Marka Hyundai od lat kładzie nacisk na rozwój nowoczesnych technologii, które będą przyjazne środowisku. Z tej okazji postanowiła zaangażować swoich inżynierów, aby opracowali elektryczną wersję legendarnego modelu Hyundai PONY Coupe. Eksperci Hyundai wykorzystają doświadczenie, które zebrali projektując współczesne modele elektrycznych samochodów. W pracach nad przywróceniem kultowego modelu zaangażowany jest jego projektant – Włoch Giorgetto Giugiaro. Auto wprawdzie nie wejdzie do seryjnej produkcji, ale będzie ciekawostką, która zainteresuje fanów wzornictwa samochodów z lat 70. i 80.
W dobie zmian klimatycznych elektryfikacja samochodów i korzystanie z odnawialnych źródeł energii nabierają ogromnego znaczenia. Mniejsza emisja spalin jest jednym z wielu powodów, dla których warto przesiąść się do samochodu elektrycznego i to bez strat dla komfortu jazdy. Pojazdy elektryczne nie wykorzystują paliw kopalnych, a jazda nimi nie powoduje emisji spalin.
O konieczności rozwoju samochodów elektrycznych wiedzą inżynierowie Hyundai, którzy od lat pracują nad alternatywnymi źródłami zasilania dla pojazdów. Klienci mogą korzystać z najnowszych modeli, które są w pełni elektryczne, takie jak IONIQ 5 lub KONA Electric. Ponieważ nie ma w nich sprzęgła ani skrzyni biegów, koszty eksploatacji są niższe. Firma rozwija też samochody o napędzie hybrydowym oraz hybrydowym typu plug-in.
Nowoczesne samochody elektryczne będą bardziej ekologiczne, nawet pomimo intensywnego procesu produkcji akumulatorów – przemawia za tym bilans ekologiczny. Badanie opublikowane przez Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu (ICCT) wykazało, że całkowity ślad węglowy pojazdów elektrycznych jest mniejszy niż w przypadku tradycyjnych pojazdów z silnikami spalinowymi.
Analizę przeprowadziła Międzynarodowa Rada ds. Czystego Transportu (ICCT – International Council on Clean Transportation). To niezależna organizacja non-profit, która zajmuje się prowadzeniem badań, analiz technicznych i naukowych. Badanie, którego wyniki widać powyżej dotyczą ogólnej emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia produktów różnych typów układów napędowych. Według nich, pojazd elektryczny może mieć mniejszy ogólny ślad węglowy niż tradycyjne samochody benzynowe – pomimo faktu, że jego akumulator wymaga większej emisji dwutlenku węgla podczas produkcji niż silnik spalinowy. Dlatego im więcej energii odnawialnej wykorzystuje się do produkcji i ładowania pojazdów elektrycznych oraz im więcej akumulatorów poddaje się recyklingowi, tym samym jazda samochodem elektrycznym staje się bardziej przyjazna dla środowiska.
Zmiany są możliwe dzięki inwestycjom i badaniom. Przez ostatnie trzy dekady marka Hyundai budowała w Europie centra badawczo-rozwojowe oraz centra designu i zakłady produkcyjne. Dzięki nim możliwa jest optymalizacja procesu produkcji aut elektrycznych. Energia potrzebna do zbudowania samochodu elektrycznego jest znacznie mniejsza niż energia zużywana do napędzania go przez całe życie. Oznacza to, że pojazd elektryczny zaledwie po kilku latach użytkowania zrekompensuje różnicę w poziomie emisji podczas produkcji. Nie bez znaczenia jest też upcykling baterii. Wszystkie baterie wykorzystywane w samochodach Hyundai zbudowane są tak, aby mogły zostać wykorzystane powtórnie. W razie potrzeby takie baterie można poddać recyklingowi w celu uzyskania systemu magazynowania energii o dłuższej żywotności.
Wprawdzie zakup samochodu elektrycznego może być droższy, to w dłuższej perspektywie, dzięki ładowaniu, tańszemu serwisowaniu i ulgach w podatkach, eksploatacja takiego pojazdu okazuje się być tańsza w porównaniu do konwencjonalnych samochodów spalinowych. Przykładem elektrycznych samochodów Hyundai są między innymi modele: IONIQ 5, IONIQ 6, KONA Electric, KONA Hybrid, TUSCON Hybrid czy TUSCON Plug-in Hybrid. Wkrótce fani motoryzacji będą mogli zobaczyć elektryczną wersję samochodu-ikony, to model Pony Coupe, o którym pisałem na początku.
Hyundai nawiązał współpracę z legendarnym projektantem Giorgetto Giugiaro, który założył firmę projektową GFG Style. Współpraca ma na celu przywrócenie do życia samochodu, który dał początek koreańskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu. Model Pony Coupe z 1974 roku został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro specjalnie z okazji debiutu Hyundai na salonie samochodowym w Turynie w 1974 roku. Współczesny, koncepcyjny model auta zostanie zaprezentowany wiosną 2023 r.
