w Polsce.

Joanna Rymaszewska – studentka ostatniego roku Domestic Design w School of Form Uniwersytetu SWPS w Warszawie; w 2019 roku: autorka ekspozycji w ramach wystawy JAJO organizowanej przez School of Form pod kuratelą Arkadiusza Szweda, współautorka dwóch projektów (i) od/rzeczy – Łódź Design Festival oraz (ii) Pokrzywa – Malta  Festival Poznań; w 2020 roku autorka tłumaczeń na język angielski opracowania kuratorskiego oraz opisów ekspozycji w ramach wystawy Dobra Śmierć (kuratorzy: Arkadiusz Szwed, Marta Łempicka, Katarzyna Andrzejczyk-Briks).

Arkadiusz Szwed – designer, reprezentant pokolenia ceramików dla których proces technologiczny w ceramice jest świadomie zaburzany przez projektanta w celu uzyskania formy pokazującej relację między procesem a dziełem. Zajmuje się zarówno dizajnem użytkowym, twórczością konceptualną i edukacją z dziedziny wzornictwa przemysłowego oraz pracą kuratorską. Jego twórczość to kolaż wiedzy technicznej, wrażliwości i kreatywności.

Kuratorka wystawy Glitch. Fuck The Porcelain:

Dorota Stępniak – założycielka Fundacji Content Story. Inicjatorka, kuratorka, badaczka, felietonistka, strateżka i edukatorka na rzecz branży kreatywnej. Wierząca, że krytykować to znaczy doceniać i budować lepsze, ciekawsze, rozważniejsze, zdrowsze i zbilansowane. Jej praca to działanie na pograniczu projektowania doświadczeń, nauki, sztuki, technologii, mody i designu.

Targi Rzeczy Ładnych to największe targi niezależnego designu w Polsce. Od 8 lat impreza promuje i przyciąga najlepsze marki, projektantów i ilustratorów, a każdą edycję odwiedza ok. 10 tysięcy osób. Targi Rzeczy Ładnych to wyjątkowa selekcja polskich marek i przegląd najnowszych trendów. Podczas wydarzeń odbywają się liczne wystawy, spotkania i projekty specjalne, a udział w TRŁ stał się ważnym znakiem jakości. TRŁ to także edycje tematyczne, poświęcone m.in. plakatowi i ilustracji (TRŁ PRINT!) oraz ceramice (TRŁ CERAMIKA!). Marka TRŁ to także portal targirzeczyladnych.pl i największe branżowe profile w mediach społecznościowych. Magazyn whiteMAD jest patronem medialnym wydarzenia.