Interaktywne Centrum Bajki i Animacji OKO w Bielsku-Białej

To mariaż starego z nowym. Interaktywne Centrum Bajki i Animacji OKO w Bielsku-Białej właśnie zostało otwarte. Obiekt zaprojektowali architekci z pracowni Nizio Design International, której koncepcja zwyciężyła w zorganizowanym w 2016 roku konkursie.

Nowe miejsce jest częścią słynnego Studia Filmów Rysunkowych i składa się z zabytkowej Willi Rotha oraz nowoczesnej części. Studio Filmów Rysunkowych założone zostało w 1947 r. Udało się tu stworzyć kultowe postacie takie jak: Bolek i Lolek (od 1963 roku), Reksio (1967), czy Profesor Baltazar Gąbka w wesołym towarzystwie Smoka Wawelskiego oraz Bartłomieja Bartoliniego herbu Zielona Pietruszka (1969).Z instytucją współpracowali najwybitniejsi twórcy, m.in.: Zbigniew Lengren, Jan Szancer, Józef Szajna, Jan Brzechwa, Ludwik Jerzy Kern, Krzysztof Komeda czy Krzysztof Penderecki.

O tym dziedzictwie przypominać będzie Interaktywne Centrum Bajki i Animacji OKO. W tym celu powstała atrakcyjna przestrzeń, która łączy przeszłość z teraźniejszością.

Zależało nam na wypracowaniu spójnej, estetycznej formy, która szanując dziedzictwo wprowadzi jednocześnie nową jakość. Z tą myślą projektowaliśmy łącznik między nową strukturą a fasadą o historycznych podziałach i zdobieniu, a także szukaliśmy optymalnego sposobu wpisania minimalistycznego obiektu w tradycyjną tkankę urbanistyczną miasta. Wierzę, że umiejętnie zbudowane napięcia dodają projektom dynamiki i przyczyniają się do ciekawszej narracji – mówi Mirosław Nizio, autor koncepcji.

Koncepcja o której mowa, w 2016 roku spodobała się członkom konkursowego jury. Eksperci docenili projekt za „trafne rozwiązania urbanistyczno-architektoniczne, w szczególności artykulację narożnika przestrzeni miejskiej z wyraźnie zdefiniowaną strefą wejściową, stworzenie wewnętrznego dziedzińca płynnie przechodzącego w zielone tereny rekreacyjne, dobranie odpowiednich proporcji i skali nowej zabudowy w stosunku do historycznej”.

Realizacja projektu trwała ponad cztery lata. W pierwszej kolejności dokładnie odnowiono zabytkową willę z 1888 r. W zabytkowym budynku architekci nie wprowadzili zasadniczych zmian funkcjonalnych. Przeprowadzone zostały tu prace budowlane i remontowe polegające przede wszystkim na wymianach (posadzek wewnętrznych, części tynków wewnętrznych, grzejników i niezbędnego zakresu instalacji sanitarnych, opraw oświetleniowych wraz z niezbędnym zakresem instalacji elektrycznych i teletechnicznych,) a także kompleksowa renowacja elewacji.


W drugim kroku rozpoczęto budowę nowego gmachu, który został z willą połączony. Fasada nowego budynku wykonana została z betonu architektonicznego, a jej wygląd ma nawiązywać do taśmy filmowej. Charakterystycznym elementem jest nietypowa konstrukcja części obiektu „zawieszonej” nad parterem. Wydaje się, że jest ona oparta, bez żadnych podpór, bezpośrednio na szkle. Przyjęte rozwiązania powiększyły optycznie przestrzeń parteru, a także wizualnie zintegrowały wnętrze budynku z przestrzenią na zewnątrz.

Wewnątrz nowej części w strefie wejściowej powstały hol, sklep z pamiątkami, recepcja i bufet Na parterze znajduje się również sala kinowa na ok. 120 miejsc, w której będą odbywać się projekcje filmów, pokazy multimedialne, konferencje, wykłady oraz imprezy kulturalne – zarówno powiązane ze ścieżką edukacyjną i ekspozycją Centrum, jak i te organizowane niezależnie. Główna część wystawiennicza umieszczona jest na pierwszym oraz drugim piętrze. Na pierwszym ulokowano także archiwum materiałów cyfrowych, na drugim – salę konferencyjną i pomieszczenie animatorów. Na tym poziomie znajduje się również przejście między budynkami. Łącznik, dzięki transparentnym, szklanym ścianom zapewnia ciekawy punkt widzenia na bryły obu budynków oraz przyległe ulice i otoczenie.

źródło: Nizio Design International

Czytaj też: Kamienica | Ciekawostki | Polecane | Nizio International | whiteMAD na Instagramie

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły