Pierwszy hyperloop w Europie połączy Amsterdam i Rotterdam. Trasa Hyperloop Amsterdam – Rotterdam została doceniona przez Komisję Europejską, która dała projektowi grant w wysokości 15 milionów euro. Dodatkowe finansowanie ze strony KE ma przyspieszyć wdrożenie sieci hyperloop w Europie. Pierwotne założenia mówią, że trasa Hyperloop Amsterdam – Rotterdam powstanie w ciągu najbliższych 10 lat i będzie obsługiwać zarówno połączenia pasażerskie, jak i cargo.

Pierwszy hyperloop w Europie zaprojektowany został przez holenderską firmę Hardt. To właśnie ta firma otrzymała grant w wysokości 15 milionów euro od Komisji Europejskiej. Celem dotacji, która jest częścią tzw. europejskiego Zielonego Ładu, jest przyspieszenie rozwoju infrastruktury Hyperloop w Europie oraz wsparcie w zakresie zrównoważonej mobilności. 

Przypomnijmy, że pojazdy hyperloop poruszają się autonomicznie niskociśnieniowych rurach. Niskie ciśnienie gwarantuje mniejsze tarcie, a co za tym idzie ogranicza utratę energii. Pociągi hyperloop napędzane są całkowicie elektromagnetycznym systemem napędowym, dzięki czemu podróżowanie hyperloopem jest energooszczędne i całkowici eneutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Hyperloop jest więc odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone rozwiązanie w zakresie (szybkiego) transportu zarówno osób, jak i towarów.

„Wspaniale jest zdobyć zaufanie Komisji Europejskiej. Ich wsparcie pomoże przyspieszyć rozwój europejskiej sieci hyperloop, przybliżając nas do znacznych oszczędności CO2. Europejskie miasta będą połączone w sposób bardziej inteligentny, szybszy i tańszy mówi Tim Houter, współzałożyciel Hardt Hyperloop

Ciekawym rozwiązaniem zaproponowanym przez Hardt jest zagospodarowanie górnej części rur, w którym pojadą pociągi jako podstawy dla paneli fotowoltaicznych, które po pierwsze wykorzystają potencjalnie niegospodarowalne miejsce, a po drugie zasilą całą infrastrukturę.

Czym jest hyperloop? Dowiesz się z poniższego wideo! 

 

Trasa Hyperloop Amsterdam – Rotterdam to jedna nie wszystko! 
Pieniądze przyznane przez Komisję Europejską trafią również na inny projekt. Wsparcie finansowe pomoże również w rozwoju europejskiego centrum hyperloop w niderlandzkim mieście Groningen. Tam powstanie też nowoczesny ośrodek testowy, który ma być podwaliną pod rozbudowę systemu w całej Europie.
Jak zapowiadają inżynierowie firmy Hardt, centrum testowe zostanie wykorzystane do eksperymentowania zaawansowanym systemem przełączania pasów ruchu, który jest kluczowy dla przyszłej europejskiej sieci hyperloop. 

Ile będą trwać przykładowe przejazdy hyperloop?
Zakładając, że hyperloop może osiągać prędkość 1000km/h – taki efekt udało się uzyskać podczas pierwszych testów kapsuł zrealizowanych przez spółkę Virgin oraz fakt, że pociągi hyperloop potrzebują pewnego odcinka na rozpęd i hamowanie możemy przyjąć, że poniższe trasy (określone na podstawie obecnej siatki połączeń kolejowych) pokonamy w:

Hyperloop Warszawa – Berlin (ok. 510 km): około 35-40 minut
Hyperloop Warszawa – Paryż (ok. 1350 km): około 85-90 minut
Hyperloop Warszawa – Moskwa (ok. 1100 km*): około 70-75 minut
Hyperloop Gdańsk – Kraków (ok. 660 km): około 45-50 minut
Hyperloop Szczecin – Rzeszów (ok. 700 km): około 50-55 minut

*w linii prostej

Hardt Global – więcej o zdobywcy grantu
„Hardt jest tym, co nas łączy, zespół zdeterminowanych ludzi zcałego świataPracujemy nad rozwiązaniami dla silnie przeludnionych miast, niedostępnych obszarów wiejskich i niezdrowejurbanizacjiprzemysłowej, które hamują ludzki potencjał. Rozwijająchyperloop, tworzymy system transportu nażądanie, przystępny cenowo, dzięki któremu ludzie mogą pokonywaćogromne odległości w krótkim czasie awszystko tocałkowicie bezemisyjnie, bezpiecznie i dostępne dla każdego. Ludzie będą mogli mieszkać pracować gdziekolwiek zechcą, co za tym idzie, poszerzać swoje graniceŁączenie świata to skomplikowana misja i aby to osiągnąć, dumą współpracujemy z rządami, wiodącymigałęziamiprzemysłu i instytutami z całego świata.” – czytamy na stronie firmy 

Czytaj też: Ciekawostki | Ekologia | Technologia | Komunikacja miejska | Niemcy | Niderlandy

źródło: eit.europa.eu
zdjęcia / grafiki: https://hardt.global