Nazywam się Dominika Zarówna. Jestem absolwentką Wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Uwielbiam funkcjonalne produkty i gry planszowe. Lubię odkrywać nowe miejsca i nadmiernie zachwycać się napotykanymi przedmiotami. Podczas słuchania zasad nowej gry zawsze z ciekawością oglądam jej komponenty. Rozprasza mnie to tylko troszeczkę. Tematem mojej pracy była „Domowa gra integracyjna”, w ramach, której pod okiem dra Tomasza Gacka powstałą gra planszowa wykorzystująca wodę – Cargo. 


INFORMACJE PODSTAWOWE O DYPLOMIE
Tematem mojego dyplomu jest „Domowa gra integracyjna”. Dyplom zrealizowałam w Pracowni Projektowania Produktu pod okiem doktora Tomasza Gacka. Produkt miał za zadanie zgromadzić razem domowników i dać im powód do wspólnego spędzania czasu.

WPROWADZENIE DO TEMATU
Gry uczą dzieci wielu cennych zdolności np. przegrywania, planowania, szacowania szans, a także ćwiczą motorykę małą czy spostrzegawczość. W ostatnich czasach popularność gier planszowych wzrasta, co roku pojawiają się nowe wydarzenia z nimi związane, a ilość wychodzących na rynek tytułów liczona jest w setkach.
Moimi inspiracjami były znane tytuły (np. Jenga, Suspend, Gobblety, Ubongo), ale również proste zabawki edukacyjne polegające na utrzymaniu równowagi konstrukcji.

PROCES PROJEKTOWY
Moim głównym założeniem projektowym było stworzenie tytułu rodzinnego, który będzie atrakcyjny gdy dorośli grają ze sobą, gdy grają z dziećmi, a także gdy dzieci grają same. Zdecydowałam się na projekt gry wykorzystującej prawa fizyki. Wymyślenie własnych zasad było nie lada wyzwaniem. Kluczowym momentem w procesie projektowym było uświadomienie sobie, że nie miałam do czynienia z żadną grą, w której główna mechanika wykorzystywałaby wodę. Był to idealny punkt zaczepienia i kopalnia inspiracji dla kolejnych pomysłów, a także innowacja na prężnie rozwijającym się rynku gier planszowych. Moje grono testerów obejmowało ludzi o umysłach analitycznych i kreatywnych. „Cargo” stanowi połączenie elementów, które były atrakcyjne dla obu grup. Dodatkowo tytuł był testowany zarówno z dziećmi, jak i z dorosłymi, wytrawnymi graczami. Wszystkie komponenty zostały zaprojektowane  z myślą o wykonaniu ich w technologii wtryskowej. Kontenery są kluczowymi komponentami gry, stąd nazwa Cargo – słowo to oznacza  ładunek.

ZASADY GRY
Cargo to pierwsza gra planszowa wykorzystująca wodę i siłę wyporu do mechaniki rozgrywki. Jej najważniejszymi elementami są kontenery o zróżnicowanej masie, a istotą rywalizacji jest obserwowanie zachowania statku w czasie załadunku towarów. Gracze prowadzą firmy spedycyjne, a ich zadaniem jest zdobycie jak największej ilości punktów za przewiezione dobra. Masa kontenera przekłada się bezpośrednio na ilość zdobytych punktów.

W grze występują kontenery o masie 10, 15, 20 i 30 gramów. Ładowność kontenerowca to około 90 gramów.

Przewidziane zostały dwa warianty rozgrywki – dwuosobowy i czteroosobowy, dający najwięcej możliwości pod względem dynamiki rozgrywki.

Co istotne – do gracza należą kontenery, a statek jest tylko środkiem transportu i miejsce na pokładzie jest współdzielone przez graczy z przeciwnych drużyn. Tworzymy dwie drużyny – niebieską i czerwoną – w jednym porcie zajmuje miejsce gracz z drużyny czerwonej oraz gracz z drużyny niebieskiej.

Gra planszowa wykorzystująca wodę składa się z naprzemiennie występujących faz ładowania i płynięcia. W fazie ładowania gracze w porcie naprzemiennie umieszczają na statku po jednym kontenerze. O tym, ile gramów zostało już załadowanych można wnioskować tylko z obserwacji poziomu zanurzenia kontenerowca.

W dowolnym momencie, zamiast umieszczać na statku kolejny kontener, gracz może podjąć decyzję o wypłynięciu i zostać kapitanem.

W fazie płynięcia przy pomocy dmuchania w statek przez słomkę kapitan transportuje go do przeciwległego portu. Zasady są przemyślane tak, aby zatopienie statku było nieopłacalne.

Dodatkowym elementem wprowadzającym do gry odrobinę losowości jest latarnia, którą należy zakręcić przed wypłynięciem. W zależności od wyniku statki mogą napotkać różne wydarzenia, takie jak ładna pogoda, nagły sztorm, strajk załogi czy przychylny wiatr. Towary przewiezione pomyślnie zostają wyładowane w porcie docelowym i rozpoczyna się kolejna faza ładowania.

Gra trwa pięć rund, po tym czasie podliczane są punkty za przewiezione kontenery. Cargo wymaga strategicznego myślenia i planowania, a wydarzenia wprowadzają do niej element losowości wyrównujący szanse graczy. Jest jednocześnie interesującą i nietypową zabawką i wspomaga integrację sensoryczną dzieci.

Czytaj też: Portfolio | Technologia | Dzieci | Wrocław | Polscy projektanci | Ciekawostki

W przypadku zainteresowania projektem bądź jeżeli na artykuł trafił gracz zainteresowany pełną wersją zasad, zapraszam do kontaktu mailowego: d.zarowna@gmail.com.