Przedstawiamy projekt dyplomowy Weroniki Politowicz, która zaprojektowała akcesoria kominkowe. Nie są to zwyczajne akcesoria. Weronika dokładnie przemyślała każdy detal, a hasłem i motywem przewodnim była równowaga. Tak powstał zestaw IRORI.
Równowaga na początku drogi projektowej miała dotyczyć jedynie właściwości mechanicznych akcesoriów, ich odpowiedniego, ergonomicznego wyważenia. Rozważałam rozmieszczenie środka ciężkości w pogrzebaczu, stosunek grubości blachy do stopnia jej sprężystości w szczypcach i optymalne kąty zgięcia na dwóch krańcach łopatki. Równolegle z badaniami ergonomicznymi rozważałam przełożenie równowagi na kształt obiektów, które, tworząc jedną całość, zamknięty obraz, charakteryzowałyby się spójnością kompozycji.
Po ustaleniu formy próbowałam znaleźć równowagę w procesie produkcji, który łączyłby w sobie możliwości technologii przemysłowej z doświadczeniem i wprawną ręką rzemieślników. Uważam, że dobry przedmiot to taki, który pragniemy zachować na dłużej, przekazać z pokolenia na pokolenie, który starzeje się szlachetnie. Tutaj inspiracją stał się japoński minimalizm, oraz uniwersalne zasady projektowania Dietera Ramsa.
Znaczące dla takiej charakterystyki produktu jest specyficzne umieszczenie akcesoriów, przy kominku, palenisku, które jest nowoczesnym symbolem domowego ciepła. Kominek jest centrum domu, miejscem reprezentacyjnym, dlatego dobre wykonanie, adekwatnie użyte materiały i odpowiednia forma produktu powinny dopełnić wystrój wnętrza.
Akcesoria są wykonane ze stali, drewna bukowego i naturalnego włosia, a dopełniający je stojak z odpowiednio przygotowanego granitu i stalowych prętów. Minimalistyczna forma wynika z inspiracji designem i rzemiosłem japońskim, prostymi, ale szanującymi tradycję wnętrzami skandynawskimi oraz innymi elementami, jak kinetyczne rzeźby Caldera, czy monolityczne formy Brancusiego.
Projekt powstał pod okiem dr Karoliny Tylki-Tomczyk w Katedrze Designu Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.