Pierwszy hyperloop w Europie połączy Amsterdam i Rotterdam. Trasa Hyperloop Amsterdam – Rotterdam została doceniona przez Komisję Europejską, która dała projektowi grant w wysokości 15 milionów euro. Dodatkowe finansowanie ze strony KE ma przyspieszyć wdrożenie sieci hyperloop w Europie. Pierwotne założenia mówią, że trasa Hyperloop Amsterdam – Rotterdam powstanie w ciągu najbliższych 10 lat i będzie obsługiwać zarówno połączenia pasażerskie, jak i cargo.
Pierwszy hyperloop w Europie zaprojektowany został przez holenderską firmę Hardt. To właśnie ta firma otrzymała grant w wysokości 15 milionów euro od Komisji Europejskiej. Celem dotacji, która jest częścią tzw. europejskiego Zielonego Ładu, jest przyspieszenie rozwoju infrastruktury Hyperloop w Europie oraz wsparcie w zakresie zrównoważonej mobilności.
Przypomnijmy, że pojazdy hyperloop poruszają się autonomicznie w niskociśnieniowych rurach. Niskie ciśnienie gwarantuje mniejsze tarcie, a co za tym idzie ogranicza utratę energii. Pociągi hyperloop napędzane są całkowicie elektromagnetycznym systemem napędowym, dzięki czemu podróżowanie hyperloopem jest energooszczędne i całkowici eneutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Hyperloop jest więc odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone rozwiązanie w zakresie (szybkiego) transportu zarówno osób, jak i towarów.
„Wspaniale jest zdobyć zaufanie Komisji Europejskiej. Ich wsparcie pomoże przyspieszyć rozwój europejskiej sieci hyperloop, przybliżając nas do znacznych oszczędności CO2. Europejskie miasta będą połączone w sposób bardziej inteligentny, szybszy i tańszy„ – mówi Tim Houter, współzałożyciel Hardt Hyperloop
Ciekawym rozwiązaniem zaproponowanym przez Hardt jest zagospodarowanie górnej części rur, w którym pojadą pociągi jako podstawy dla paneli fotowoltaicznych, które po pierwsze wykorzystają potencjalnie niegospodarowalne miejsce, a po drugie zasilą całą infrastrukturę.
Czym jest hyperloop? Dowiesz się z poniższego wideo!
Trasa Hyperloop Amsterdam – Rotterdam to jedna nie wszystko!
Pieniądze przyznane przez Komisję Europejską trafią również na inny projekt. Wsparcie finansowe pomoże również w rozwoju europejskiego centrum hyperloop w niderlandzkim mieście Groningen. Tam powstanie też nowoczesny ośrodek testowy, który ma być podwaliną pod rozbudowę systemu w całej Europie.
Jak zapowiadają inżynierowie firmy Hardt, centrum testowe zostanie wykorzystane do eksperymentowania z zaawansowanym systemem przełączania pasów ruchu, który jest kluczowy dla przyszłej europejskiej sieci hyperloop.
Ile będą trwać przykładowe przejazdy hyperloop?
Zakładając, że hyperloop może osiągać prędkość 1000km/h – taki efekt udało się uzyskać podczas pierwszych testów kapsuł zrealizowanych przez spółkę Virgin oraz fakt, że pociągi hyperloop potrzebują pewnego odcinka na rozpęd i hamowanie możemy przyjąć, że poniższe trasy (określone na podstawie obecnej siatki połączeń kolejowych) pokonamy w:
Hyperloop Warszawa – Berlin (ok. 510 km): około 35-40 minut
Hyperloop Warszawa – Paryż (ok. 1350 km): około 85-90 minut
Hyperloop Warszawa – Moskwa (ok. 1100 km*): około 70-75 minut
Hyperloop Gdańsk – Kraków (ok. 660 km): około 45-50 minut
Hyperloop Szczecin – Rzeszów (ok. 700 km): około 50-55 minut
*w linii prostej
Hardt Global – więcej o zdobywcy grantu
„Hardt jest tym, co nas łączy, zespół zdeterminowanych ludzi zcałego świata. Pracujemy nad rozwiązaniami dla silnie przeludnionych miast, niedostępnych obszarów wiejskich i niezdrowejurbanizacjiprzemysłowej, które hamują ludzki potencjał. Rozwijająchyperloop, tworzymy system transportu nażądanie, przystępny cenowo, dzięki któremu ludzie mogą pokonywaćogromne odległości w krótkim czasie – awszystko tocałkowicie bezemisyjnie, bezpiecznie i dostępne dla każdego. Ludzie będą mogli mieszkać i pracować gdziekolwiek zechcą, a co za tym idzie, poszerzać swoje granice. Łączenie świata to skomplikowana misja i aby to osiągnąć, z dumą współpracujemy z rządami, wiodącymigałęziamiprzemysłu i instytutami z całego świata.” – czytamy na stronie firmy
Czytaj też: Ciekawostki | Ekologia | Technologia | Komunikacja miejska | Niemcy | Niderlandy
źródło: eit.europa.eu
zdjęcia / grafiki: https://hardt.global