Jesteśmy absolutnie podekscytowani, mogąc powitać Giorgetto i Fabrizio w Seulu z tej nietypowej okazji i nie możemy się doczekać współpracy z nimi oraz GFG Style przy tym niezwykłym projekcie. Ten projekt nie tylko ma wartość historyczną, ale także stanowi wymianę międzykulturową, która może utorować drogę do większej współpracy w przyszłości – mówi Luc Donckerwolke, Dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group.
Informację o współpracy ogłosił podczas wydarzenia Design Talk w Seulu, w którym udział wzięli Giorgetto i Fabrizio Giugiaro, Luc Donckerwolke, dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group oraz SangYup Lee, wiceprezes wykonawczy i szef Globalnego Centrum Projektowego Hyundai Motor.
Oryginalne prototypy Pony i Pony Coupe były jednymi z rzadkich dzieł, które wpłynęły na stylizację nie tylko jednego, ale wielu pojazdów produkcyjnych i koncepcyjnych, w tym naszego wielokrotnie nagradzanego modelu IONIQ 5 oraz przyciągającego uwagę N Vision 74. Ponieważ oryginalny samochód koncepcyjny już nie istnieje, zleciliśmy Giorgetto Giugiaro jego odbudowę w oparciu o filozofię naszego designu: Kształtowanie przyszłości dzięki dziedzictwu – komentował SangYup Lee, Wiceprezes Wykonawczy i Szef Globalnego Centrum Projektowego Hyundai Motor.
W 1974 roku, kiedy Hyundai Motor był jeszcze we wczesnych latach produkcji pojazdów, kierownictwo firmy skontaktowało się z Giorgetto Giugiaro, aby zlecić prace nad zaprojektowaniem pierwszego niezależnego modelu Hyundaia i pierwszego seryjnie produkowanego samochodu z Korei. W tamtym czasie w Korei nie było możliwości projektowania i stylizacji pojazdów, więc Hyundai Motor zlecił Giugiaro zaprojektowanie, wykonanie planów i zbudowanie pięciu prototypów, z których jeden był w wersji coupe. W procesie projektowania Hyundai zdecydował się pokazać Pony i Pony Coupe na targach motoryzacyjnych w Turynie, aby promować debiut marki na światowym rynku. Jego wygląd intrygował chyba wszystkich. Przód w kształcie klina, okrągłe reflektory i geometryczne linie przypominające origami – to była zupełna nowość w designie samochodów. Pony Coupe był przeznaczony na rynki Ameryki Północnej i Europy, ale projekt został wstrzymany w 1981 roku, tuż przed startem masowej produkcji, z powodu niesprzyjających globalnych warunków ekonomicznych.
Ówczesny prototyp pomógł ożywić koreański przemysł motoryzacyjny, bezpośrednio wpływając na pierwsze niezależne modele produkcyjne Hyundaia pod nazwą Pony, które były dostępne na całym świecie w latach 1975-1990. Co ciekawe, koncepcyjne projekty tych aut były źródłem inspiracji dla Giugiaro, przy pracy nad słynnym DeLoreanem DMC 12, który zadebiutował w 1983 roku i był wykorzystywany w filmach z serii „Powrót do przyszłości” (1985-90).
Zaprojektowałem Hyundaia Pony, kiedy byłem jeszcze młodym projektantem na początku swojej kariery. Czułem się bardzo dumny, że byłem odpowiedzialny za stworzenie pojazdu dla firmy i kraju, który miał zaatakować konkurencyjny globalny rynek. Teraz jestem głęboko zaszczycony, że Hyundai poprosił mnie o odbudowę tego pojazdu, dla potomności i w ramach uczczenia dziedzictwa marki – opisuje Giorgetto Giugiaro.
Wciąż można odczuć wpływ prototypów Pony i Pony Coupe. W 2019 roku Hyundai Motor czerpał inspirację z oryginalnego Pony dla samochodu koncepcyjnego o nazwie „45”, co bezpośrednio wpłynęło na stylizację modelu IONIQ 5, który zadebiutował dwa lata później. Również w 2021 roku Hyundai ponownie zinterpretował oryginalne Pony w formie prototypu pojazdu elektrycznego typu restomod. W ten sposób samochody o unikalnym designie sprzed lat mogą ponownie pojawić się na ulicach. Jednak tym razem będą bardziej przyjazne środowisku. Trzymamy kciuki!
PS więcej o inwestycjach Hyundai w nowoczesne technologie przyszłości pisaliśmy niedawno TUTAJ
źródło zdjęć: Hyundai
Czytaj też: Motoryzacja | Ekologia | Ciekawostki | Recykling | whiteMAD na Instagramie
Artykuł przygotowałem we współpracy z firmą Hyundai.