Jak elegancki dom. Pracownia ceramiki projektu Alka Pluty

Architekt zaprojektował wnętrze sięgając po naturalne materiały. Pracownia ceramiki autorstwa Alka Pluty to koncepcyjny projekt, w którym wykorzystał płytki ceramiczne z kolekcji Neve Creative Ceramiki Paradyż.

Projekt powstał w ramach II edycji konkursu Paradyż Designers, w którym koncepcja Alka Pluty zajęła I miejsce. Celem konkursu było zaprojektowanie wnętrza z wykorzystaniem płytek z kolekcji Neve Creative, która powstała podczas współpracy Ceramiki Paradyż ze znamienitą projektantką wzornictwa przemysłowego Mają Ganszyniec. Uczestnicy mieli do dyspozycji wymagające narzędzie: modułowe oraz redefinicjujące znane nam formy dekoracji. To zachwycające połączenie formatów, struktur, kolorów i światła umożliwiło tworzenie oryginalnych rozwiązań we wnętrzach.

Kolekcja daje możliwość stworzenia unikatowej przestrzeni, która będzie dobrze wyglądać przez długie lata. Plastyczność Neve Creative docenili architekci, którzy przysłali ponad 1200 projektów do konkursu Paradyż Designers. Nagrodzone koncepcje wyróżnia unikalne podejście do projektowania. Architekci nie ograniczyli się do zwyczajnego umieszczenia płytek na powierzchniach, ale zagrali wyobraźnią, osiągając zaskakujące efekty. Wszystkie projekty, które zostały docenione przez jury konkursu opisywaliśmy TUTAJ. Tym razem większą uwagę zwracamy na zwycięski projekt „Pottery Workshop” autorstwa Alka Pluty.

W tym projekcie nie liczy się tylko dobór kolorów czy faktur. Architekt Alek Pluta wykorzystał ceramiczne płytki, którym nadał rzeźbiarską formę tworząc unikalne wnętrze. Koncepcyjny projekt pracowni ceramiki swym wyglądem przypomina wnętrze eleganckiego i nowoczesnego domu czy apartamentu. W takiej przestrzeń powstawać mają przeróżne naczynia, które można eksponować na ogromnych regałach.

Myślę, że to jest najgłębsza i najbardziej poetycka z nadesłanych prac. To projekt, który można odkrywać ciągle na nowo, zbudowany na bardzo świadomych, subtelnych zabiegach. W tym właśnie tkwi odwaga i dojrzałość autora, że postawił na to, co powściągliwe. Dla mnie praca ta jest absolutnie ponadczasowa. Bardzo chciałabym odwiedzić to miejsce  – mówi Maja Ganszyniec, przewodnicząca jury.

Architekt nie chciał projektować typowych wnętrz takich jak spa, łazienki czy restauracje. Chciał stworzyć oryginalną i niepowtarzalną przestrzeń. W ten sposób zrodził się pomysł na przygotowanie projektu przestrzeni do pracy twórczej, domowej pracowni ceramiki. Powstał projekt wnętrza dla osoby pracującej w swoim domu. Pracownia ceramiki została zaprojektowana w taki sposób, aby można w niej było organizować warsztaty oraz wyeksponować stworzone dzieła. Wnętrze jest minimalistyczne, funkcjonalne i ciepłe – ot styl japandi w interpretacji Alka Pluty.

Głównym elementem wnętrza jest duża wyspa ze stołem roboczym. Tuż za nią architekt zaprojektował ogromne półki, które sięgają aż do sufitu. W ich stworzeniu projektant wykorzystał płytki z kolekcji Neve Creative. Wyspę zdobią płytki Blush Ściana Dekor Połysk (format 9,8×9,8), ścianę za półkami wyróżniają płytki Terracotta Ściana Struktura Mat (19,8×19,8) a na podłodze położono płytki Green Gres Szkl. Mat (19,8×19,8).


Projektując przestrzeń architekt chciał maksymalnie otworzyć wnętrze na przestrzeń przed budynkiem. Wysoka, licząca ponad cztery metry wysokości witryna ze składanymi, szklanymi drzwiami zapewnia maksymalne przenikanie się tego, co w środku z tym, co jest na zewnątrz – ścianą zieleni.

Wizualnie przyjąłem, że światło słoneczne będzie wpadać do środka nie bezpośrednio, tylko właśnie poprzez zieleń tworząc plamy świetlne – tłumaczy autor projektu.

Aby jeszcze bardziej nawiązać do natury architekt zestawił płytki z drewnem. Ten materiał jest przez niego często stosowany, a uniwersalny wygląd kolekcji Neve Creative sprawia, że płytki bardzo dobrze komponują się z drewnem o różnych odcieniach.

W projekcie dominują płytki w kolorach terracotta i blush, do tego dobrałem ciemny kolor drewna. Całość dopełniłem zielonym odcieniem płytek podłogowych, a przy samej wyspie roboczej stworzyłem plamę z masy żywicznej – element trochę praktyczny (zabezpieczający), a trochę dekoracyjny, nawiązujący do “brudnej” części pracowni – dodaje Alek Pluta.

Aby przestrzeń była przyjaznym miejscem pracy architekt zaprojektował wygodne  ławy z pufami, a pod nimi szuflady na rzeczy, które są potrzebne garncarzom, a które jednak warto ukryć przed wzrokiem osób trzecich. Warto też zwrócić uwagę na nierówno ułożone płytki na wyspie. To celowy zabieg projektanta, który chciał w symboliczny sposób nawiązać do niedoskonałości pracy ręcznej, a także koncepcji japońskiej, polegającej na dostrzeganiu piękna w przedmiotach niedoskonałych.

Alek Pluta studiował architekturę na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Na co dzień zajmuje się tworzeniem grafik 3D w prowadzonej przez siebie firmie Nomadd Studio. W pracowni powstają wizualizacje architektoniczne dla klientów z całego świata. Wśród klientów Alka Pluty dominują firmy ze Skandynawii, dlatego w projektach jego autorstwa dostrzec można skandynawską prostotę i funkcjonalność połączoną z japońskim minimalizmem.

Źródło: https://biuroprasowe.paradyz.com

Czytaj też: Ceramika | Wnętrza | Styl Japandi | Minimalizm | whiteMAD na Instagramie

Artykuł sponsorowany.

Najpopularniejsze

najczęściej czytane artykuły