Iceland Volcano Museum. Projekt polskich architektów zachwycił jury

Publikujemy projekt Iceland Volcano Museum, który przygotowany został przez architektów: Łukasza Gąskę, Martę Sowińską-Gąskę i Michała Gawrona. Projekt Polaków zdobył wyróżnienie w międzynarodowym konkursie organizowanym przez Bee Breeders. Młodzi projektanci proponują budowę muzeum, które swym kształtem przypomina kosmiczny statek. Surowy krajobraz Islandii sprawił, że gmach prezentuje się wyjątkowo.

Zadaniem konkursowym było przedstawienie propozycji Iceland Volcano Museum, w lokalizacji położonej 4 km na północny zachód od wulkanu Hverfjall. Opracowana koncepcja czerpie inspiracje bezpośrednio z formy kształtowanej przez naturę przez miliony lat, ma stanowić  kontynuację i dopełnienie Hverfjall. Projektując, młodzi architekci z Polski czerpali inspirację obserwując krater wulkanu.

Główna bryła budynku widoczna ponad poziomem terenu powstała w wyniku odlania wnętrza krateru, charakterystycznego dla wulkanu Hverfjal. Dokładna lokalizacja obiektu w obszarze opracowania wynika z osi widokowych, wyznaczonych przez istniejące punkty charakterystyczne. Oś utworzona między wulkanem, budynkiem i punktem obserwacyjnym tworzy iluzję perspektywy – budynek i wulkan doskonale się uzupełniają. Opracowanie stara się wpisać we współczesne standardy tworzenia przestrzeni wystawienniczych, tworząc wizualne połączenie ekspozycji z rozległym naturalnym otoczeniem Islandii.

Zwiedzający rozpoczynają swą wycieczkę od przejścia podziemną rampą, łączącą parking z głównym wejściem do muzeum. Trakt pieszy znajduje się na głównej osi założenia i wskazuje na wulkan. Kompozycja przestrzenna kadruje widok i podkreśla bardzo interesujący związek między bryłą muzeum a jego otoczeniem. Oś ta biegnie pod główną bryłą muzeum. Poruszający się nią odwiedzający mogą odczuwać wrażenie niepokoju, dyskomfort i szacunek – intencją projektową było wskazanie na uczucia związane z nieobliczalną mocą przyrody i spotęgowanie ich przez rozwiązania architektoniczne. 

Iceland Volcano Museum


Architekci jasno podzielili funkcje obiektu: strefa wejściowa – hol, szatnia, sklep z pamiątkami i kawiarnia – znajduje się pod ziemią budynku. Pokoje biurowe dla pracowników obsługujących obiekt znajdują się w jej sąsiedztwie. Główna sala wystawiennicza znajduje się w nieregularnej bryle budynku, która wydaje się być niezwiązana z podłożem. Przestronna otwarta przestrzeń pozwala na dowolną aranżację wystawy, a forma wnętrza sprawia wrażenie przebywania pod ziemią. Zwiedzanie zakończone jest na platformie widokowej na dachu budynku, która podkreśla kontrast między przytłaczającym poczuciem towarzyszącym zwiedzaniu sali ekspozycyjnej a bezkresnym krajobrazem islandzkich równin.

Główna bryła opiera się na samonośnej konstrukcji z masywnych elementów wykonanych z drewna klejonego, formowanych za pomocą maszyn CNC. Technologia pozwoliła stworzyć nieregularny kształt budynku przy użyciu prefabrykacji i ekologicznych materiałów budowlanych, pozwalających na wykonanie konstrukcji w krótkim czasie. To rozwiązanie wpisuje się w nowoczesne standardy i przedstawia kierunek myślenia o współistnieniu architektury ze środowiskiem naturalnym.

Zobacz więcej: Islandia | Modernizm | Portfolio | Beton | Gąska Studio