Kolekcja Guatemala to podróż do serca Ameryki Środkowej – tam, gdzie ręce rzemieślników zamieniają kamień w talizman, a nici w opowieść. Jadeit, niegdyś święty kamień Majów, dziś jest sercem minimalistycznej biżuterii. Towarzyszą mu barwne bransoletki z tkanin ręcznie tworzonych przez kobiety K’iche’ oraz kimona uszyte z materiałów z miasta Chichicastenango. Każdy element tej kolekcji to dialog tradycji z nowoczesnością. To opowieść o ciągłości i transformacji – o tym, jak dawne symbole mogą żyć w nowej formie i jak rzemiosło staje się uniwersalnym językiem. To szacunek do historii i odwaga, by pisać ją dalej.
KRAJ, KTÓRY MÓWI KOLOREM
Gwatemala była kolejnym miejscem na mapie warsztatów świata do którego projektantka Anna Orska udała się w podroż w poszukiwaniu tradycyjnych technik i materiałów. To, czego szukała, znalazła w warsztacie mistrza Stanislavo, który w przydomowej pracowni od dziesięcioleci z surowych, nieregularnych jadeitów wydobywa blask i kolor. Z wielkich nieszlifowanych, szarych brył tradycyjnymi metodami odsłania najpiękniejsze odcienie i formuje geometryczne kształty. Stanislavo samodzielnie wyszlifował kamienie, które stały się sercem kolekcji Guatemala. Prace nad ich doborem i obróbką trwały dokładnie rok od pierwszych kroków Orskiej w Jego warsztacie. W rękach mistrza kamień zyskał nowy kontekst: czystość formy, precyzję geometrii i współczesny rys. Jadeity w formie ostrosłupów i stożków zachwycają precyzją wykonania i spektakularnymi barwami: od miętowej zieleni przez czerń i biel, aż do różu.

YAX CZYLI ŚWIĘTY KAMIEŃ MAJÓW
Nieprzypadkowo w kolekcji Guatemala pojawił się właśnie jadeit. W kulturze tego środkowoamerykańskiego kraju ma on wyjątkowe znaczenie – jest amuletem, totemem, znakiem równowagi: pomiędzy ciałem i duchem, między światem ludzi a tym, co niepojęte. Zanim osiądzie w biżuterii, jadeit przemierza długą drogę: z wnętrza ziemi trafia w ręce szlifierza. Dotyk jego dłoni wydobywa z kamienia to, co ukryte – chłód, fakturę i wewnętrzne światło. To praca bez pośpiechu, rozmowa z materią, która pamięta czas sprzed człowieka. Z warsztatów w Gwatemali kamienie wędrują do Polski, gdzie w warsztacie ORSKA spotykają się z metalem: srebrem oraz pozłacanym mosiądzem. Efektem są proste, geometryczne formy: pierścionki, kolczyki, naszyjniki i bransolety, które łączą współczesny design z duchem rzemiosła. To biżuteria, którą się nie tylko nosi, ale i czuje – chłód kamienia, ciepło dłoni, puls miejsca, w którym powstała.
TAM, GDZIE WĄTEK SPLATA SIĘ Z OSNOWĄ
Barwne tkaniny z Gwatemali to nie moda, lecz alfabet pamięci – zapis historii rodu, miejsca i codzienności. W misternych splotach i nieprzypadkowych kolorach kobiety K’iche’ utrwalają opowieści o miejscu, z którego pochodzą. Tkaniny są językiem, którym mówią do świata. By podkreślić ich wyjątkową rolę w kulturze Gwatemali, biżuterii z jadeitem towarzyszą limitowane bransoletki, które powstały z pasów tkanych ręcznie przez lokalne rzemieślniczki w górskich rejonach tego kraju. Naturalnie barwione nici stworzyły tkaninę, która niegdyś stanowiła ważny element stroju Majek. Pasy służyły kobietom do owijania talii, by utrzymać huipil — tradycyjną bluzkę — oraz spódnicę. Każda bransoletka jest unikatowa, różni się detalami i kolorem, pochodząc z innego fragmentu oryginalnej tkaniny.
Kolekcję Guatemala uzupełnia limitowana linia kimon, które powstał z materiałów z miasta Chichicastenango. W Polsce uszyliśmy z nich kimona, ozdabiając je kolorową podszewką wykorzystaną w duchu less waste. Odważne propozycje w kontrastowych odcieniach fuksji, zieleni i błękitów stworzyliśmy dla tych, którzy lubią iść pod prąd. To ukłon w stronę wolności i kolorowego sprzeciwu wobec monotonii.
…
ORSKA tworzy biżuterię z charakterem, jej projekty są wyraziste, a często kontrowersyjne. Surowość form, szorstkość faktur i odmienna idea, stojąca za każdą kolekcją, oddają temperament marki. Biżuteria marki ORSKA nie jest dodatkiem. Ona sama w sobie tworzy kreację. Specyficzne wzornictwo Anny Orskiej jest dla odważnych osób, poszukujących oryginalnej formy stylu. Każdy egzemplarz ma indywidualny charakter. To zasługa ręcznego wykonania oraz sięgania po osobliwe, często niepowtarzalne materiały. Komponenty pochodzą z różnych części świata i z różnych epok, podobnie jak sama koncepcja kolekcji. ORSKA jest niepokorna, różnorodna i nieprzewidywalna. Nie boi się eksperymentów. Wciąż poszukuje. To jedno jest w niej niezmienne.
Zobacz również: Biżuteria | Podróże | Edytorial | Nowa kolekcja
























